Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissenissen
Tjenahopp!

Nybliven Volvo-ägare här, fr.o.m. idag! :)
Köpt mig en S60 av 2001 modell, som saknar dragkrok.
Bilförsäljaren ville ha 7k för att montera en, så jag tänkte att det fixar jag nog billigare själv.
Då jag tänkte köpa en begagnad undrar jag, passar en fast dragkrok som suttit på en S60 -04?
Passar rentav alla krokar fram till 2009 ifall jag köper en annan?
Finns det möjligen el framdraget också, så det bara är att koppla på någonstans? :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
Det var en tråd uppe om det för ett par månader sedan. 01-04 ska vara en modell och 05-09 en annan modell.
Användarvisningsbild
av ER
Elen tas direkt vid resp. bakljus på Volvos sats, TRM var som tur var senare modeller då det kräver mjukvara+nerladdning för att aktiveras i bilens elsystem.
Ser idag ingen anledning att montera 7-pol när 13-pol är så mycket trevligare och bättre med fler funktioner.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Ser idag ingen anledning att montera 13-pol när alla släp har 7-polig. Förstår inte hur det kan behövas så många poler....
trailer har ju 7-polig, visserligen av annan modell, och klarar alla belysningsfunktioner utan problem.

Det stora problemet ligger i ISO-standarden. 7-poler skulle kunna klara följande uppsättning
1. Bakljus och sidomarkeringsljus, samt ev. vitt ljus framåt
2. bromsljus
3. Körriktningsvisare höger
4. - ||- Vänster
5. Ledig
6. Ledig
7. Jord

De 2 lediga kontakterna skulle kunna utgöra vitt backljus och dimbakljus
Eller ena för elöverföring samt andra som jord, t ex för batteriladdning.
av Lövet
Jo visst, men eftersom satserna inte är kopplade så är det väl rätt mycket smartare att montera 13-pol? Framförallt eftersom alla större trailers och husvagnar har 13-pol. En adapter från 13 till 7 pol kostar en hundring...
Användarvisningsbild
av ER
Backljus, 12V, Dimbakljus tex. finns många exempel där detta ställer till problem för bilar med 7-pol. Att sen 13-pol är en bättre kontakt gör inte saken sämre.
Visserligen gäller detta ej nämna modellserie men LED på släp kräver 13-pol på en Volvo då TRM:en som fattar detta bara finns med 13-pol kablage så det är delvis därför jag bytt till 13-pol när mina släp bara har LED snart med backljus.
Så skall man nymontera så gör man det helst bara en gång för att slippa göra om jobbet pga utgående standard som inte kan hantera funktionerna man vill ha.
Användarvisningsbild
av milktrucker
vi har haft kula och 7-pol som standard i många år, men det är klart att det finns anledning att byta system om när man kan få bakåtkompatibelitet med adapterkabel.
Tyvärr är vi så låsta vid gamla standarder i det här landet. Vi hade behövt ändra kopplingstyper, t ex nato-drag, likt den på traktorer för att sammanföra med platt ögla.
Likaså 60 mm kula som i princip bara finns på brandbilar, en utdöende standard.
Vi skulle samtidigt behöva byta bort den förbannade 50-kulan mot sprint och ögla som är både säkrare och lättare att koppla ihop.
av nissenissen
Jamen det e fint det, då kan jag ta den kroken från 04:an då :) Angående kabelsatsen så följer en 7-polig med, men den klarar jag mig fint på.
Husvagn speciellt gillar ju 13-poliga vad jag förstått, så man kan ha kylskåpet på med bilen avstängd och lite såna finesser.
Larmet kan nog vara kopplat till den 13-poliga med, så bilen tjuter om någon kopplar loss släpet.
Min blivande krok kommer dock mer användas som typ, hyra ett släp å köra lite skräp på hösten och våren bara.
Hittade en fin guide angående montering på V70, men det bör väl i princip vara ungefär samma på S60?
av hbohman
Köpte en fast krok på Skruvat till min S60 -03. Kostade inte mycket. Tror jag gav 1300kr eller nåt. Bättre med nytt, enklare att montera.
av anders4321
Väcker liv i en gammal tråd.
Har en s60 2003 och har gått och skaffat mig en husvagn. Med det vill jag byta ut 7 polig kontakt mot 13 polig. Vet någon om kontaktstycket i Volvon har stöd för att koppla in 13 polig sladd?
Det finns flera lediga kablar som inte används så min förhoppning är att kabelstammen i bilen supporterar en 13 polig kabelstam
Bilagor
IMG_6711.jpeg
IMG_6711.jpeg (2.61 MiB) Visad 448 gånger

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]