- ons 23 jan 2008, 20:06
#167827
Observera att kommande funderingar inte gäller TMChiptuning specifikt.
Jag ställde exakt dessa frågor till min trimmare, och den firman svarade att det minsta man kan begära av trimfirmor som säger att de utvecklar all sin programvara själva är väl att de har i alla fall en bromsbänk i sina lokaler? Om de inte ens har det, men ändå påstår att de utvecklar all själva, och samtidigt anger effektuppgifter i sin reklam kan man passa på att fråga om man kan få se några testprotokoll på bromsningarna och hur och var de bromsades? Har man ingen egen bänk måste man väl hyra in sig i någon annans bänk antar jag?
Sedan håller jag med Dig, det faller på sin egen rimlighet att man har utvecklat samtliga programvaror själv om man samtidigt ser att firman har chip till precis alla bilar som finns. Allt från Fiat till Ferrari. Det kan ju inte finnas någon ekonomi i att utveckla program till en Ferrari i Sverige? Hur många kommer till Sverige och chippar sin Ferrari? Nä... Om trimfirman som påstår sig utveckla all programvara själva inte ens har rätt utrustning för det (bromsbänkar etc.) så har man nog att göra med en "cut and paste firma" eller en firma som köper in sin programvara från någon annan vilket är helt okej, men att då påstå att man utvecklar allt själv framstår ju som lite löjligt. Kollar man på en trimfirma som har chip till verkligen alla bilar, så ser man att det kanske finns 20 biltillverkare och sedan minst 5-6 ( S40, S60, V70, 850,740, 940, V50 o.s.v.) olika modeller och minst 2 olika motoralternativ av varje bil vilket ger 200-240 bilar. Antag att man sedan behöver minst två veckor på sig att få till en vettig mjukvara... Då skulle det ta 240 x 2 = 480 veckor i en bromsbänk och landsvägstester vilket motsvarar 10 års kontinuerligt arbete. Hur hinner man med det i en firma som har existerat i 2 år?
Funk skrev:Om inte annat vill jag ha reda på hur mjukvaran är anpassad, finns momentbegränsningen kvar, var ligger effekt och momentkurvorna, är effekten mätt dynamsikt eller statisk mm...
Observera att kommande funderingar inte gäller TMChiptuning specifikt.
Jag ställde exakt dessa frågor till min trimmare, och den firman svarade att det minsta man kan begära av trimfirmor som säger att de utvecklar all sin programvara själva är väl att de har i alla fall en bromsbänk i sina lokaler? Om de inte ens har det, men ändå påstår att de utvecklar all själva, och samtidigt anger effektuppgifter i sin reklam kan man passa på att fråga om man kan få se några testprotokoll på bromsningarna och hur och var de bromsades? Har man ingen egen bänk måste man väl hyra in sig i någon annans bänk antar jag?
Sedan håller jag med Dig, det faller på sin egen rimlighet att man har utvecklat samtliga programvaror själv om man samtidigt ser att firman har chip till precis alla bilar som finns. Allt från Fiat till Ferrari. Det kan ju inte finnas någon ekonomi i att utveckla program till en Ferrari i Sverige? Hur många kommer till Sverige och chippar sin Ferrari? Nä... Om trimfirman som påstår sig utveckla all programvara själva inte ens har rätt utrustning för det (bromsbänkar etc.) så har man nog att göra med en "cut and paste firma" eller en firma som köper in sin programvara från någon annan vilket är helt okej, men att då påstå att man utvecklar allt själv framstår ju som lite löjligt. Kollar man på en trimfirma som har chip till verkligen alla bilar, så ser man att det kanske finns 20 biltillverkare och sedan minst 5-6 ( S40, S60, V70, 850,740, 940, V50 o.s.v.) olika modeller och minst 2 olika motoralternativ av varje bil vilket ger 200-240 bilar. Antag att man sedan behöver minst två veckor på sig att få till en vettig mjukvara... Då skulle det ta 240 x 2 = 480 veckor i en bromsbänk och landsvägstester vilket motsvarar 10 års kontinuerligt arbete. Hur hinner man med det i en firma som har existerat i 2 år?

- By klacken