Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S802.5T
jag har fått problem med xenon ljus på min S80 -04.
Det har trängt in fukt i lyckhuset och runnit ner och kortslutit och fördärvat tändenheten och balasten. Enligt Volvo verkstaden så måste man byta hela lycktan. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
har endast haft bilen i 2 månader men bilia i lund är ovilliga att ta det på garantin.

/Kjell
Senast redigerad av 2 S802.5T, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Tobbe_S602,4T
det verkar vara en rätt jobbig problem, jag har inte själv råkat ut för det men ja vet en hel del som har fått samma besked.
Men att volvo inte tar tillbaka det på garantin tycker ja låter väldigt märkligt o fullständigt oacceptabelt. Det är bara att stå på dig hos volvo för dom ska ta det!
av volvis
S802.5T skrev:jag har fått problem med xeon ljus på min S80 -04.
Det har trängt in fukt i lyckhuset och runnit ner och kortslutit och fördärvat tändenheten och balasten. Enligt Volvo verkstaden så måste man byta hela lycktan. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
har endast haft bilen i 2 månader men bilia i lund är ovilliga att ta det på garantin.

/Kjell
Ne inte behöver du byta hela lyktan! ballast och tänd del finns löst!

Jag har dessa två liggandes om du vill köpa loss...
Dom e rätt dyra nya, men mycket billigare än hela lykthuset!
av S802.5T
Jag skall jaga bilia vidare i morgon i detta ärende. Jag undrar hur svårt det är att byta själv och om någon har någon teori hur vattnet har kommit in
/kjell
av vandenhoogen
Tror 50% av alla S80 Xenon har problem med fukt...det är glaset som inte är tillräckligt slätt mot packningen...tillverkningsfel!!. Det är problemet med mina lampor iaf, tänkte ta silikon o försöka täta till det ordenligt. Och se till att det är bra ventilation så fukten kan torka ut ordenligt, med extra hål i locket m.m.

Har vart extra uppmärksam på S80 med xenonljus som stått parkerade här och där och det är verkligen ingen ovanlig syn med kondens innanför glaset.
av vandenhoogen
Jag bytte nämligen packning, det var då jag märkte att glaset är feltillverkat, kanten som sluter mot packningen skall ju givetvis vara 100%slät, (det är de på mina gamla icke xenonstrålkastare från -99) men den är helt skrovlig så den gamla packningen hade fastnad rejält. Det är ju som att försöka fästa en sugpropp på en putsad fasad, inte lätt..

Och man blir ju inte förvånade då det redan efter första rejäla skyfallet har letat sig in fukt igen...:(

TILLVERKNINGSFEL Volvo borde återkalla alla bilar och byta glasen gratis

För att byta strålkastarna måste man först demontera stötfångarn, inget konstigt alls. Går fort särskillt när man gjort det några gånger, tyvärr måste även stötfångarn bort bara för att byta glaset. Det går nog att lirka o grejja men enklare att göra det riktigt.
Användarvisningsbild
av thomaz
volvis skrev:Ne inte behöver du byta hela lyktan! ballast och tänd del finns löst!

Jag har dessa två liggandes om du vill köpa loss...
Dom e rätt dyra nya, men mycket billigare än hela lykthuset!
Hmmm, vad kan dessa kosta samt vart sitter de monterade?

Har fått samma problem själv, fukt i lyktan. Säkringen för vänster xenon under huven hade brunnit.

Själva "glödlampan" var hel provade att byta med höger. Men fortfarande inget liv i lampan..

Vad gör man?
Användarvisningsbild
av thomaz
Fick precis mail från Bilia...
Biltvätten blev dyr!

Hej Thomas, nu är bilen klar och orsaken till vattenläckage/fukt var en otät oring
vid parkeringslampans anslutning i strålkastarhus. Nu åtgärdat. Att bet: 6448:-

Kortslutning i styrenhet pga fukten i strålkastaren tyvärr.
Användarvisningsbild
av greeeken
S802.5T skrev:jag har fått problem med xenon ljus på min S80 -04.

/Kjell
VAd har du för garanti?
De klart som fan att de ska ta det på garanti.
Användarvisningsbild
av Loner
6448:-

Vad byte dom för denna peng, hela strålkastaren?

Hej. Jag har en V70n från 2006 och har bytt […]

Tack! Utförde jobbet igår, tog loss in[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Hur långt har din gått? Jag bytte till[…]

Vilken sidokjol är detta?

Hej! Inne på att köpa en v40 och n&ari[…]