Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rillee
Funderar på att bygga in en dator i min s60

Delar som jag hade tänkt mig

moderkort:
VIA EPIA SP-13000 C3-Nehemiah 1.3GHz 1PCI 1DDR-DIMM SATA VGA TV-out LAN Firewire 6CH-Audio ITX mATX-kompatibelt (17x17cm) 2 249:-
Bild

nätdel:
80W DC power kit 12v (För bilmontering av mini-ITX) 849:-
Bild'

hårddisk:
Samsung MP0804H 80Gb 5400rpm 8Mb UDMA100 2.5" IDE 725:-
Bild

chassi:
Procase Cubid 3688 Mini-ITX Mini-chassi 1x2.5"HD 1xSlim-CD black 925:-
Bild

gps mottagare:
GlobalSat BU-303 GPS-mottagare med USB-anslutning magnetfäste 232:-
Bild

skärm:
XEED 7" TFT-färgskärm touchscreen med högtalare & fjärrkontroll 12V/220V Svart 2 595:-
Bild
skärmen skulle jag försöka integrera i solskyddet på något sätt.

pris för delarna: 8 070:-

1. Var finns det någon bra plats att montera detta i bilen, vart sitter orginal gps boxen?
2. Någon som har gjort något liknade på en s60?
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag har en GPS som inte är original i min bil. Där sitter CD spelaren till denna skruvad i hatthyllan. Kablarna är dragna fram till mittkonsolen och skärmen är monterad i gallret till centerhögtalaren. Placeringen av detta tycker jag fungerar bra. Mottagaren till GPS:en sitter monterad i nedre kanten av bakrutan på hatthyllan.
Detta kanske kan ge lite uppslag till monteringen iaf.
Användarvisningsbild
av Brainy
Skulle rekommendera att du kör med statiska minnen(av samma modell som usb-minne) istället för en rörlig hårddisk, alldeles för stor risk för skakningar i en bil som dels får datorn att frysa/hänga sig men som även i längden förstör hårddisken.

/Anders
Användarvisningsbild
av Rillee
Brainded skrev:Skulle rekommendera att du kör med statiska minnen(av samma modell som usb-minne) istället för en rörlig hårddisk, alldeles för stor risk för skakningar i en bil som dels får datorn att frysa/hänga sig men som även i längden förstör hårddisken.

/Anders
men hårddisk till en bärbar är inte de rätt tåliga?
går det att bota från sådana minnen?
av backlund
Rillee skrev:
Brainded skrev:Skulle rekommendera att du kör med statiska minnen(av samma modell som usb-minne) istället för en rörlig hårddisk, alldeles för stor risk för skakningar i en bil som dels får datorn att frysa/hänga sig men som även i längden förstör hårddisken.

/Anders
men hårddisk till en bärbar är inte de rätt tåliga?
går det att bota från sådana minnen?
Det beror på vilket moderkort du kör med. Kolla upp om bioset stödjet boot från usb. Skulle inte heller rekommenera en disk med skivor, oavsett om den är slimmad (laptops) eller inte. I stort sett samma skit faktiskt, när det kommer till anti-skak tolerans. Visst rör du mer på en laptop... men du kör inte över fartgupp eller tar en sväng i 50km/h ;)
Användarvisningsbild
av Brainy
När vi köpte in nya datorer till truckarna på mitt dåvarande jobb för c.a 3år sedan så funderades det länge på datorer med vanliga hårddiskar men det slutade med icke rörliga minnen då hårddisken troligtvis inte klarat av stötarna.

Ta din laptop och skaka på den så ska du se att datorn fryser en stund, även om den fungerar igen så kan det knappast vara bra för skivorna, i längden repar du sönder dom.

Som Backlund skrev så går det att boota från usbminnen om mobot stödjer det vilket de flesta nya gör.

/Anders
Användarvisningsbild
av Rillee
Men volvos mp3 spelare var lagrar den sin data?
Användarvisningsbild
av Brainy
Vet inte hur just den gör även om jag skulle tro att det är statiska minnen. De flesta mp3-spelare har det, ipod är dock ett undantag, därför den har så pass stor lagringskapacitet till skillnad från andra spelare.

Beroende på hur stort lagringsutrymme du behöver så kan du ju även köpa ett sd-kort på ~5gb och ha en minneskortsläsare på datorn.

/Anders
Användarvisningsbild
av elmuppo
Rillee skrev:Men volvos mp3 spelare var lagrar den sin data?
På en 20Gb hårddisk.
Användarvisningsbild
av _Rick_
häng upp hårddisken mjukt så tar det nog det värsta av stötarna och kör med en 2.5" disk så har du en disk som är gjord att sitta mobilt

tex kan du göra ett fäste såhär

###
###
#--------DISKEN
###
###

och lika dant på andra sidan. då # = skumgummi och --- är en plåt som är istucken i skumgummit. Borde ta bort det mesta av vibrationerna
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]