Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av torpet
Hej
Min V70-02 (bensin) Startar inte. Startmotorn går, men den tänder inte. Den tände till först någon sekund, men sen vill den inte.

Samma sak hände mej för två månader sen. Då hade jag ett gammalt (men fungerande) batteri, som jag körde tomt utan att den startade då.
Jag bärgade bilen till Volvo. Dom laddade batteriet och sen startade den. Min nyckel var sliten, så dom rekommenderade mej att använda en annan nyckel, vilket jag har gjort sen dess. Jag bytte även batteriet till ett nytt.

Några dagar efter så fick jag varning, tror det stod Ingen spänning/laddning eller liknande. Jag bytte då generator, och då slutade den varningen. Sen dess inga problem, tills igår...

Jag har provat alla nycklar, jag har tagit bort den blå pluppen vid spridarna, och tryckt på ventilen och det kom bensin.

Jag har tagit bort strömmen (och även laddat upp batteriet) startar fortfarande inte, fast full sprutt på batteri och startmotor.

Kan det vara bensinpumpen, eller är det startspärren? Känns mer så, eftersom att det kom bensin vid ventilen?

Är det någon som kan läsa av/tyda felkoder åt mej?

Kan man koppla bort startspärren? Kan man göra det själv? (skicka gärna pm om hur man gör i så fall) Eller finns det någon som kan göra det åt mej?

Eller är det bara att bärga den till Volvo igen?

När den var på Volvo förra gången fick dom felkoderna
cem-6c48
cem-6c49
uem-0004
cem-1a59

Bilen finns i Fredhäll>Kungsholmen>Stockholm

Tacksam för alla svar och funderingar!

// Anders
Användarvisningsbild
av Vojje
startspärr, nja.
Det klassiska är att mala på med gasen i botten. Till slut startar den. Oftast.
av torpet
Vojje skrev:startspärr, nja.
Det klassiska är att mala på med gasen i botten. Till slut startar den. Oftast.
När provat har jag inte rört gasen

Nu har jag provat med fullgas, händer ingenting, inte en tendens till att tända till. Jag har låtit den nöta ganska länge.

Däremot så luktar den bensin, så det verkar den få i alla fall

Ska jag ladda upp upp batteriet igen och fortsätta nöta, kanske med starthjälp också? Det är bra fart på startmotorn när jag nöter, inga sega runddragningar...
Användarvisningsbild
av Vojje
att i detta läget plocka ut stiften och torka dem vore inte fel
Användarvisningsbild
av bwiberg
CEM-6C48 och CEM-6C49 är felmeddelanden vid avläsning av nyckelns transponder. (Fick dessa på min för några månader sedan, allt oftare, och meddelandet "START AVBRUTEN - FÖRSÖK IGEN" i displayen. Då ville den ibland inte ens dra startmotorn, ibland dog den i samband med att starten var på gång.)

Jag bytte antennringen (nyckelavläsaren) som sitter runt om tändningslåset (det är det plastsjoket som har "I - II - III" på sig) och sedan dess inte ett enda problem. Cirka 440:- på Volvo och enkelt bytt på 10 minuter, bara två torxskruvar på rattstångskåpans undersida och på själva antennringen trycker man bara in en plastspärr (hårt) för att sedan kunna dra ut den från tändningslåset. Ingen programvara i själva "enheten" så vitt jag vet, ingen omladdning av programvara behövdes på Volvo, inga felkoder efter bytet dök upp heller.

Se http://www.v70xc.com/0/resources/how-to ... erview.pdf för mer info om startspärr, "vanliga" felscenarion etc. Kanske kan vara till lite hjälp vid felsökningen, men som sagt, jag skulle satsa på att byta antennringen, de verkar gå sönder till slut.
av S6024t
iom att det luktar bensin så tänder ju inte motorn..felcoderna du hade tidigare talar ju för antennringen,den,,,ta nya felcoder,nån i närheten av dig med en PPC.
av torpet
bwiberg skrev:CEM-6C48 och CEM-6C49 är felmeddelanden vid avläsning av nyckelns transponder. (Fick dessa på min för några månader sedan, allt oftare, och meddelandet "START AVBRUTEN - FÖRSÖK IGEN" i displayen. Då ville den ibland inte ens dra startmotorn, ibland dog den i samband med att starten var på gång.)

Jag bytte antennringen (nyckelavläsaren) som sitter runt om tändningslåset (det är det plastsjoket som har "I - II - III" på sig) och sedan dess inte ett enda problem. Cirka 440:- på Volvo och enkelt bytt på 10 minuter, bara två torxskruvar på rattstångskåpans undersida och på själva antennringen trycker man bara in en plastspärr (hårt) för att sedan kunna dra ut den från tändningslåset. Ingen programvara i själva "enheten" så vitt jag vet, ingen omladdning av programvara behövdes på Volvo, inga felkoder efter bytet dök upp heller.

Se http://www.v70xc.com/0/resources/how-to ... erview.pdf för mer info om startspärr, "vanliga" felscenarion etc. Kanske kan vara till lite hjälp vid felsökningen, men som sagt, jag skulle satsa på att byta antennringen, de verkar gå sönder till slut.
Jag drog den till Bilia, där stod den några dagar. Sen när dom skulle kolla på den så startade den (såklart...)

Jag har kört med den några dagar nu, och inget problem. Men den gick två månader förra gången, så det känns ju inte helt tryckt.

Jag har varit och köpt en ny antennring nu på Bilia. Dom som jobbade då hade inte mycket koll, men han sa att det stod att man skulle uppdatera i samband med byte av antennringen. Är det något som måste göras direkt, eller kan man vänta med det? (uppdateringen)

Som jag förstod det så gjorde inte du det?
Användarvisningsbild
av bwiberg
torpet skrev:Jag har varit och köpt en ny antennring nu på Bilia. Dom som jobbade då hade inte mycket koll, men han sa att det stod att man skulle uppdatera i samband med byte av antennringen. Är det något som måste göras direkt, eller kan man vänta med det? (uppdateringen)

Som jag förstod det så gjorde inte du det?
Nej, ingen uppdatering, inga fel med felkodsläsare efteråt heller.

Kikade på ett elschema (TP3964202) för V70N och där verkar det som om antennmodulen ("16/65") inte har någon CAN-kommunikation -- den har ingång från tändningslåset (Ignition Power Switch) (via kopplingpunkt "53/443" blå/röd kabel), två "virtuella" ingångar för att driva själva belysningen (styrs nog internt för det finns inte angivet kablar eller färger), en jordledning (brun kabel), samt två kablar (ICK = klocksignal grön kabel och IDS = datasignal blå kabel) som går till Central Electronic Module ("4/56" CEM) och som är själva kommunikationen mellan antennen och CEM om jag förstår det hela rätt. CEM är förstås CAN-ansluten, men det verkar inte som om antennen är det, och då borde det inte finnas någon programvara att ladda. Såvida inte CEM är känslig för hur pass gammal eller ny antenn det är dvs om de skulle ha ändrat något i kommunikationsprotokollet mellan dessa genom åren.

Min bil har programvara sedan förra servicen för drygt ett år sedan (och då tror jag inte det fanns något, det var några år sedan det kom något om jag minns rätt) och antennen är tillverkad i oktober 2013 dvs rätt så ny.

Den gamla höll i 10½ år, varav 6 år i min ägo. :???: Verkar ju gå sönder efter ett antal år, och man vill ju inte bli ståendes (= bärgning) i onödan, så jag skulle byta denna direkt om jag vore du. Särskilt som felet verkar kunna "komma och gå" och antennen är så pass billig jämfört med bärgning.
av torpet
Jag bytte antennring för en dryg vecka sen. Det var inget problem, det var enkelt och gick fort. Bilen startade direkt, så det behövdes ingen uppdatering eller så. (jag har dom senaste uppdateringarna till bilen) Och bilen har startat utan problem sen dess, har kört med den varje dag.

Tyvärr så vet jag inte säkert om det var det som är felet, eftersom bilen startade även med den gamla just då.

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]