Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Biggen
Hej på er!

Jag har ett oljud som kommer och går från framvagnen.
jag undrar om någon kan hjälpa mig med vad det kan vara för något?
Beskrivning:
Oljudet börjar oftast med en mjuk nedfart från en gatkants höjd i cirka 10-30kmh. sedan uppstår ljudet mer eller mindre hela tiden vid gupp och håligheter. Ljudet upplevs först som en kraftig metalisk smäll (man tror att något gått sönder) och fortsätter sedan som ett tydligt metliskt klapprande när man kör i håligheter. ljudet "försvinner" i farter runt hundra och uppåt.

Problemet verkar dock komma å gå då jag hade det så i lördags för att i söndags inte höra något alls. Körde då samma väg som i lördags.

Känns problemet igen? finns någon bot? är något trasigt eller "ska" det låta så här?
/Biggen :cry:
av roggan
Hej! låter som det är krägningshämmarna som är slut mvh Roggan
Användarvisningsbild
av Biggen
OK!
Kan ju vara så, men det låter så in i bomben (ja faktiskt som en bomb) i början att man tror fjädern är på väg ut genom plåten eller liknande.
kan det verkligen låta så mycket från krängnings-hämmarstagen?

/Biggen
Användarvisningsbild
av _Rick_
Kan även vara fjäderbenslagringen eller stötdämparen. Det är skitsvårt att veta vad ibland :)

Men du kan ju göra ett test. Stick in handen bakom hjulet och känn på krängningshämmarstaget medans nån gungar lätt på bilen. rör det på sig och kluckar så är det staget.

Kan säkert vara nåt annat med men eftersom det låter såpass mycket så måste det vara nåt som är rätt så ordentligt glappigt
Användarvisningsbild
av Biggen
Ska testa det snarast!
Tacksam för alla tips!

:)Biggen
av janzzonz
Halloj!

Hade ett liknande problem nyligen på min S80, 2.4 -05. Ordentliga smällar varvat med lindrigare som kom mellan varven, främst i lägre farter.

Detta löstes på garantin genom att Bilia bytte fjädrar och monterade någon sorts mellanlägg i gummi mellan fjäder och skål. Berodde enligt verkstan på att fjädern vrider på sig under färd och sedan "smäller" tillbaka till utgångsläget. Efter denna åtgärd har det varit knäpptyst från framvagnen.

Hoppas det löser sig för dig!
Användarvisningsbild
av Biggen
Tackar!

Det låter som att det kunde vara så!
Vad kostade det om man får fråga?
Låter ruskigt dyrt.

/Biggen
av janzzonz
Jag vet tyvärr inte kostnaden eftersom det gick på nybilsgarantin, men åtgärden utfördes i samband med vanlig service och bilen var klar för avhämtning efter halva dagen, så .......

Lycka till!
/ Thomas
av JK24T
Kolla först dina stabilisatorstag, sitter mellan k-hämmare och länkarm.
Billiga (Biltema) och enkla att byta.

- Johan
av cme
Kolla övre fjäderbenslagringen genom att öppna huven och med motor igång (så att du har servoverkan) vrida hjulen fram och tillbaka med ratten. Om du ser att stötdämparens kolvstång inte rör sig mjukt och fint utan "hackar" så är garanterat lagren kassa.

I mitt fall så verkade de låsa sig (beroende på väderlek, fuktighet , temperatur). På platt mark kunde det helt plötsligt säga "fjong" eller smälla till när det släppte och fjädern vred sig tillbaka.

Stötdämparen i sig kan också vara kass men jag gissar på lagringarna. Bussningar i bärarmarna är också en svag punkt men jag har inte själv havt några missljud jag märkt. Den bakra var däremot helt lös i bärarmen när jag kollade.

Min erfarenhet av stabilatorstagen (mellan kränghämmaren och fjäderbenet) är att de "klapprar" vid små rörelser på hjulen.

cme

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]