Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är ny på forumet och nybliven volvoägare sedan några veckor.Har redan tröttnat på inredningen i tyg/plast och vill montera skinninredning om det är möjligt. Har fått erbjudande att köpa en skinninredning med elstolar fram från en -07a. Kan det bli problem med att få det att funka i en -05a? Bilen jag har är en "tomhylsa" så det kanske måste till mera grejer förutom stolarna. (Tomhylsa = kinetic /Mvh SL
fysiskt passar de, men förarstolen kan vara utrustad med elektrisk manövrering och då behöver nya bilen även en PSM, power seat module, för att den ska fungera.
Fast CAN-språket är lika på 05 och 07, med liten reservation för Classic modellen som kan en variation. Det innebär att högst _troligen_ så fungerar den PSM från 07an även på 05an och ingen ny behöver köpas!

Däremot så MÅSTE du uppdatera bilens konfiguration ("ladda mjukvara") på en Volvo verkstad så att den vet att du monterat elstol på vänster och/eller höger plats för annars kommer dom inte röra sig en enda millimeter efter en sisådär 15sekunder när strömmen slagits på. PSM går in i bus-off när den upptäcker att din bil inte var byggd för elstol.

Så kör på! Men kolla först med Volvo vad mjukvaran kostar så det inte blivit dyrt eller att dom inte kan osv osv...
Jonnype, du tycks ha koll på det om mjukvara.

Min V70 2006 är rustad för elsäten på båda sidor. Fast någon har satt manuella.
Min rygg klarar inte sportstolarna så jag funderar på komfortstolar från en S60 2005, varav en är el.

Det borde väl gå bra anar jag, eller har S60 annan elektronik?
sportstolar?
milktrucker skrev:sportstolar?
Kanske Recaro eller liknande?

Hursom, det bör gå fint att montera 05 stolar i 06an! Framstolar på S60/v70 är väl lika så vitt jag vet och CAN-bussen har dom helt gemensamt så där ska du kunna skifta utrustning.
Jag antar att han menar sportstolarna som följde med Kinetic och uppåt. Läderklädseln till dem heter sportskinn. De är definitivt smalare att sitta i än standarsstolen (komfortstolen). Jag håller med om att "sportstolen" har en tendens att vara lite taskigare mot rygg/svank än den mer ovanliga standardstolen.
milktrucker skrev:fysiskt passar de, men förarstolen kan vara utrustad med elektrisk manövrering och då behöver nya bilen även en PSM, power seat module, för att den ska fungera.
Okej. Är tacksam för all info jag kan få innan jag "river sönder bilen". Det här med PSM gör mig lite fundersam. Är det både mjukvara och en elektronik-grunka som ska monteras i bilen någonstans? Törs man åka till volvobutiken och fråga vad en sådan modul kostar? Eller får man kanske äta linsvälling resten av månaden när man betalt den? Jag hade en blåögd förhoppning att kabelruskan runt stolarna vad gäller kontakter,matningspänning och CAN var framdraget och identiska i alla bilar oberoende av utrustningsgrad, men så är alltså inte fallet? Bor i östergötland så dom enda som kan tillhandahålla mjukvara och aktivera stolarna är en volvoverkstad, typ Rejmes eller Skobes? Min bil är ju tillverkad sent hösten -04 så det kan inte bli några konstiga fenomen med att få det att funka då jag läst här på forumet att just -04 byttes massa grejer som har med CAN-bus och och övrig elektronik att göra. Tacksam för svar.
mvh \SL
Jag tror att jag redan har besvarat din fråga...

PSM sitter i stolen, se mitt tidigare inlägg:
johnnype skrev:Fast CAN-språket är lika på 05 och 07, med liten reservation för Classic modellen som kan en variation. Det innebär att högst _troligen_ så fungerar den PSM från 07an även på 05an och ingen ny behöver köpas!

Däremot så MÅSTE du uppdatera bilens konfiguration ("ladda mjukvara") på en Volvo verkstad så att den vet att du monterat elstol på vänster och/eller höger plats för annars kommer dom inte röra sig en enda millimeter efter en sisådär 15sekunder när strömmen slagits på. PSM går in i bus-off när den upptäcker att din bil inte var byggd för elstol.

Så kör på! Men kolla först med Volvo vad mjukvaran kostar så det inte blivit dyrt eller att dom inte kan osv osv...
johnnype skrev:Jag tror att jag redan har besvarat din fråga...

PSM sitter i stolen, se mitt tidigare inlägg:
johnnype skrev:Fast CAN-språket är lika på 05 och 07, med liten reservation för Classic modellen som kan en variation. Det innebär att högst _troligen_ så fungerar den PSM från 07an även på 05an och ingen ny behöver köpas!

Helt riktigt Johnnype. Du hade ju redan svarat på min fråga. Fingrarna skrev innan ögon och hjärna var riktigt inkopplade.
Då vädret inte är det bästa idag här i Linkeboda och jag varken kan göra något åt vindskivor eller gräset så fick jag för mig att åka till Rejmes och få en offet/kostnadförslag på PSM, samt aktivering av elstolar i min bil. Det blev tvärstopp! Fick först som svar att "sådana jobb gör vi inte längre på så gamla bilar". Men sedan säger service-teknikern: Men allt går ju och han funderar lite. Sedan säger han en summa pengar han tror kalaset skulle kunna kosta. Å håll i er nu, men PSM-modul, lite extra kablage samt aktivering av stolarna: Runt 40.000 kr! Jupp ni läste rätt. En fyra med fyra nollor. Alltså i runda slängar lika mycket som jag betalt för bilen. Först trodde jag att han missuppfattat mig och det ingick en ny inredningen för det priset, men det var verkligen bara kablage, mjukvara och PSM modul. Så är det någon som har en skinninredning i vettigt skick (gärna premium dörrsidor fram också) utan elstolar, så kan jag vara intresserad. Men det får nog bli ett höst-projekt.... Skulle kanske haft lite bättre koll och och köpt en momentum eller summum-bil direkt i stället. Mvh \SL

Tankade D2an och dieseln var otroliga 0.07:-/L bil[…]

Min v60

Har sålt och köpt bilar ganska regelbun[…]

Räckviddsångest? :-) https://www.by[…]

Brainys V60

Slang uppe vid påfyllningsventilerna som l&a[…]