Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Jag bytade till vinterdäck på våra 2 Volvo bilar för några veckor sen. Ända sen bytet så har Volvo V70in (03a) klonkat/dynkat när bilen rullar utan broms eller gas. Gasar eller bromsar man lite så försvinner det tillfälligt tills bilen börjar rulla igen, samma gäller när man svänger. Hastigheten man främst uppmärksammar det i är runt 30-40 men det har även hörts runt 70 men då såklart med tätare intervall.

Ljudet är alltså upprepande och inte bara en klonkning.

Första tanken är såklart sköldarna men då borde det väl inte väsnas bara när bilen rullar?

Någon som känner igen det? Annars får jag på och trycka lite på sköldarna.
av snowman
Hade redan kontrollerat bultarna men de satt så idag skruvade jag av vänster däck och hittar detta :

Bild

Kan det vara detta som ställer till det? Var får man tag i en sådan idag på en söndag? Vad heter det ens?
av snowman
StefanN skrev:Antar att du kör med några eftermaknadsfälgar, det där är centrumring som man använder när man har fel diameter på centrumhålet på fälgen.
Ja det stämmer bra, det är inga Volvo orginal fälgar. Har provat limma den nu för att kunna köra tillfälligt, om det håller är en annan 5a men det borde inte kunna ske så mycket mer problem merän att det kolonkar igen isåfall tycker man.
av snowman
Efter att centerringen var limmad och bromsskölden tillbaka tryckt en aning så har det klonkande ljudet försvunnet. Jag har nya centerringar nu men tror inte det behöver bytas ut förrns nästa gång jag bytar till sommardäck.

Hade nog ren tur här att jag gav mig på det felande hjulet direkt.

Förövrigt kan jag säga att det lät inget när man snurrade på det fritt hängande hjulet.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]