Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av solsken
Hej!
Har en D5a (163hk) v70 som jag tycker är totalt orkeslös innan laddtrycket.
ska man dra iväg med biltrailern så får man gasa rejält för att de ska orka iväg, men sen är det inga problem när den bygger laddtryck,
då går den fint.
Laddtrycket kan dock komma lite ojämt.. brukar komma en kick vid 1700.. försvinna (ibland) vid runt 2000 så att man känner att den tappar lite sen ger på vid 2200varv igen

Händer att den svartryker vid gaspådrag.

Även när man ska dra upp en lätt båt från vattnet så blir det väldigt lätt motorstopp tills man kommit över "gränsen"

Sen tycker jag motorgången är lite konstig på den, eller så är det för att den vibrarar mycket,
bytt dom nedre motorkuddarna till beggade från skroten och den övre är ny, fortfarande vibrationer.

Kan kamremmen hoppat? eller nån som satt dit den fel? (Tog över den av far och han hade lämnat in bilen för kamremsbyte..)

Mvh
Användarvisningsbild
av milktrucker
nej, kamremmen kan inte ha hoppat

du har problem med laddtrycket......vida kanske kan berätta något intressant?
svartrök brukar betyda överskott av bränsle, dvs för lite luft. Detförklaras även av att den är orkeslös utan laddtryck.
Jag skulle kolla hur det är med turbon och dess lagring o smörjning.
Användarvisningsbild
av milktrucker
kom på en sak till
VNT är det väl på bilen också, dvs variabelt turbogeometri som det så fint kallas?
av solsken
VNT vet jag inte men jag hittade en how to på en v70 -04 som hade, och som kärvade, så borde vara samma.. ska skruva av turbon och kolla!
av solsken
Är tyvärr inte VNT på denna bil.. vanlig wastegate med vanligt spjäll...

Vad är det för beteckning på turbon på dessa bilar?

D5244T
Volvo xc70 2011

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]

Brukar också köra injection cleaner :-D[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 202[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag igen, Någonting sa mig att det är […]