Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tette
Hej!
Har en v70n 2,4t -03 som har ett riktigt irriterande skavljud fram. Bilen besades utan anmärkning den 19/5 och efter det så har det varit både hjulinställning och byte av skivor och belägg fram och det metalliska skavljudet består. Ljudet följer bilens hastighet, låter som mest vid 80km/h och avtar lite vid skarpare svängar.
Lurar själv på att det är något framhjulslager men då jag har tummen mitt i handen och varken besiktningsmannen, däckkillen som gjorde hjulinställningen eller bilmeken som bytte bromsar sagt något om div glapp så har jag slut på idéer. Kan det vara så att lagret lever om men inte glappar? Nya nokian zline däck och fälgar så ska inte vara något däck-relaterat heller..
Enormt irriterande och i värsta fall en framtida fara.. Tacksam för tips och idéer!

Med vänlig hälsning
Tette
Användarvisningsbild
av ER
Lyft framhjulet/hjulen , snurra på hjulet och lägg ett finger på framfjädern, då känner du om det är lagret på den sidan eller ej när du snurrar hjulet då du känner vibrationer/hur kulorna rullar när lagret är dåligt. Om inget känns ta det andra hjulet och gör samma sak. Har aldrig varit med om att framhjulslager glappar, bara morrat och gått varmt men varit tight och fint när man känner vrider och bänder.
Användarvisningsbild
av Fokuserad
Har ett kasst framhjulslager på min V50 och jag har ett tydligt glapp när jag tar "kl 12" uppe på däcket och rycker in och ut.

Prova detta på bägge sidor och se om du märker någon skillnad dem emellan.

Tumregeln annars är att om man svänger höger och det låter och härjar så är det vänster hjullager, och vice versa.
Användarvisningsbild
av Perc
Tette skrev:Ljudet följer bilens hastighet, låter som mest vid 80km/h och avtar lite vid skarpare svängar.
Vid skarpare svängar åt båda hållen, eller bara åt ena hållet?

Om det tystnar då du svänger vänster så är det vänster hjullager som tröttnat, och vice versa. Då du svänger avlastar du ju det inre hjulet och då tystnar ett eventuellt kasst hjullager.

Är det hjullagret så är det bara att byta så fort som möjligt. Inget ovanligt fel på din bil heller.
av oldtimersmc
Ett annat sätt att kolla hjullager är att köra en längre sträcka och sedan stanna bilen UTAN att använda fotbromsen sväng till vägsidan och hoppa ut o känn tå navet är det ena varmare än det andra så byt det navet/lagret ( har bytt många framhjulslager på V70)
av S6024t
är väl lättare att hissa upp bilen och lägga ett finger på fjädern ,o snurra på hjulet,känns direkt om lagret är slut
av oldtimersmc
S6024t skrev:är väl lättare att hissa upp bilen och lägga ett finger på fjädern ,o snurra på hjulet,känns direkt om lagret är slut

Många vägar bär till Rom
Temp diffen märks tydligt tidigt och är förhållandevis lätt att tillämpa, är även ett bra sätt att avslöja anliggande bromsar.
Användarvisningsbild
av enpc
haha Håller med S6024t. Det korrekta sättet att kontrollera hjullagret är att hissa upp och snurra hjulet med ett finger på fjädern. Känns direkt om lagret är slitet.

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]