Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dicer
Om jag ringer volvoverkstan och frågar vad en "total" uppgradering av mjukvaran kostar får man säkert nåt kryptiskt svar: vad menar du vilken del av systemet...varför...bättre att....

Vilka komponenter är det som har störst nytta av uppgradering, vad är det jag ska begära?

Tack vare Branx fick jag reda på att jag har mycket gammal programvara i min V70, förutom CCM'en som nyligen blev uppgraderad i samband med byte av kondensorn.

Sen läste jag CarMans inlägg att för mycket ny programvara kan ställa till det...och ofta är det ju "laga inte det som funkar"..
(Man kanske letar efter nålen i höstacken om man tror på nån väsentlig förbättring?)
Användarvisningsbild
av CarMan
Självklart ska du köra en total uppgradering. det gör alltid jag på min bil isamband med service.
du ska fråga efter total uppgradering. & om dom inte hittar så säg total uppgradering CAN.

men det ska inte behöver så det bara finns can-nät i dein bil (av det som kan uppgraderas alltså)
av buuyuu
Är det samma på min S80? Total CAN som gäller? Har ingen aning vilken version som sitter i idag.

Vilka fördelar kan jag förvänta mig med en uppgradering? :)
Användarvisningsbild
av CarMan
buuyuu skrev:Är det samma på min S80? Total CAN som gäller? Har ingen aning vilken version som sitter i idag.

Vilka fördelar kan jag förvänta mig med en uppgradering? :)
ja det är samma för dig.
du märker säkert inga stora skilnader. det är småsaker så som att men kan få ecc:n att kalibrera på ett sätt så den märks minimalt m.m.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jimmy Svensson skrev:Någon som vet hur mycket detta går på hos Volvo?
Total Can....
mjukvara 2:- sen kan ju arbetet kosta olika på olikaställen. 300-500:-
av maf
Bilia i Haninge vägrar göra total uppgradering utan uppgraderar bara den mjukvara som man kan beskriva något problem med.

Anledningen enligt dom är att dom allt för ofta får höra från kunder som gjort totaluppgraderingar att någon sak inte fungerar som den brukar och att något måste vara fel med bilen.

Anledningen, som jag tror den egentligen är, är att dom vill ha betalt - dom vill belägga kunden med symptombaserad felsökning, uppgradering, arbetskostnader samt provkörning/kontroll vilket totalt brukar landa runt 1200-2000 kronor för uppgradering av en enda enhet.
av Frigge
maf skrev:Bilia i Haninge vägrar göra total uppgradering utan uppgraderar bara den mjukvara som man kan beskriva något problem med.

Anledningen enligt dom är att dom allt för ofta får höra från kunder som gjort totaluppgraderingar att någon sak inte fungerar som den brukar och att något måste vara fel med bilen.

Anledningen, som jag tror den egentligen är, är att dom vill ha betalt - dom vill belägga kunden med symptombaserad felsökning, uppgradering, arbetskostnader samt provkörning/kontroll vilket totalt brukar landa runt 1200-2000 kronor för uppgradering av en enda enhet.
Eller så är det precis som dom säger :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:
maf skrev:Bilia i Haninge vägrar göra total uppgradering utan uppgraderar bara den mjukvara som man kan beskriva något problem med.

Eller så är det precis som dom säger :roll:
troligtvis är det som dom säger.
det finns många som tror att visa sager blivit fel efter vissa arbeten, deta är ju inget kunderna gr med flit, men dom kopplar snabt ihop det senaste "felet" med senaste verkstadsbesöket. (för det är ju bara på verkstan bilen kan gå sönder :wink: )

när man gör en upgradering så kan ju en funktion ändra beteände, typ att uppgradering CEM kan ändra beteändet på extra ljus knapen m.m.

ett sånt ändrat beteände kan verkstan sen inte ändra tillbaka & det är väll deta tjavs dom vill slippa.

Själv kör jag alltid total uppgradering, körden en senast för i torsdags
Användarvisningsbild
av Mats
Om man gör en total uppgradering, gäller det automatlådan då också?

/Mats
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]