Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kadan
Hejsan har som sagt olja i exspansionskärlet.
Bilen är en v70n t5 automat 2001.
Inget vatten i motoroljan.
Men var strax under minimum när jag kollade så antar att det är motorolja som går in i vattnet.
Har inte kollat växellådsoljan ännu.

Bilen går hur bra som helst, ligger bra i varv och växlar som den ska. Enda som är e att tempmätaren inte går upp tiöl mitten utan stannar lite inna.
Men det det borde ju ha att göra med att oljan satt sen i termostater och gör att den inte funkar som den ska?
Med tanke på att bilen går bra så känns det inte som att det borde vara toppåackning som har gått, eller tänker jag fel?

Har försökt att söka en del. Men hittar inget riktigt bra.
Har hittat att det kan vara automstlådsoljankylaren, eventuellt oljekylare tiöl motorn men vet hundra om jag en sådan, någon som vet?

Är det någon som sitter på någon bra tråd så får ni gärna länka till den.

Tack på förhand // Kalle
Jaha okej, är det byte av hela kylaren som gäller då?

För det låter väl osannolikt att det skulle vara toppacknkngen?
Med tanke på att bilen går bra. För den borde gå dålig om toppackningen gått kan ja tycka.
Olja i exspansionskärlet ser ju ut att vara blandad med vattnet då den är brunaktig
Men som sagt motorolja. Ser fin ut.
Hur ser man om det är vatten blandat med automatlåds olja? Vad blir det för färg då?
Vet inte, men det finns instrument som mäter om det finns avgaser i kylarvätskan, men en gissning är ändå att kylaren har gjort sitt. Brusten toppackning brukar ju synas på avgaserna som då ryker vitt.
Har ingen rök alls. Varken vit eller svart eller grå så.
Men kylarna till både automat och motorolja sitter i kylaren alltså?
Är drt något man kan byta själv eller rekommenderbart att lämna in istället?
Ja, allt sitter i en kylare, om svårighetsgraden kan jag inte säga mer än att det är inte svårare än på någon annan motsvarande bil. Beror väl på vad du själv har för mekarvana?
Men allt är än så länge bara spekulationer tills du har fått bilen felsökt.

Edit:
Fel länk

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]