Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LennartGBG
Hej
Jag har en v70 XC -02
Bilen är utrustad med navigationssystem (RTI) men jag får det inte att fungera.
Jag får ett felmeddelande att den inte kan läsa DVD-skivan (original).

Det kan väl inte vara någon bra idé att köpa ny dvd-spelare ifrån Volvo för den lär väl kosta ”en förmögenhet”, så jag undrar om det är någon som har några bra lösningar…
Alternativet är förståss att köpa en lös GPS typ Garmin men jag vill hellre få det inbyggda systemet att fungera även om der redan är lite ”ålderstiget”.

/ Lennart
av Frigge
Troligtvis är det läsaren som inte fungerar som den ska,därför kan den inte läsa skivan.
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
LennartGBG skrev:Hej
Jag har en v70 XC -02

Det kan väl inte vara någon bra idé att köpa ny dvd-spelare ifrån Volvo för den lär väl kosta ”en förmögenhet”, så jag undrar om det är någon som har några bra lösningar…
Alternativet är förståss att köpa en lös GPS typ Garmin men jag vill hellre få det inbyggda systemet att fungera även om der redan är lite ”ålderstiget”.

/ Lennart
Har för mig det kosta ca 1500:- för en utbyttes hos Volvo
av Frigge
Jimmy Svensson skrev:
Jag har en v70 XC -02

/ Lennart
Tyvärr tror jag att DVD-läsaren är dyrare än så,CD-växlaren till äldre kostar ca 1500:-.
Titta på skivan,kan vara så att den är repig eller skadad någonstans.
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:
Jimmy Svensson skrev:
Jag har en v70 XC -02

/ Lennart
ja cd-växlarna låg ju som byter & var billiga, så har du tur så är dvd spelarna billiga också, man svarat får du inte fören du frågar...
Tyvärr tror jag att DVD-läsaren är dyrare än så,CD-växlaren till äldre kostar ca 1500:-.
Titta på skivan,kan vara så att den är repig eller skadad någonstans.
Användarvisningsbild
av LennartGBG
Det här med GPS-problemet var inte helt lätt/billigt att lösa.
Volvo ville ha 3700kr för en utbytes DVD-läsare vilket jag tycker är svindyrt.

JB Bildemontering tog 1875kr för en begagnad vilket jag tyckte var mycket det också.
Men eftersom dom har som policy att ta 50% av vad Volvo tar så blir det ju med automatik dyrt
Sedan tog Volvo 724kr för att ladda ner ny programvara så att de nya grejerna fungerar i bilen… (idiotiskt datasystem)

Man kan ju undra om det var värt 2600kr att få ett ganska ålderdomligt navigeringssystem att fungera igen !?
Men snyggt är det ju med integreringen i bilen, och funktionerna räcker för mina behov.
Det skulle ju förståss varit bra att kunna lägga in alla djävla fartkameror !!!

/ Lennart
av OrsonGbg
Är det verkligen så ålderstiget?
av CANBus
ja det verkar så, lika ålderstiget som bilen, knappt lönt att laga! :lol:
Nej ,men det är ingen snack om saken jag hade ju reparerat prylarna på direkten, tål inte att saker är trasiga.
Användarvisningsbild
av elmuppo
LennartGBG skrev:Det här med GPS-problemet var inte helt lätt/billigt att lösa.
Volvo ville ha 3700kr för en utbytes DVD-läsare vilket jag tycker är svindyrt.

JB Bildemontering tog 1875kr för en begagnad vilket jag tyckte var mycket det också.
Men eftersom dom har som policy att ta 50% av vad Volvo tar så blir det ju med automatik dyrt
Sedan tog Volvo 724kr för att ladda ner ny programvara så att de nya grejerna fungerar i bilen… (idiotiskt datasystem)

Man kan ju undra om det var värt 2600kr att få ett ganska ålderdomligt navigeringssystem att fungera igen !?
Men snyggt är det ju med integreringen i bilen, och funktionerna räcker för mina behov.
Det skulle ju förståss varit bra att kunna lägga in alla djävla fartkameror !!!

/ Lennart
humm en 2002:a.. gammal harv. Du har inte funderat på att skrota bilen
och köpa en lös gps?:)

Nah, seriöst. för 5 årsen så kostade den där navigatorn nästan 20kkr,
och så gammal modig är den inte. Tex har den ju TMC, vilket
de flesta bärbara navigatorer börjar få nu.

Jag hade personligen bytt ut den. Och tror även det blir lättare
att sälja bilen i framtiden med ett fungerande navi system.

2002:orna hade problem med DVD läsaren, de sitter en fläkt i
läsaren som suger in skit ifrån bilen.

köper du en från skroten får du troligen samma problem igen.

De som Volvo säljer är åtgärdade och fläkten är borta och ersatt
av ett kylelement.

//Branx
av Marbas
Har du provat med att bara köra en rengörongs CD? Har hjälpt mig många gånger fastän jag inte trott på det...

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]