Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amrich
Ibland tänds ABS-lampan på min V70 2.4 från 2004. När den tänds slutar hastighetsmätaren att fungera och trippmätaren visar bara streck. I displayen står det "Bromsfel, stanna snarast". Ibland räcker det med att stänga av och starta bilen igen så har lampan slocknat. Första gången lampan tändes var efter att jag tvättat bilen men nu kan jag inte se något samband med de tillfällen den tänds. På senare tid har även motorlampan tänts, jag vet inte om det är något som hänger ihop.

Jag fick låna en felkodsläsare (En orange som det står u480 på) och som gav mig en felkod: P0500 och som enligt medföljande häfte sa "Speed Sensor A Malfunction". Eftersom hastighetsmätaren inte fungerar och enligt uppgift ska få sin data från främre vänster ABS-givare började jag felsöka där.

Jag tittade på ABS-kransen som såg hygglig ut men jag provade att byta till en ny. Eftersom det inte handlade om några stora pengar var det värt en chansning. Jag släckte felkoden efter bytet men ABS-lampan tändes återigen dagen efter när jag backade ut ur garaget, jag hade dock kört 25 mil direkt efter bytet utan problem. Motorlampan har inte återkommit och någon sa att den kan tändas efter att man haft en annan felkod en längre tid.

Bilen går precis som den ska förutom att ABS-funktionen inte fungerar när lampan lyser.

Styrenheten för ABS:en ska ju inte vara lika drabbad för spruckna lödningar på min 04 som det var för vissa tidigare modeller men det går väl inte att utesluta.

Kan det helt enkelt vara så att det är ABS-givaren vänster fram som är trasig? Jag har kollat kontaktstycket och kabeln utan att se några konstigheter. Den är dock lite för dyr för att jag ska chansbyta innan jag vet hur stor sannolikheten är för att den är paj. Dessa går väl inte att ohm-mäta som man gjorde förr?

Någon som redan nu kan komma till en slutsats eller vad nästa steg är?
Senast redigerad av 2 Amrich, redigerad totalt 0 gång.
av JallooZ
Kan nästan garantera att det är en lödning i ABS Styrenheten som släppt och orsakar glapp. Hade en v70 med exakt samma symptom. Var en lödning som var kass.
av andersuw
Tycker det låter som du är på rätt spår när du misstänker den ABS-givare som också svarar för signalen till hastighetsmätaren. Om du kan läsa felkoden/felkoderna, i Volvos eget format, inte det generiska format du nu fått ut kan jag eller någon annan kolla om VIDA har några mer precisa idéer om exakt vad man kan göra för att diagnosticera vidare.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
JallooZ skrev:Kan nästan garantera att det är en lödning i ABS Styrenheten som släppt och orsakar glapp. Hade en v70 med exakt samma symptom. Var en lödning som var kass.
Det var de tidiga ABS-modulerna (fram t.o.m. MY -01) som hade problem med lödningarna. Men trådskaparen har en senare modell (BCM istället för ABS) så det är mindre sannolikt att det är förklaringen i hans fall även om det förstås inte kan uteslutas.
av Amrich
Tack för svaren!

JallooZ: Vad hade du för årsmodell?

Jag ska se om jag på något vis kan komma över en felkodsläsare som gör att jag kan få det i Volvos format. I värsta fall kanske jag får åka till Volvo och be dem läsa koderna men det kostar väl ungefär lika mycket som en ny givare.

Jag kanske köper mig en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/ för den kan väl komma till användning fler gånger. Eller är någon annan att föredra?
av andersuw
Amrich skrev:Jag ska se om jag på något vis kan komma över en felkodsläsare som gör att jag kan få det i Volvos format. I värsta fall kanske jag får åka till Volvo och be dem läsa koderna men det kostar väl ungefär lika mycket som en ny givare.
Jag vet inte vad de tar numera. Länge sedan jag själv behövde åka till Volvo för detta. Men det är väl stor risk att det drar iväg så pass att det är bättre att satsa pengarna på att köpa en läsare. En sådan har du ju sannolikt nytta av framöver också. Ett alternativ är att du hittar någon här på forumet som redan har en läsare och är villig att ge dig en hjälpande hand. Men då måste du förstås berätta var du befinner dig först.
Amrich skrev:Jag kanske köper mig en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/ för den kan väl komma till användning fler gånger. Eller är någon annan att föredra?
Det är mycket möjligt att detta är bästa alternativet just nu efter VIDA/DiCE, som är bäst om man bortser från det faktum att den kräver att man har en portabel dator (med Windows) och tar den med sig ut i bilen. Du kan ju alltid höra dig för om du får ta Biltemas läsare på "öppet köp" till dess du verkligen vet att den fungerar som vi tror.

Själv har jag fram till nyligen klarat mig med en BSR PPC (som var det alternativ för gemene man som först blev tillgängligt om man villa ha något bättre än en generisk OBD-läsare) och sedan använt VIDA för att klara ut vad koderna betyder och hur man diagnosticerar vidare och åtgärdar problemet. Men den läsaren tillverkas inte längre och den efterträdare som BSR nu tillhandahåller är dyrare än Biltemas läsare tror jag. Eftersom min gamla BSR-läsare inte klarar min nya bil gjorde jag slag i saken för någon månad sedan och köpte det här paketet:

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 43&vxp=mtr

Levererades snabbt och motsvarar förväntningarna så här långt, så när som på att det inte visade sig finnas något Bluetoothinterface (vilket man kan få intryck av när man läser annonstexten men som inte heller är av någon större vikt för min del) och att de kopplingsscheman som följer med bara täcker V70 för åren 2005-2011 (vilket dock inte är säljarens fel; EWD 2014D verkar av någon anledning inte täcka mer). Som utlovas i annonsen har säljaren varit mycket tjänstvillig när det gäller att ge svar på frågor av olika slag.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Amrich skrev:Första gången lampan tändes var efter att jag tvättat bilen men nu kan jag inte se något samband med de tillfällen den tänds.
Att du nu inte ser något samband med de tillfällen lampan nu tänds behöver inte betyda att fuktproblem kan uteslutas som orsak. Fukten kan dröja kvar och ha återverkningar långt efter att den ursprungligen trängde in. Dessvärre ger den här årstiden inga större förhoppningar om att eventuell fukt skall torka ut av sig självt inom en snar framtid. Men om du har möjlighet att låta bilen stå i varmgarage några dygn tycker jag definitivt du borde prova det.
av Amrich
Tack för svaren så långt. Jag ska se om jag kan komma över en läsare som ger info i Volvos format.

Jag hoppas att det är så enkelt som att givaren är paj.

Jag återkommer!
av Amrich
Jag hoppas kunna ordna fram felkoderna inom de närmaste dagarna. Återkommer med det. En observation så länge:

Den senaste veckan, när temperaturen ute varit några minusgrader, har ingen lampa tänts. Idag när det var flera plusgrader, regn och rusk tändes den varje gång jag skulle åka någonstans. Säger detta någonting? Kan givetvis vara slumpen...
av andersuw
Amrich skrev:Jag hoppas kunna ordna fram felkoderna inom de närmaste dagarna. Återkommer med det. En observation så länge:

Den senaste veckan, när temperaturen ute varit några minusgrader, har ingen lampa tänts. Idag när det var flera plusgrader, regn och rusk tändes den varje gång jag skulle åka någonstans. Säger detta någonting? Kan givetvis vara slumpen...
Möjligen att problemet är fuktrelaterat, som vi redan varit inne på.

Skall se om jag ser hur släpringarna ser ut. […]

Svårlösta vibrationer

Jag är så glad att jag slipper trassla […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Din bil ser lite brutal ut med avplockad dekoratio[…]

Byta kondensor själv?

Jag har inte prylarna för vakuumpumpning o[…]