Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jaffaman
Hei alle sammen.

Har lest litt rundt og sett at det er flere som har hatt problemer med lekkasje fra servobeholderen. Har samme problem, i løpet av et par dager har tanken tømt seg og nå hører jeg bare "grusomme" lyder når jeg svinger. Har derfor parkert bilen og skal bestille time hos Volvo i morgen.

Det jeg lurer på er om jeg bør kjøre bilen i hele tatt nå? Kan jeg ødelegge noe? Må jo få kjørt bilen til verkstedet, ca 1 mil unna. Tror dere det går greit, eller bør jeg få de til å hente den?
Användarvisningsbild
av _Rick_
Läckage på servobehållaren har vart ett problem tidigare. Se efter om du har läckage på nån slang.
av Jaffaman
Lekkasjen er lokalisert. Tanken må byttes.

Kan jeg kjøre bilen opp til verksted eller tar den knekken på servoen?
Användarvisningsbild
av _Rick_
Så länge du har olja i behållaren så ser jag inte orsak att inte köra bilen. Men du skall givetvis inte köra den torr. Då lär pumpen gå åt fanders
av Jaffaman
Ok, takk for svar! :)

Nå er den hvertfall helt tom, så jeg må fylle på. Hvilken olje skal jeg bruke?

Har hørt at jeg skal bruke gir-olje i servoen, stemmer det? Og så har jeg lest om rød/grønn olje. Jeg har tydeligvis rød olje, gjør det noe å fylle grønn?
av apan_jocko
Finns speciell servo-olja på Volvo (givetvis) , var inte så dyr har jag för mig. Kör på den så är du safe...

/ aj
Användarvisningsbild
av MartinS
Vart läckte din behållare? Jag har sett att min fuktar lite vid anslutningen av den tjocka slangen i botten. Jag har testat att byta slangklämma men det fuktar vidare.
Vad är det kända problemet? Det känns som att det kanske är någon spricka i tanken, i allafall i mitt fall

Ungefärligt pris på en ny behållare?

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Någon som råkat ut för samma problem som jag? Att det fuktar mellan tank och tryckslangen trots att jag har ny slangklämma som är ordentligt åtdragen? Antar att det inte är annat att göra än att byta behållaren.

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
MartinS skrev:Någon som råkat ut för samma problem som jag? Att det fuktar mellan tank och tryckslangen trots att jag har ny slangklämma som är ordentligt åtdragen? Antar att det inte är annat att göra än att byta behållaren.

/Martin
har du den slangen som är vävd (ser ut som lilla returslangen på servobehållaren) så ska du byta till en ny. den nya är mjukare o ser mer ut som en kylarslang i ytfinichen
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:
MartinS skrev:Någon som råkat ut för samma problem som jag? Att det fuktar mellan tank och tryckslangen trots att jag har ny slangklämma som är ordentligt åtdragen? Antar att det inte är annat att göra än att byta behållaren.

/Martin
har du den slangen som är vävd (ser ut som lilla returslangen på servobehållaren) så ska du byta till en ny. den nya är mjukare o ser mer ut som en kylarslang i ytfinichen
Japp, den ser "vävd ut", kan det ha med läckaget att göra?
Att byta slang kanske löser problemet då? Någon som har ett cirkapris på den?

Något speciellt att tänka på vid byte, det luftar sig självt va?

/Martin
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]