Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordan
Håller med steff 99 helt och hållet. Skulle jag köpt en ny bil idag så hade det definitivt inte blivit en bensinare. Dom kommer inte stå högt i kurs om några år.
Användarvisningsbild
av Jon
Jag köper ju bensin.

Men som sagt tidigare är den lättare att konvertera till etanol senare än diesel. Sen vet jag inte hur syntetdiesel och ekodieseln blir i framtiden.

Jag tror att nog kommer saker att ske fort, men inte fullt så fort. För alla norrlänningar som har 16 mil enkel väg till jobbet kan rimligen inte betala 20kr/lit för bensin. Och om de inte kommer till jobbet så blir det ingen stål,trä,el osv.... Norrland bidrar ju till mer än hälften av det nödvändiga för att Sverige ska fungera.

Jag är inte säker, men oljeindustrin är ingen liten organisation och lobbyverksamheten är enorm. Så mycket som diskuteras är bara spel för gallerierna är min starka övertygelse.

Att den ska vara värd mycket som begagnad är inte något primärt för mig nu. Dock så är ju ofta bilar som har bra andrahandsvärde, bra bilar. Och det är det jag är ute efter, ett så bekymmersfritt ägande som möjligt.

Om bensinen då går upp till många pengar per liter så är det ju inte lika bekymmersfritt, men jag tror att med tanke på hur många bilar som rullar i landet och långt ifrån alla kan köpa ny bil stup i kvarten gör att alternativen kommer. För finns det pengar att tjäna så finns det entrepenörer, t.o.m. volvo kommer sälja konvertingskit om de kan tjäna mycket pengar. För det är det folk vill. De som tankar vill spara pengar och de som säljer lösningar vill tjäna pengar.

Jag är inte speciellt orolig i alla fall.

/Jon
av addeer
Intressant debatt......
Det kan ju tänkas att ex vis 2,4D som kostar ca 40 tusen mer än bensinaren 2,4 170 har ungefär samma siffra i bättre andrahandsvärde.
Men det finns nog många som kanske inte räknar över skillnaderna i inköpspris gentemot driftskostnaden för då inser man att beronde på hur länge man ska ha bilen och på hur långt man kör årligen faktiskt tjänar in summan på inte allt för många år.
Ska man äga bilen låt oss säga 5-10 år så är det ju helt klart dieseln en vinnare även för de med relativt korta körsträckor.
av Djinn
Innan jag gick och beställde min nya bil var det några saker som var viktiga:
1. Utsläpp av skit (koloxid, partiklar mm.) Bensin gick bort direkt, alternativen etanol, bi-fuel och diesel. Med tanke på hur ren etanolen är när man kör var det ju ingen match. Problemet är ju att även tillverkningen släpper ut skit. Vad tjänar miljön på att jag kör etanol när råvaran odlas med hjälp av dieseltrakotere, och den dessutom skall transporteras hit med hjälp av diverse fordon och båtar. Jag menar, etanol transporteras också i stora dieseldrivna tankbilar.
Ett stort minus för Bi-fuel är ju att den kan tankas på olika sorters gas, vet inte vilken som är vilken, men den ena sortens gas är ju precis lika skitig som bensin.
Dieseln släpper ut både mindre koloxid och med partikelfilter blir det ju helt rent.
Dessutom har jag kollat upp miljöalternativen för diesel (var det nån som trodde att det enbart fanns för bensinmotorer) RME och Paradiesel.
Dessa alternativ skall fungera i nyare dieselmotorer utan behov av någon konvertering. Dessutom vill ju staten att bolagen skall blanda i 5% RME i dieseln redan nu.
Min tanke med dieslen är alltså att så fort det finns möjlighet tanka RME eller Paradiesel i bilen.
Eftersom bränslecellsbilar inte finns nu, och kommer kosta mer än en CC8 när de kommer, så vann dieseln denna match.

2. Pris. CNG(Bi-fuel) är ganska billigt, och förbrukningen relativt låg. Bensin, svindyrt med tanke på vad bilarna drar, etanolen är visserligen billig, men försvann redan på punkt 1. Dieseln krigar de med här (vilket de gjort med bensinen också , den kostade som billigast 10.39/liter) och det är inte ovanligt att man vid vissa tillfällen kan tanka för 7.99/liter.
Skatten är ju en pina, vi kommer hamna strax under 8000SEK för våran 2.4D med automatlåda. Efter lite räknande kom vi fram till att med normala priser på bränslet(inte priskrigspriser utan som övriga landet) så kommer brytpunkten på 800 mil så länge partikelfilterpremien gäller, och ca 1300 utan premie. Eftersom vi idag har 2 bilar som vi totalt kör ca 2500mil/år så räknar jag med att dieseln som kommer bli huvudbilen körs minst 1500 mil/år. även denna rond till dieseln.

3. Hur ofta jag måste åka och tanka. Nu ligger (vanliga) macken visserligen på väg till jobbet, men det gör det inte roligare precis.
CNG-macken ligger bredvid vägen till jobbet, men kräver en 5 km omväg för att komma till.Dessutom, med en aktionsradie på i bästa fall 25 mil(om jag kör enbart gas) skulle jag få åka och tanka bilen i stort sett varje vecka(2 mil enkel resa till jobbet*MINST 5 dagar i veckan). Här försvann Bi-fuelen. Bensinbilarna jag har nu tankas i snitt 2 ggr/månad, alltså 4 tankningar/månad. Dieseln räknar jag med att jag behöver tanka 1 gång i månaden. Eftersom miltalet på den kvarvarande bensinsaren kommer minska räknar jag med att halvera antalet tanktillfällen och därmed alltså kostnaden för drivmedel i hushållskassan.

Alltså blev det en diesel, andrahandsvärde hade jag inte en tanke på, men det som har förts fram verkar ju logiskt om man tänker efter.

Jävlar vilket långt inlägg det blev, och det kanske inte riktigt är vad som står i trådrubriken, men det får stå vad det står.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
polcirkeln skrev:
...
Blev dock en vanlig 2.4 för min del, då jag inte kör så mycket varje år så det betalar sig med en D (åtminstone med nuvarande bestämmelser - men det kan ju ändras).
...
Addict skrev:
Kör du så lite som under 1000 mil per år?
Jag kör ca 1000-1300 mil per år (dvs mindre än genomsnitt på mina breddgrader). Så diesel ger inte så mycket utdelning ekonomiskt för min del. Etanol brukar sällan kunna kombineras med automatlåda, så det är inget alternativ heller för min del (finns t ex inte alls i motorprogram för V70 classic).

PS - reflektion till diskussionen om drivmedel:

Miljömässigt är varken bensin eller diesel något att eftersträva. Inte ens (importerad) etanol är så lyckat ur globalt miljöperspektiv enligt min mening (däremot bra för lokal miljö i tätort). Men teoretiskt minskar ju oljeberoendet med etanol, vilket är bra ur stabilitetsperspektiv om etanol tillverkas i närområdet (till rimlig kostnad). Hybriderna med el är intressanta, men implementationerna är än så länge inte tillräckligt bra.

Jag är överhuvudtaget skeptisk till politikernas förmåga att radikalt förändra, och över tiden upprätthålla, annan relativ struktur än den nuvarande avseende drivmedels ekonomiska profil. Detta trots den senaste tidens mycket tydliga fokus på koldioxid, vilket är långt ifrån den enda parametern att beakta ur miljöperspektiv. Tveksamt att det ur globalt miljöperspektiv (och inte bara koldioxid) är så kostnadseffektivt att jaga de sista grammen utsläpp från bilar jämfört med andra källor, vilket möjligen kan uppdagas och påverka den politiska debatten längre fram, vilket i sin tur kan påverka förmågan att över tiden behålla annan kostnadsstruktur än den globalt marknadsmässiga. Kan även vara värt att kontemplera det faktum att etanol subventioneras ner till nuvarande pris, medan bensin och diesel når nuvarande pris genom skatt.

DS
Användarvisningsbild
av Jon
Bilarnas del i koldioxiddramat finns men är inte så stor om man jämför alla kossor vi äter. Så spar en ko eller två och mycket uppnås.

Bilar släpper ut tonvis med annan skit förutom koldioxid. Den lägger sig som moln i städer och ställer till det, L.A har ordentliga bekymmer men tydligen blir solnedgången extra vacker.

Syrebarer är väl relativt ovanligt här ännu och kommer kanske aldrig bli en storsäljare, men de finns och folk använder dem.

Skit flyger dessutom så även om vi i Svea rike gör vad vi kan så kommer lite Acid Rain från GB, Lite beccerel från tjernobyl och snart kommer väl sotdöden från kina? Nej just det de var bly i färgen och dödlig hostmedicin...

Jag är personligen mer oroad över skenande kostnader för sjukvård till följd av alla gifter man får i sig. Att banta snabbt kan vara förenat med livsfara eftersom giftet som är lagrat i fettet frigörs snabbare än kroppen klarar av att bryta ner.

Men för att hålla oss on-topic... Jag är sketaglad för min kommande V70 Classic :)

Jag äter 20% av det kött jag åt tidigare, och jag äter 90 % ekologiskt och närproducerat kött när jag äter det. Det jag lagar själv i alla fall.... Köper man ekologiskt kött har man fan inte råd att köpa mer än 20% av sin före detta konsumtion :) Men det sitter lite gulliga lappar i affären med presentation av vem som fött upp kossan man äter, med lite fakta osv.. :)

Jag köper godel med miljöcertifikat och det är fortfarande billigare än fulelen från Göteborgs Energi :)

På det hela taget tänker jag en hel del runt dessa frågor även om jag inte anser mig ha en lösning.

Men en tanke är.. Ska man ha allt jämt, ska vi inte ha några säsongsbetoningar längre. Och är allt allt allt våra rättigheter, vilka är våra skyldigheter???

Heja V70!!! :)

/jon
av addeer
Nu under hösten så kommer OK/Q8 med Dieselbränsle som kallas ECO20 som har 20% syntet diesel i blandningen och det är ju bra :)
På sikt kommer det nog att finnas 100% syntet diesel.
Kollade skatten på en V70 Classic 2,4D utan automat det var 5400 kr, skiljer det så mycket ända upp till 8000 kr bara för att det är automat på bilen....? den drar ju mer iof.
Låt oss nu kanske lägga miljödebbaten åt sidan i denna tråd......
Vi älskar ju alla V70 oavsett vilket bränsle vi kör på :wink:
Användarvisningsbild
av bafnus
addeer skrev
Låt oss nu kanske lägga miljödebbaten åt sidan i denna tråd......
Vi älskar ju alla V70 oavsett vilket bränsle vi kör på Wink
Instämmer till fullo.
av Steff 99
Ja..vi gör som strutsen ..sticker huvudet i sanden, så försvinner det som vi inte vill se idag.. :roll:
Användarvisningsbild
av bafnus
Ja..vi gör som strutsen ..sticker huvudet i sanden, så försvinner det som vi inte vill se idag..
Missförstå mig rätt !
:shock:
Jag menade inte att vi skall blunda för ämnet (miljön), utan att det i så fall är bättre att starta en ny tråd förslagsvis kallad miljöbränsle eller dylikt.
Denna tråd handlade från början om V70 classic samt vad folk beställt mm.

/ bafnus / [/quote]
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?