Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Knasen skrev:
Vänta nu lite, bara för att en mätare visar ett analogt mätvärde betyder det inte att dess indata är analogt.

På V70N så mäts bilens hastighet med sensorer i hjulet (samma som ABS systemet använder), och deras signaler omvandlas till digital information som skickas till hastighetsmätaren. Garanterat är det samma information som ligger till grund för hastighetsvisningen i radion som hastighetsvisningen i DIM. DIM har en "felmarginal" inlaggd och visar därför lite högre än man egentligen kör.
Jag skrev att visningen är analog, hur information kommer till hastighetmätaren är en helt annan femma. Hastighetsmätaren är en Voltmeter som mäter spänning från DIM:en beroende på hastighet, som i sin tur plockar upp information på nätverket (Can-bussen). samma spänning från DIM:en kan du mäta med en vanlig voltmätare, analog eller digital voltmätare. Om du tar en DIM från en annan bil och kör, som kommer den inte att visa exakt samma hastighet som den gamla. Alla mätare har en viss felmarginal. Radion AUD plockar upp samma information från nätverket (Can-bussen) om man begär det, även CEM:en plockar upp samma signaler, men resultatet visas ej, utan lagras i "datorn"
Precis, och den spänningen som genereras till själva hastighetsvisaren kan säkerligen justeras genom mjukvara så att man kan få en annan "noggrannhet" i visningen.
av Knasen
Precis, och den spänningen som genereras till själva hastighetsvisaren kan säkerligen justeras genom mjukvara så att man kan få en annan "noggrannhet" i visningen
Att ta fram en mjukvara för att få en noggrann visning är säkert mycket möjligt, men finns det behov av det? enligt min mening nej. Det finns andra aspekter i detta, nämligen att en hastighetmätare får aldrig visa för lite hastighet, och alla "mätare" inte exakta. Det finns olika programvaror för olika DIM.ar beroende på marknad, I canada/usa med flera visas hastigheten i MPH (Miles Per Hour) 1 mjukvara sedan beroende på om det är en diesel el. bensin (Varvräknaren), ytterligare 1 mjukvara och till slut om bilen är en Bi-fuel så finns även det programvara för den DIm:en.
Användarvisningsbild
av jea_99
Vad är hastighetsvisaren till för om den inte kan visa rätt.

Det är konstigt att med dagens teknik att dom inte kan justera hastighetvisaren.
Användarvisningsbild
av cycler
All värde angivelse sker med någon felmarginal (plus/minus något)

Din hastighet _får aldrig_ visa för lite för att du aldrig skall kunna skylla på bilen när du blir tagen av polisen.

Det är därför _alla_ hastighetsmätare visar för mycket. Det _skall_ vara så.

/C
Användarvisningsbild
av z6swe
ingen som kan länka pdf filen igen... ?!
av Marbas
z6swe skrev:ingen som kan länka pdf filen igen... ?!
PM:a mig din email adress, så skickar jag den till dig...

/Martin
av mickimike
hmm länken funkar inte.
av patrick.bateman28
Men det är väl välkänt att hastighetsmätaren alltid visar för mycket. Har själv också provat med GPS på både V40 och S60 och det är alltid typ 5 km/h långsammare.

Vet inte hur det är på andra bilmärken men jag misstänker detsamma.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97