Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rmbb1981
Jag går i köpartankar. Jag sålde just en Chrysler Grand Voyager (07a) och det var min sjätte Chrysler på 15 år och jag tror det var min sista. Är less på minibussarnas bensinförbrukning. Dessutom vid min höga ålder kör jag mest bara till affären för att handla. Jag hade en Volvo S80 T6 när dom var nästan nya och jag tyckte genuint illa om den bilen. Enbart pga motorn, annars tyckte jag bilen var både snygg och bekväm och, om jag minns rätt, hade en utmärkt stereoanläggning. Dessutom var takluckan rolig som gav fint ljus in i bilen. Motorn däremot passade mig inte alls. På tok för mycket kraft för en tvåhjulsdriven bil och i synnerhet en framhjulsdriven bil. Dessutom gillade jag inte turbokraften, gången var som den i radiobilarna på Gröna Lund. Det enda positiva var att den gick snålt. Jag minns att jag låg i 120 km/h ned till Skåne flera gånger och brukade snitta 0,75. Detta kan jag ju ha fått för mig men så minns jag det. Nåväl det om det. Vilken motor ska jag välja idag om jag vill ha så lite problem som möjligt? Jag bryr mig inte så mycket om 0-100 siffror utan vill bara ha en bil som har en fin gång med fin botten och som inte behöver varva ihjäl sig för att ta sig fram överallt. Är 140-hästarsmotorn påfrestande seg eller går den bra? Jag har funderat på 2,9an och 170-hästarsbilen också. Vilken skulle man välja mellan dom? Vilken har minst problem av alla motorer?

Richard
Användarvisningsbild
av milktrucker
finns flera olika motorer till S80
2.5D
2.4D
D5
2.4 140
2.4 170
2.4T 200
2.5T 210
2.9
T6

2.4 140 hk/170 hk är i det närmaste samma motor vilken är beprövad och har följt med sedan produktionsstarten 1991( samma motorkonstruktion från 850-serien, olika toppar). Skillnade mellan 140 och 170 är ytterst liten, skillnaden är ynka 5 Nm och i normal körning märks ingen skillnad. 140 hk börjar tappa vridmoment efter typ 4000 rpm medan 170 hk fortsätter mata på lite till. Så 170 hk har du enbart nytta av på höga varvtal.
Båda motorerna är tillräckligt starka för att växla under 2000 rpm och de klarar av segdragning väldigt bra.

2.4T är samma men med en lättrycksturbo som gör en redan vridstark motor ännu starkare på låga varvtal.

jag hade valt en bil med 2.4-motorn(140-200 hk) och blundat för antalet hk för den motorn är bra och gedigen samt förbättrad i omgångar under många år.
Jag tror du blir nöjd med någon av dem.

2.5T verkar vara lite mer krånglande och kanske också onödigt stark.

2.9 är lite mer ovanlig och känns en aning udda eftersom den inte erbjöds under hela produktionstiden. Ingen annan volvobil har nyttjat den motorn heller.
av rmbb1981
Tack för det långa och informativa svaret! Då ska jag se mig efter en 2,4 helt enkelt. Jag skulle föredra ljusblå med automat och taklucka. Jag tittade på skatten och 2,9an verkar vara femhundringen dyrare än T6, konstigt nog.
av Schmoyoho
rmbb1981 skrev:Jag hade en Volvo S80 T6 när dom var nästan nya och jag tyckte genuint illa om den bilen. Enbart pga motorn, annars tyckte jag bilen var både snygg och bekväm [...]. Motorn däremot passade mig inte alls. På tok för mycket kraft för en tvåhjulsdriven bil och i synnerhet en framhjulsdriven bil. Dessutom gillade jag inte turbokraften, gången var som den i radiobilarna på Gröna Lund. Det enda positiva var att den gick snålt. Jag minns att jag låg i 120 km/h ned till Skåne flera gånger och brukade snitta 0,75.
Bara av nyfikenhet, på vilket sätt tyckte du inte om T6:an? Alla som jag hittills stött på uttala sig om den verkar prisa den till skyarna, ofta med vissa andra faktorer åsido. Jag förstår inte riktigt problemet om den går snålt och har mycket kraft. Man behöver väl helt enkelt inte använda all kraft...? Jag har kört en nyare T6:a och den är det inga som helst problem med att köra mjukt.
av Arnold
milktrucker skrev:finns flera olika motorer till S80
2.5D
2.4D
D5
2.4 140
2.4 170
2.4T 200
2.5T 210
2.9
T6

2.4 140 hk/170 hk är i det närmaste samma motor vilken är beprövad och har följt med sedan produktionsstarten 1991( samma motorkonstruktion från 850-serien, olika toppar). Skillnade mellan 140 och 170 är ytterst liten, skillnaden är ynka 5 Nm och i normal körning märks ingen skillnad. 140 hk börjar tappa vridmoment efter typ 4000 rpm medan 170 hk fortsätter mata på lite till. Så 170 hk har du enbart nytta av på höga varvtal.
Båda motorerna är tillräckligt starka för att växla under 2000 rpm och de klarar av segdragning väldigt bra.

2.4T är samma men med en lättrycksturbo som gör en redan vridstark motor ännu starkare på låga varvtal.

jag hade valt en bil med 2.4-motorn(140-200 hk) och blundat för antalet hk för den motorn är bra och gedigen samt förbättrad i omgångar under många år.
Jag tror du blir nöjd med någon av dem.

2.5T verkar vara lite mer krånglande och kanske också onödigt stark.

2.9 är lite mer ovanlig och känns en aning udda eftersom den inte erbjöds under hela produktionstiden. Ingen annan volvobil har nyttjat den motorn heller.

Vilka motorval finns i v70?
Användarvisningsbild
av Perc
V70 har samma motorer som S80, utom sexorna. Dvs 2.4 140/170hk, 2.4T som sedan uppdaterades till 2.5T och så T5 och R. Samt ett gäng dieslar.

Du beskriver ju "fin botten" och "inte behöva varva ihjäl sig" ... då ska du INTE ha en trött sugmotor.

Jag har haft tre vitmotorer. 850 170hk -94, V70 140hk -98 och en V70N 2.5T -04. Det var när jag blev ägare till 2.5T:n som jag såg ljuset. Skillnaden på dragförmåga och omkörningsresurser mellan en 170-hästare och en 210hk med turbo är som natt och dag trots att det på pappret bara skiljer ett par tiotals hästar. Vridet kommer direkt så man slipper dra ut den på varven för att nånting ska hända.

Kan inte påstå att 2.5T 210hk skulle vara onödigt mycket. Nu har jag aldrig kört nån S80, men har som sagt haft en V70N och det är ju i stort sett samma bil. Det är en tung pjäs så den motorn är ungefär vad som behövs för att det inte ska kännas ansträngt, särskilt om man är några stycken i bilen.

Jokern i min lek är 2.4D och D5, dom har jag inte kört själv men jag kan tänka mig att det blir en fin avslappnad bruksbil med en sån motor.
av valln
milktrucker skrev: 2.5T verkar vara lite mer krånglande och kanske också onödigt stark.
Vad är det som krånglar i 2.5T?
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jag skulle satsa på 2,5T. Diesel är inte prisvärt eftersom du inte verkar köra så mycket.
Volvo V70 I motorlampa

Har du raderat felkoden? Annars kan det ta evighet[…]

Byta stereo v50

Hej. Jag har en v50 flexifuel från 2006. […]

Tänk på att bilarna kommunicerar ö[…]

Lastat lite ved i den, några dagars för[…]