Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av daSea
Hej!

Vänder mig till alla eminenta XC90-ägare. Hur stort är benutrymmet i den 5-sitsiga respektive 7-sitsiga modellen av XC90. Antar att det är lite mer plats i baksätet på den 5-sitsiga då den saknar den 3:e stolsraden. Dela gärna med er av både måttet mellan främre stolsrygg och baksätets sittdyna (benutrymmet) samt måttet mellan främre stolsryggen och baksätets ryggstöd (hela sittutrymmet).

Någon som har erfarenhet och kan jämföra med V70II (08- alltså)?

Tycker V70:n jag har nu, (D5 MY11) är lite trång. Jag förstår ju att XC90 är lite luftigare med mer höjd och en större bredd, men man ska ju få plats med barnstolar också.

Tack på förhand,
Användarvisningsbild
av johnnype
För det första, jag är nästan säker på att utrymmet i baksäte rad2 är lika oavsett 7sits eller ej. Det är ju bara ett tillbehör så att säga, det är samma 2:a rad oavsett och fästpunkterna i karossen är lika så som jag förstår det.

Rad3 är lite trång för vuxna det vill jag påstå och barnstolar (förutom kuddar) tycker jag inte alls verkar passa där om det ens är lämpligt.

Det är bättre plats fram när man har en bakåtvänd barnstol bakom sig, helt klart. Då jämför jag mot V70 00-08, samma barnstol monterad i 90'in. Hur det sen förhåller sig mot V70II det vet jag inte riktigt.

Jag har inte lyckats montera två barnstolar direkt bredvid varandra (mitten plats + sidoplats) i varken V70 eller XC90, men det måste gå eftersom jag sett andra har det i V70 00-08 men det beror på rätt kombination av stolar då förstår jag. Alla mina stolar är köpta på Volvo ÅF för då kan det inte gå fel tänker jag.

Lite tråkigare teknik i XC90 generation1 eller vad vi nu ska kalla dom mot V70 MY11, men den nya MY15 slår ju samtliga på näsan om man öppnar plånboken förstås.
Användarvisningsbild
av wissel
" Öppna Plånboken" Hmm, man får nog öppna sin egen plus de närmaste 15 grannarnas åxå.
jag har haft 2 Barnstolar i jämte varandra bak, dock inte Volvos, tror det var Britax !
Som Johny säger, ingen skillnad mellan 5-7 sitsig i normala baksätet, har dock inte mätt men väl åkt i bägge varianterna..
av para
På den 7 -sitsiga är alla tre säten i bak (mittraden) individuellt justerbara i längsled. Du kan alltså få större bagage om det behövs och barnen har korta ben.
På mittplatsen finns även en inbyggd barnstol/kudde som går att fälla upp. Minns inte om detta även var std på 5sits?
Andra fördelar med 7sits är att nivåreglering är std. Den har även större bromsar.
Användarvisningsbild
av daSea
Om man studerar tekniska data på XC90 årsmodell 2008 (den sista med valmöjlighet mellan 5- och 7-sits) så noterar jag följande: baksätesbredd i höfthöjd 1361 mm och i axelhöjd 1455 mm för 5-sits men baksätesbredd i höfthöjd 1374 mm och i axelhöjd 1459 mm för 7-sits. Baksätet är alltså bredare i 7-sitsvarianten och eftersom själva karossen är identisk tolkar jag det som att baksätesraden i 7-sitsvarianten sitter längre fram, närmare framsätet, därav kan det bli någon cm bredare då bilen är bredare där. Vidare kan man läsa: bagageutrymme - längd med nedfällt bakre ryggstöd, golvmått: 2018 mm på båda varianterna det är alltså igen skillnad fram till framsätena om man har alla bakre stolar fällda. Men: Längd bagageutrymme, max 1118 mm för 5-sits och 1252 mm för 7-sits. Man kan alltså köra fram baksätena längre i 7-sitsvarianten och på så sätt skapa större bagageutrymme eller plats för den 3:e stolsraden.

Nu till min följdfråga då. Om man nu bara är 4 stycken och inte använder den 3:e stolsraden utan vill nyttja bagageutrymmet och därför kör med de stolarna fällda, måste baksätesrad 2 då vara i sitt främsta läge för att man ska kunna fälla ner 3:e raden? Om det är så så blir det ju bevisligen mindre utrymme i baksätet (rad 2) om man kör med 3:e raden nedfälld. Kör man med de stolarna uppe så blir ju bagaget inte mycket att hurra för...

Länken till Volvos tekniska data och annan info om alla modeller:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

Jag tackar för alla svar
Användarvisningsbild
av daSea
Volvo V70II (MY11)

Längd bagageutrymme, max: 1089 mm (fram till baksätesryggen)
Längd med nedfällt bakre ryggstöd, vid golv: 1878 mm (fram till framsätesryggen - framsätet maximalt framskjutet)

Volvo XC90 (7-sits)

Längd bagageutrymme, max: 1252 mm (fram till baksätesryggen - baksätet maximalt framskjutet)
Längd med nedfällt bakre ryggstöd, vid golv: 2018 mm (fram till framsätesryggen - framsätet maximalt framskjutet)

Volvo XC90 (5-sits)

Längd bagageutrymme, max: 1118 mm (fram till baksätesryggen)
Längd med nedfällt bakre ryggstöd, vid golv: 2018 mm (fram till framsätesryggen - framsätet maximalt framskjutet)

Skillnaden mellan framsätets rygg och baksätets rygg blir då för de olika modellerna:

V70II: 1878 - 1089 = 789 mm
XC90: (7-sits): 2018 - 1252 = 766 mm
XC90: (5-sits) 2018 - 1118 = 900 mm

Därav mina tidigare funderingar. Om man kör med 3:e stolsraden nedfälld blir det inte mindre benutrymme i baksätet då? 2,3 cm mindre än V70 men hela 13,4 cm mindre än 5-sitsvarianten. (Om det nu är som jag antar, att man måste ha 2:a baksätesraden i sitt främsta läge för att köra med 3:e raden nedfälld). Eller är det mer som skiljer de båda XC90-varianterna åt? Stolarnas tjocklek eller utformning m.m.?

Förlåt om jag är jobbig men vill inte frestas av en bil som kanske gör att jag slutar med mindre plats än vad jag har i min nuvarande V70II... behöver alltid bagageutrymmet för barnvagnar m.m. Lite surt att 5-sitsvarianten bara finns fram till -08. Dock är ju interiören lika omodern i alla årsmodellerna. Men i V70II MY11 är det inga high-tec skärmar eller dylikt ändå, så jag kör med iPad mini 3G som navigator och mediacenter.
Användarvisningsbild
av johnnype
Det var en grundlig jämförelse.

Men jag kan svara på frågan om position på 2a raden. Jag kan flytta dom tre sätena individuellt lika mycket oavsett om 3e raden är fälld eller ej.

Den med 5säten verkar ha riktigt lyxigt utrymme enligt dina siffror!

Jo, med 3e raden uppe så får vi in en barnvagn på sidan utan problem. Så länge du inte behöver tvillingvagn så ska det inte vara nåt problem. Övrig packning däremot får hamna i en takbox och glöm inte stegen :)
Användarvisningsbild
av daSea
Tack för svar johnnype! Vet ju som sagt inte hur Volvo mäter och kommer fram till sina siffror. Antog att det större lastutrymmet i den 7-sitsiga varianten kom av att 2:a baksätesraden var framkörd så långt det går. Men det kan ju vara så att den raden redan från början sitter lite längre fram jämfört med den 5-sitsiga, därav också att den är något bredare. Hmm... får försöka hitta en handlare som har både en gammal 5-sitsig variant och en 7-sitsig av valfritt tillverkningsår inne och helt enkelt jämföra IRL.

Takbox har jag redan då barnen är 2,5 och 10 månader gamla... det behövs vagnar till båda. Antingen en lite större men ändå smidig tandemvagn eller en barnvagn tillsammans med en paraplysulky. Blir inte så mycket plats över då men lite packning får man allt in. Har en takbox men det är ju skönt att slippa kuska runt med den för jämnan. Stege ja, kan tänka mig att det blir lite klurigt att packa boxen på en XC90. Inte alltid så lätt på en V70 heller och då är min ändå sänkt 30 mm samt att jag innehar en ståtlig längd på 195 cm...
Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatte[…]

Vet inte om en B4 har det där lilla stöd[…]

Byta ac rem på Volvo 940

Detta kanske hjälper dig: https://www.jagrull[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]