Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emdor
AndyXC90 skrev:
Jakris skrev: Igår monterade jag en 50mm2 extra jordkabel mellan startmotorn och chassi. Upplever bättre snurr på startmotorn och lättare start, men har ändå fått ett "varvräknarryck" efteråt. Jag är dock inte helt säker på att jag fick perfekt kontakt.
Min kontakt på Volvo har kontaktat mig om att de haft inne en bil med samma symptom som vi har. Där visade det sig att startmotorn pga ett internt fel dragit för mycket ström vid starttillfället vilket har stört ut givare. Det är nästan samma teori som du är inne på, men med den skillnaden att det inte är underdimensionerat kablage utan felaktig startmotor som orsakar störningen av givarna. På den bilen kunde de enkelt hitta problemet då startmotorn lät konstigt också.
Tog de detta som en reklamation och åtgärdade gratis eller är det något som vi får betala för?
Min bil har 2 dagar i rad gnuggat c:a 10 varv och startat med nedsatt motorprestanda som följd nu.....suck
av AndyXC90
emdor skrev: Tog de detta som en reklamation och åtgärdade gratis eller är det något som vi får betala för?
Min bil har 2 dagar i rad gnuggat c:a 10 varv och startat med nedsatt motorprestanda som följd nu.....suck
Det vet jag inte, men man kan ju förmoda att de tar betalt om man inte bråkar eller kan påvisa att fler har problem. Har själv kontaktat Volvo för att få de mer införstådda med att ett flertal bilar (vi på forumet är ju självklart inte de enda) har dessa symptom för att de skall kunna bidra med hjälp. Man kan ju anta att symptomen inte är helt nya för dem. Jag fick snabbt kontakt med dem, men har tyvärr inte fått någon som helst återkoppling sedan dess. Kanske fler skall kontakta dem?
av AndyXC90
AndyXC90 skrev:
AndyXC90 skrev: Kollar upp vilken av givarna de bytt och återkommer.
Det är insugningsgivaren på kamaxeln som är bytt, Har kört drygt 6 veckor nu och har fortfarande inga problem. Kör vidare och testar. Vågar ännu inte riktigt hoppas på att det hjälper.
Hade faktiskt en "bluddrig" start med gnisselljud idag. Bilen har startat perfekt i drygt 6 veckor, men nu verkar det som att problemet finns kvar. Har kört bilen i allt från runt 0 grader till ner mot -20 grader utan problem. Kan det vara så att den torra luften gjort att det fungerat, eller inverkar den nya givaren på något sätt ändå? Nu är det ett par plusgrader och det kanske påverkar? Det underliga är att det tidigare upplevts bli problem när det blivit lite kallare...
Användarvisningsbild
av Jakris
Tyvärr har vi inte hittat den riktiga grundorsaken ännu.

Eftersom min extra jordning av startmotorn inte hjälpte mot misständningar, drog jag en ny pluskabel för några dagar sedan. Från terminalen gick jag på utsidan av säkringsbox och luftfilter innan jag gick ner strax bakom kylarfläkten till startmotorn (långt från allt vad sensorer och sensorkablar heter, för att eliminera direktstörning).

Det var riktigt besvärligt att komma åt, men jag kan åtminstone bespara er två timmars slit, för det hjälpte inte ett dugg. Efter några småstrul-starter fick jag idag ett riktigt tvärstopp under startfasen innan motorn till slut startade. :cry:

Jag har avverkat nästan alla punkter i min ursprungliga plan som kan påverka tändtillfället:

Teori..............Åtgärd..................Resultat
-Spänningsfall --> Nytt batteri.......... =ingen skillnad
-Tändspolefel --> Nya tändspolar........ =ingen skillnad
-Sensorproblem--> Ny svänghjulsgivare =ingen skillnad
-Sensorproblem--> Ny insugskamgivare =ingen skillnad
-Sensorproblem--> Ny avgaskamgivare =ingen skillnad
-Signalstörning --> Extra jordledning startmotor/chassi =bättre snurr, men fortfarande startstrul
-Signalstörning --> Nydragen plusledning långt från sensorer =ingen skillnad

En tröst i bedrövelsen att jag inte har behövt lämna in till Bilia för att testa allt detta, för då hade jag varit ruinerad vid det här laget :)

Nu har jag bara jordfel eller kontaktproblem på ECM kvar att kolla, men eftersom det inte är så lätt att hitta jordfel så byter jag först startmotor (efter Andy's tips). Andy, kan du fråga ifall det var automat även på den bilen? Förstår inte varför det skulle drabba bara automatlådor, men det är värt att prova eftersom jag har fått tag i en begagnad -06 med 3400 mil på nacken (borde vara i mycket gott skick).
Jag kommer att mäta startströmmen med oscilloscop och tångamperegivare, såväl före som efter bytet, för att se eventuella skillnader.
av S60AWD2.5T
Tack för ett bra jobb Jakris, synd dock att inte felet är funnet.
Där rök ju mín idé om startmotormatningen. Kan solenoiden dra så pass att den stör ut?
Användarvisningsbild
av Jakris
S60AWD2.5T skrev:Tack för ett bra jobb Jakris, synd dock att inte felet är funnet.
Där rök ju mín idé om startmotormatningen. Kan solenoiden dra så pass att den stör ut?
Solenoiden drar alldeles för lite, men själva startmotorn är på 1,4kW och kanske rotor eller kommutator/kol genererar övertoner som stör ECM.
av AndyXC90
AndyXC90 skrev:
AndyXC90 skrev:
AndyXC90 skrev: Kollar upp vilken av givarna de bytt och återkommer.
Det är insugningsgivaren på kamaxeln som är bytt, Har kört drygt 6 veckor nu och har fortfarande inga problem. Kör vidare och testar. Vågar ännu inte riktigt hoppas på att det hjälper.
Hade faktiskt en "bluddrig" start med gnisselljud idag. Bilen har startat perfekt i drygt 6 veckor, men nu verkar det som att problemet finns kvar. Har kört bilen i allt från runt 0 grader till ner mot -20 grader utan problem. Kan det vara så att den torra luften gjort att det fungerat, eller inverkar den nya givaren på något sätt ändå? Nu är det ett par plusgrader och det kanske påverkar? Det underliga är att det tidigare upplevts bli problem när det blivit lite kallare...
Hade en diskussion kring detta symptom med min kontakt på Volvo (som för övrigt inte kunde svara på om bilen med trasig startmotor var en automat) men han menade att detta inte är samma problem utan ett mer eller mindre vanligt problem när man kört en kort sträcka efter kallstart. Skulle visst bero på kallstartsinställning vilket resulterar i att bränsle blir kvar i cylindern och som sedan ger en bluddrig start.
Startade nämligen bilen (utan problem), körde ett par hundra meter till dagis. När den sedan skulle startas igen efter ca 10 minuter så uppstod den bluddriga starten - med gnisselljud.
Användarvisningsbild
av Jakris
Ja, speciellt om du inte fick något varvräknarhopp verkar det ju vara ett helt annat problem.

Jag byter väl startmotor i alla fall eftersom ändå jag har en (och kopplar tillbaks orginalpluskabel igen).
av S60AWD2.5T
Ja nu gäller det att hålla i sär symptomen , min har aldrig trilskats vid om starter. Utan endast vid "kallstart" och då egentligen bara vid mildväder.....
Jakris bra jobbat, ser med spänning fram emot ditt startmotorbyte, men vad tusan kan det vara övertoner o skit????
Störningsskydd på startmotorn kanske??
av Norsking
Hei,
jeg er fra Norge, har en V70N 2000 2.4Turbo med Automat.

Jeg har hatt alle de samme symptomer i 14dager, og på sist lørdag så "snurrade" bare startmotoeren. På Volvo verkstedet var beskjeden at ikke bare startmotoren var ødelagt, men også startkransen på svinghjulet! 20-24.000,-NOK skal de ha for jobben!!!
Er det noen som har gode tips om deler til en grei pris?
Det er starter part nr: 8251551 og startkrans part nr: 9135801
Takker..
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 27
Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]

Snyggt jobbat!