Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av opebon
Lämnade in min bil för ett konstigt knack vid 1500 - 2000 varv och fick konstaterat till min stora förvåning att en kolvbult är av i en cylinder. Jag har provat att prata med volvo om detta, men det finns inget intresse alls från deras sida. Jag har väl inte direkt klagat om bilen gått typ 30 000 mil, men bilen har ju bara gått 13 500 mil med full servicebok! Hittade en liknande motor på blocket härom dan med ungefär samma mil som passar min bil (B5254T2). Gissa om förvåning när säljaren beskriver näst intill samma knackproblem på denna motor också i samma stad! Är det bekymmer med 210 hästarn? Eller ren och skär otur? Någon annan som har varit med om liknande? Vad har ni gjort då? Mvh besviken volvo ägare i Jämtland. Skall tillägga att inga garantier finns kvar.
Användarvisningsbild
av Janne3
Har du inte 15000 mil på försäkringen på drivlinan ??? :roll:
(Hade en 855 Turbo för några år sedan som vevstakslagret på 4 cyl blev slut på(lät som en kolvbullt),detta fel berodde troligt vis på att de va lite taskit olje tryck men nog för att lampan inte skulle lysa,var fullt med gummibitar i silen från packningsklistret när de monterar ihop motorn, va vanligt att de Lade på för mycket packning så de trycktes ut i trog)volvo fick själva ett tilläggs blad att deskulle rolla på ett tunt lager vid sådana jobb,från början stog de att de skulle tryckas ut en tunn sträng men de blev oftast för mycket
av opebon
Menar du volvia bilförsäkring Janne3? Maskinskadeförsäkring 15 000 mil, så är svaret nej. Jag har Aktsam bilförsäkring med 10 000 mil.
Användarvisningsbild
av Janne3
Tråkigt att höra :cry:( När jag bytte i sommar kollade ja upp priserna hade Aktsam på min förrra bil men de var dyrare för mig på min bil än Folksams nya Volvoförsäkring som jag tog för att få 15000 mil maskinförsäkring för min bil köptes inte på violvo och då gälde inte Volvias 15000 mil)
Användarvisningsbild
av CarMan
opebon skrev:Menar du volvia bilförsäkring Janne3? Maskinskadeförsäkring 15 000 mil, så är svaret nej. Jag har Aktsam bilförsäkring med 10 000 mil.
Har man köpt bilen av en volvo handlare & sen tar volvia så får man 15000mils maskinskada.
det kan ibland lönasig att handla hoss en bilhandlare istället för privat!

Självklart är inte Volvo intreserad av att hjälpa till. dom har ju lämnat 1 års garanti & 2 års kkl på din bil & du har desutom inte gynnat "dom" genom att teckna Volvia försäkring.
av jbl
Tråkigt att höra men jag tror inte det är så vanligt med trasiga kolvbultar på dessa motorer.

Har alltså bytt motor i min Volvo 240 ifr&ar[…]

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]