Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
Hej!

Håller på bli galen på bilen.
Bytte bromsok fram och eftersom jag ändå skulle byta bromsvätska så klämde jag inte slangarna. (Första felet).
Nu får jag inte ut luften ur systemet, har luftat 5ggr nu på alla ok både manuellt med bromspedalen och med trycksatt behållare.
Har spolat igenom 2,5 liter bromsvätska, men pedalen tar längst ner vid golvet.
Trampar man flera ggr tar den högre upp, pedalen sjunker inte heller när man bromsar med motorn av så det borde inte vara huvudbromscylindern.

Någon som har något bra förslag på vad man ska göra?
Har besiktning nu på onsdag så det börjar bli kris.....
av Provocative
Antingen har du gjort fel, vilket jag inte tror. Du verkar kunna detta. Men har du stängt nippeln med pedalen i botten?
Har du gjort allt rätt får du börja söka efter läckage.
av Cedrix
Ja självklart har jag stängt nippeln när pedalen varit nere när vi luftat manuellt.

Kan inte hitta något läckage, enda jag lossat är nipplarna och slangarna mot oken fram.
Blir galen....
Senast redigerad av 1 Cedrix, redigerad totalt 0 gånger.
av Clonetom
Om du som du säger gjort rätt och dessutom spolat igen 2.5 liter olja :shock: :roll: så måste du ha nåt inre läckage i huvudbromscylindern typ skadade packningar efter all olja som passerat och rivit loss gammal skit eller nåt som skadat nåt i abs enheten kanske? Vet inte hur dessa funkar intern om det finns möjlighet att packningar skadas av skit,rost osv.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Förutsätter att du kollat den enklaste orsaken till att pedalen går djupt
men det är lika bra att kolla igen, Sitter byglarna på oken rätt?
av Cedrix
Clonetom skrev:Om du som du säger gjort rätt och dessutom spolat igen 2.5 liter olja :shock: :roll: så måste du ha nåt inre läckage i huvudbromscylindern typ skadade packningar efter all olja som passerat och rivit loss gammal skit eller nåt som skadat nåt i abs enheten kanske? Vet inte hur dessa funkar intern om det finns möjlighet att packningar skadas av skit,rost osv.
Borde inte pedalen sjunka om det är något inre läckage.
Trampar jag flera ggr så jag får upp trycket så håller sig pedalen i läge och tar bra.

Magnus308 skrev:Förutsätter att du kollat den enklaste orsaken till att pedalen går djupt
men det är lika bra att kolla igen, Sitter byglarna på oken rätt?
Ja dom sitter som dom ska, men dom nya byglarna som följde med de nya oken var aningen besvärlig att få dit, var löjligt mycket spänn på dom.
Ska prova med byglarna från de gamla och se, tack för tipset så länge.

lillstrumpan skrev:Kanske dum fråga, men har du satt oken på rätt sida, dvs med nipplarna uppåt?
Jodå dom sitter på rätt plats.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Fråga: Har du luftat runt om enligt schema? Det är viktigt, du kan ju ha fått in luft även i bakre krets

Sen skulle jag rekommendera att lufta med trycksatt system ca 1 bar. Det fungerar bra. Sen måste man ha en plastslang ansluten till luftnippel så man ser vad som kommer, dvs luft eller olja(nämner detta utifall ;-) .

När man luftar med hjälp av bromspedal blir det lätt ståendes luftfickor i höga punkter. Det blir inget kontinuerligt flöde som faktiskt behövs för att få ut luften.
av Cedrix
Hasse53 skrev:Fråga: Har du luftat runt om enligt schema? Det är viktigt, du kan ju ha fått in luft även i bakre krets

Sen skulle jag rekommendera att lufta med trycksatt system ca 1 bar. Det fungerar bra. Sen måste man ha en plastslang ansluten till luftnippel så man ser vad som kommer, dvs luft eller olja(nämner detta utifall ;-) .

När man luftar med hjälp av bromspedal blir det lätt ståendes luftfickor i höga punkter. Det blir inget kontinuerligt flöde som faktiskt behövs för att få ut luften.
Ja jag har luftat enligt schemat i haynes boken, och eftersom jag luftat ca 5-6ggr nu så borde det funka oavsett.
Hade 2-2,5 bar i tryck när jag trycksatte systemet.
Plastslang på nippeln är använt och det kommer ingen luft när jag luftar.
Luftade ytterligare en gång idag, visserligen bara fram när jag trippelkollade att allt var rätt monterat med oken, nu körde jag med trycksatt behållare och en pedalpumpande sambo. Men ingen skillnad.

Känns som jag har 3 alternativ kvar.
1. bränna upp bilen.
2. Lämna in den på verkstad.
3. Tippa bilen uppochned och prova att lufta igen.

Kan det vara något konstigt fel på de nya oken? (Biltema)
av Clonetom
Förklara igen är du snäll.
Har du tryck/motstånd i pedalen men ändå inga bromsar?
Håller pedalen sej på rätt höjd eeller går den i golvet?
Funkar inte bromsarna på nåt hjul?
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]