Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Fick ombesiktning pga glapp i vänster spindelled. Är de svårt att byta den för en amatör? Googlade lite o nån skriver att de är lätt o nån att de är ett helvete. Så ja vet inte vad som gäller. Och behöver man någon avdragare eller brytgaffel som ja ser de finns o köpa på biltema? Och nej ska inte köpa spindelleden på biltema ifall nån undra.
Har bytt länkarmar på bilen förra året o tycker de var nog så bökigt. Är detta jobb svårare?
Bilen är en v70 2.4t -01

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av milktrucker
V70 är smidigare än XC

men du kan behöva hjälp av t ex en granne. ett spett av mindre modell underlättar
av S6024t
kan sitta fast förjävligt i hubben, nån brytgaffel har du ingen nytta av,däremot hammare och huggmejslar,se bara till att få in hela styrningen i hubben vid monteringen
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Nej, detta är inte svårare än att byta länkarmar och iom. att du har bytt dessa så vet du hur spindelleden sitter.
Mitt tips är att hissa bilen, hänga av hjulen fram och sedan lossa på den mutter som fäster spindelleden i länkarmen - börja först på en sida. Sedan drar du ett spännband under bilen och fäster i länkarmarna. När du spänner bandet åker den länkarm där du lossat muttern ner och frigör spindelleden. Lossa på de två bultarna som håller den på plats och sedan som föregående talare säger är det bara sätta igång och banka ut den gamla leden ur spindeln, den kan sitta som f-n. Omvänd montering och sedan andra sidan.
av abel1
Ok tack för svaren. Då behövs ingen avdragare utan går bra o knacka ut den. Ska man ha på nått fett när man knackar dit den nya? Och behöver man lossa skruven till drivaxeln före?
av MikeGyver
Jag tyckte det var relativt lätt att göra bytet utan specialverktyg, men hade man haft en hylsa som passat utanför
gummit så hade det varit lite lättare att banka splinesen rakt från början. -Tog det väldigt lugnt o kollade i princip
efter varje slag att splinesen hamnade rakt.
av rosefors
Ser ur som att detta är en classic-07 och dessa skiljer sig från resten. I normala fall, med icke classic brukar jag sätta i spindeln med spindelleden i länkarmen nnan jag bultar på spindeln i fjäderbenet, även om jag tror att det säkert går att få i spindeleden ändå med rätt bräckjärn.

Har också samma problem med att det fungera[…]

AC-rem V50 1.8F -09

Hej min AC-rem håller på att gå […]

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]