Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, och hallå!

Jag har nyligen köpt en S80 -00 som är automatväxlad. Den har gått strax över 15.000 mil och allt fungerade felfritt. Däcken var 205/65-15 när jag köpte den, men nu så bytte jag till större hjul, med lite lägre profil, 215/45-17 vilket ger bilen ett snyggt utseende, när nu sänkningssatsen kommer... (:-) Hur som helst så är det lite skillnad i rullomkretsen -3,43% mindre än original och det ska som jag förstår vara helt ok för lagen, då gränsen går vid +-5 %. Det som jag irriterar mig på är att växellådan börjar bete sig skumt den tidigare växlingen utan ryck och konstigheter, har förbytts till att växellådan börjat tveka att lägga i nästa växel, och kan vips gå ner ett steg när jag kör lugnt i stan... Detta uppstod direkt efter hjulskiftet så det måste bero på hjulen, men går det att få bort. Någon nämnde adaptionen, men o jag kör som jag ska lugnt och fint borde väl lådan själv korrigera detta? MVH Kjell
ja, jag upplever precis samma sak när jag gick från 215/65/16 till 235/55/17=ca 0,5% skillnad. Vad det beror på kan jag faktiskt inte säga.
Bilen får ett helt annorlunda beteende, både i växlingar och annat.
Ja, det är konstigt. Jag ska testa att lyfta bort minuspolen på batteriet, så att styrenheten nollställs och blir det inte bättre av det, är jag rädd att jag får köpa nya däck som jag nyss köpt... Jag ska även kontakta Volvo i veckan, för detta måste de ha hört något om!
nej, rör inte minuspolen. det förändrar inget ö.h.t.

En av förklaringarna kan vara att rullmotståndet ökat och motorn får jobba hårdare för att få bilen att hålla samma hastighet, dvs pedallägesgivaren signalerar att motorn ska ge mer kraft bara för att få bilen att accelerera mot vad som behövdes innan. Då tror TCM genom ECM att bilen behöver mer kraft och växlar senare.
ja montera tillbaka vinterhjulen så ska du få se på en bil som går som innan. lugnt, mjukt och bekvämt precis så som du är van vid
För de som är intresserade så kan jag nu berätta att växellådan har börjat rätta till sig. Jag har kört närmare 20 mil sedan jag skiftade hjul. Det har blivit mestadels landsväg, men säkert en 10 mil i stan. Nu hittar växellådan rätt och jag har försökt att provocera fram problemet, men jag kan nog säga att det är adaptionen som börjat känna igen motorns varvtal kontra bilens hastighet. Undrar hur det blir när jag skiftar till vinterhjul i höst, kan det även då bli en 20-30 mil innan den lärt upp sig igen..När jag kört ut dessa däck, då blir det dem som det ska vara original!
åk tillbaka med däcken o häv köpet

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]