Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pebben
Härligt med bilar för 500k området som "knappt går att göra på 95 oktanig bensin".
Surt att bli ifrånåkt av en BMW som är äldre, drar mindre bensin, går att göra på 95 och dessutom går att svänga runt med 18" däck och 235 bredd.
Inga knarrande ljud som man inte skall bry sig om eller vänja sig med...

Tycker fortfarande Volvon är en underbar bil men efter ett tags användande inser jag att Volvo inte ens är i närheten att kvalitetsmässigt kunnda konkurera med tyskarna eller för den delen Saab. Finns många andra kvalitéer som är bra, säkerhet, utrymme, komfort men tyvärr brister kvalitét och det tycker jag man kan kräva i så dyra bilar.
av zenobia
Håller med om att det finns en hel del pinsamma problem som inte borde finnas på en bil i den prisklassen. Kostar bilen en halv miljon så borde man kunna bygga nått som håller. Har full förståelse för att en ny bil under 100.000 kr kommer med lite "problem" men när bilen kostar fem gånger så mycket skall det ta mig f*n fungera.
Användarvisningsbild
av Jensen
Byt bil så är du av med din "värdelösa" bil.
av zenobia
Jensen skrev:Byt bil så är du av med din "värdelösa" bil.
Vem har snackat om att byta bil? Inlägget handlar väl om att det borde vara lite mer kvalité på en sak som kostar en halv miljon.

Håll dig till ämnet. :wink:
av Hemgårn
Precis. Håller med. Enligt devisen "du får vad du betalar för" borde min och andras nyare Volvos fungera bättre och ha en större tydlighet hos serviceställena. Vilken mjukvara ska man ha osv. Nu känns ändå Volvo ganska OK då det ofta går att få hjälp när det strular. Synd bara att det ska behöva strula. :idea:
av NyMaN!
zenobia skrev:Håller med om att det finns en hel del pinsamma problem som inte borde finnas på en bil i den prisklassen. Kostar bilen en halv miljon så borde man kunna bygga nått som håller. Har full förståelse för att en ny bil under 100.000 kr kommer med lite "problem" men när bilen kostar fem gånger så mycket skall det ta mig f*n fungera.
Håller med fullständigt.......Och då snackar ja alla V70N inte bara V70R....

Jag är nöjd me min bil och jag har nästan alltid kört Volvobilar osv.......men det finns lite för många saker som JAG stör mej på.....Jag hade kunnat acceptera dessa saker på en bil för 100-150.000:-
Men inte på en ny Volvo V70 :!:

Det jag snackar om är inga stora problem.......men tillräckligt för att en (pedant) ska irritera sej.
För att inte tala om den fullkomligt totala inkompetens många av volvos bilmekaniker har eller inte har.... :?: :roll: Det gör ju inte saken bättre.

Nu säger jag inte att ALLA mekanikerna är dåliga....finns säkert bra oxå.....men jag tror tyvärr att det finns fler av den "dåliga" typen än den bra.

Volvo snackar ju hela tiden att dom vill tillhöra samma klass som ex BMW, Audi mfl.....
Men tyvärr, jag anser ej att dom håller samma klass.....iaf inte än.

Sen är det ju väldigt olika.......vad man som bilägare ställer för krav på en ny bil......i detta fallet V70

Men så kostar ju både Audin & BMW.n lite mer än motsvarande Volvon....men i detta fallet tycket JAG inte att det har någon betydelse.
Sånna irriterande saker som jag menar ska inte finnas på nån ny bil som "vill" tillhöra denna klassen som vi pratar om.
av zenobia
zenobia skrev:Håller med om att det finns en hel del pinsamma problem som inte borde finnas på en bil i den prisklassen. Kostar bilen en halv miljon så borde man kunna bygga nått som håller. Har full förståelse för att en ny bil under 100.000 kr kommer med lite "problem" men när bilen kostar fem gånger så mycket skall det ta mig f*n fungera.
För att förtydliga lite...

Bygger man en bil för 100.000 kr använder man väl sig inte av bristfälliga eller trafikfarliga delar.

Inköp bil för 100.000 kr
Utvecklingskostnad 20% dvs 20.000 kr / bil
Delar 30% dvs 30.000 kr / bil
Personal och annat tjafs 10% dvs 10.000 kr / bil
Täckningsbidrag "vinst" 20% dvs 20.000 kr / bil
Skatter och liknande 20% dvs 20.000 kr / bil

Inköp bil för 500.000 kr
Utvecklingskostnad 20% dvs 100.000 kr / bil
Delar 30% dvs 150.000 kr / bil
Personal och annat tjafs 10% dvs 50.000 kr / bil
Täckningsbidrag "vinst" 20% dvs 100.000 kr / bil
Skatter och liknande 20% dvs 100.000 kr / bil

Om nu tillverkaren av den billiga bilen köper pryl X för 100 kr så borde ju rimligtvis tillverkaren av den dyra bilen kunna köpa pryl X till sin bil för 500 kr. Dvs kvalitén borde vara fem gånger så bra.

Nu tror jag ju inte att den billiga biltillverkaren köper en kvalitétsmässigt dålig del eller en trafikfarlig del för sina 100 kr. Frågan är då varför den dyra biltillverkaren inte lyckas hitta en fem gånger så bra del när han teoretisk betalar fem gånger så mycket.
av Frigge
Visst dras Volvo med en del "onödiga" fel men å andra sidan vilket premium märke gör inte det ??? Merca har rost problem,Audi har precis som Volvo vissa bekymmer med framvagnen. Listan kan säkert göras lång. Personligen tror jag inte ett skvatt på att dom andra premium märkena har så enormt hög kvalitè.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
zenobia skrev:
För att förtydliga lite...

Bygger man en bil för 100.000 kr använder man väl sig inte av bristfälliga eller trafikfarliga delar.

Inköp bil för 100.000 kr
Utvecklingskostnad 20% dvs 20.000 kr / bil
Delar 30% dvs 30.000 kr / bil
Personal och annat tjafs 10% dvs 10.000 kr / bil
Täckningsbidrag "vinst" 20% dvs 20.000 kr / bil
Skatter och liknande 20% dvs 20.000 kr / bil

Inköp bil för 500.000 kr
Utvecklingskostnad 20% dvs 100.000 kr / bil
Delar 30% dvs 150.000 kr / bil
Personal och annat tjafs 10% dvs 50.000 kr / bil
Täckningsbidrag "vinst" 20% dvs 100.000 kr / bil
Skatter och liknande 20% dvs 100.000 kr / bil

Om nu tillverkaren av den billiga bilen köper pryl X för 100 kr så borde ju rimligtvis tillverkaren av den dyra bilen kunna köpa pryl X till sin bil för 500 kr. Dvs kvalitén borde vara fem gånger så bra.

Nu tror jag ju inte att den billiga biltillverkaren köper en kvalitétsmässigt dålig del eller en trafikfarlig del för sina 100 kr. Frågan är då varför den dyra biltillverkaren inte lyckas hitta en fem gånger så bra del när han teoretisk betalar fem gånger så mycket.

Så kan du inte räkna.....

En premiumbil säljs ju ofta i mindre volym än en massmarknadsbil. Det gör ju att massmarknadsbilen kan pressa ned priser på alla komponenter genom stordriftsfördelar.

Sen slås ju utveckligenskostnaden ut på många fler sålda bilar vilket också är till nackdel för premiumbilen.

Så marginalen är bra mycket mindre.

Sen innehåller ju premiumbilen fler funktioner som ska pressas in i priset.

Så en premium bil har oftast inte högre kvalite, tvärt om. Det man lägger pengarna på brukar vara fler funktioner, material och lösningar som känns exklusivare, reklam och sponsorpengar som ger image till märke och ägare.

Men kvalite, njae....
av zenobia
Tja, räkneexemplet är ju inte fullständigt men att räkna 200.000 i utveckling och vinst per såld bil är definitivt i överkant.

Sedan har dom ju sålt ett stort antal S80 (i mitt fall) vissa är enklare modeller och andra mer exklusiva. Skillnaden i de exklusiva är inte speciellt stor om man jämför med de billigare bilarna i samma serie.

Vad jag menar är att de få tillägg du har i en T6:a kostar inte speciellt mycket att få in i bilen. Om du utvecklar en dörr med plyschklädsel och sedan tar samma dörrstomme och sätter skinn på den så behöver du ju knappast designa om hela dörren... Det fungerar på samma sätt när det gäller ljudanläggning, bromsar, klädsel på stolar mm
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]