Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur känner man om den ventilen "Kärvar"?
Går att röra den men det går trögt och kanske 1 cm.
Skall den vara så eller skall man mer eller mindre kunna bara dra den fram o åter ?
Bilen går kanon efter borttagning av koderna. ECM 6806
Men första gången den kommer över drygt 3000-3500 varv så direkt ett ryck o den går som en påse nötter !
Magnetventilen "durrar" till och från rejält, ibland fortsätter den efter man stannat motorn, 2-3 sekunder.
Evapventilen känner man att den jobbar med svaga pulser.
Gasspjället rent o fint.
LMM likaså.
Helt enkelt hur skall dessa grejjer uppföra sig vid normal gång ?
V70 2,4 T 2000, 24600 mil. Bilen som det handlar om.
WG-stången på min 2.5T 2004 kunde jag inte röra på med fingerkraft. Det krävdes en liten polygrip. En dryg centimeter gick den väl att röra, svårt att säga då turboinstallationen sitter så jävligt till på en P2:a.
Jag har en 2,4T -00 bensin, där magnetventilen surrar, även en lång stund efter jag stängt av motorn. Försökte känna på WG armen, men den verkar sitta fast. Får försöka kolla den bättre i morgon, men finns det något sätt att smörja upp den ? Vad ska man tänka på om den nu sitter helt fast ?
Har ingen koll på detta. Men Evap ventilen pulserar, Magnetventillen "duurar" ibland också.
När detta händer går bilen som en påse nötter !
Vi får hoppas vi kan få ytterliigare upplysningar här.
På min egen bil känner jag inget i varken den ena eller den andra ventilen ,
men min går ju som en klocka (Peppar peppar).
Kanske en tät Wasteg. åsamkar detta alternativt ett sprucket membran i WGn ?
Min bil går bra, dock är den något slö. Jag har en 2,5T också, och den är det ett helt annat drag i. Jag vet att det skiljer lite på dessa motorer, men inte så mycket. Att göra en omkörning tar en vecka ungefär med min 2,4....så nåt skumt är det...
Bonzo13 skrev:Min bil går bra, dock är den något slö. Jag har en 2,5T också, och den är det ett helt annat drag i. Jag vet att det skiljer lite på dessa motorer, men inte så mycket. Att göra en omkörning tar en vecka ungefär med min 2,4....så nåt skumt är det...
Kan vara magnetventilen som spökar. Min hade en dagsform som var minst sagt varierande.
Wastegatearmen skall vara trög och svår att röra med handkraft vad jag fått lära mig.
Ta en tång för att få grepp och känn så att den inte skrapar emot så att det känns som metall mot metall.
Jag har bytt magnetventilen, köpte en ny på Volvo, och den uppträdde på samma sätt som den gamla.
Jag ska skruva bort övre motorfästet och skyddsplåten i morgon, så man kan känna och se ordentligt. Frågan är hur man gör om WG armen sitter fast och inte går att rubba...

I jul–februari har det i Finland föreko[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]