Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Dags för 46.000-milsservice på evighetsmaskinen. Har hört att långmilade motorer bör köras med delsyntetsolja, något som här inne kan rekommenderas? Har under min ägo (10.000 mil) kört med en av Castrols helsyntet. Castrol har några halvsynteter också, är det något att satsa på efter dessa mil?

Motor: B5244SG

Tips mottages tacksamt!
MVH
Motorer som gått riktigt långt kan behöva högre viskositet för att få bra oljetryck och bättre kolv/cyl tätning pga slitna ringar, men det gäller inte dagens motorer i samma utsträckning.
En 0w-40 eller 5w-40 olja, som är helsyntet, funkar finfint. Förutsatte att bilen tidigare gått på S.k longlife 0w-30?
Helsyntet. Finns inget som är bättre med delsyntet. Bara urgamla myter, ofta från gubbar som "kan allt".
Lövet skrev:Helsyntet. Finns inget som är bättre med delsyntet. Bara urgamla myter, ofta från gubbar som "kan allt".
Tur att det finns yngre förmågor som kan mera :wink:

Mvh GK
Lövet skrev:Helsyntet. Finns inget som är bättre med delsyntet. Bara urgamla myter, ofta från gubbar som "kan allt".
jasså....???

konstigt att volvo LV och penta föreskriver mineralololja av typen 15W-40
Snicksnack att mineralolja/delsyntet rekommenderas över helsyntet. I de fall de gör det beror det på att rekommendationerna är så gamla att helsyntet inte fanns då.

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]