Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jon
Kenwood skrev:Jag tänkte ev. pilla bort classicemblemet, för de kunde inte påverka det i produktionsbeställningen och de vill inte ha det på sitt samvete i efterhand.

Lite synd o pilla bort Classic märket men det går naturligtvis. Sitter med dubbelhäftande tejp, typ. En björntråd som du försiktigt drar mellan emblem och plåt brukar funka. Men som sagt, behåll det.

Fick min Classic för en månad sedan och har åkt 3500 km bla. en vecka i Tyskland. Är mycket nöjd med bilen. Blev 2,5 T, passion röd med vinge och kromade Tucana. Skall in nästa vecka och få kromlister monterade på kofångarna.
Då får jag se hur jag gör med classic som sagt. Kanske går dekalen dit i alla fall, det är det estetiska som ska stämma.

Själv tycker jag kromlisterna är snygga, men jag har hört att de är ganska dyra. Eller har du fått fatt i bra lister någonstans?

Hur länge ska man köra in en bil???

/Jon
Användarvisningsbild
av Kenwood
Beställde listerna vid bilköp. kostade 3500:- monterat o klart. De var dock restade vid leveransen men skall ditt kommande vecka.

Dagens motorer behöver inte köras in. Men för den skull skall man ju inte tokvarva ;-)
av addeer
[quote="polcirkeln"]addeer - grattis till din 2.4D.

Provkörde en 2.4D - mycket trevlig och pigg med utmärkt vridmoment.

Blev dock en vanlig 2.4 för min del, då jag inte kör så mycket varje år så det betalar sig med en D (åtminstone med nuvarande bestämmelser - men det kan ju ändras).

svar på ovan......
Valde dieseln med lätthet då jag har förmånsbil från företaget och den kostade mig 200 kr mer per månad jämfört med bensinaren. Och man behöver inte köra långt alls för att tjäna in den summan sen att man får ett maffigt vridmoment på köpet ....340 Nm är ju inte fel :wink:
Men att köpa bilen som privatperson då kostar ju 2,4D 40000 kr mer och då kanske man måste köra en del för att tjäna in den summan.[quote]
Användarvisningsbild
av Jon
Jupp, mer blir det.

Jag köpte ju som privatperson så då blev det minsta motorn 2,4 170. Den duger fina fisken för mig, även om jag kört både 2,4 diesel och D5. Faktum är att D5 som jag körde nästan var för stark för min smak.

Inte som en gammal hästsparksturbo men lite för stark. Visserligen har jag antagligen för få mil med de motorerna för att vara van och rättvis, men som sagt så var dieseln 40papp dyrare.

Sen anar jag att om bensinpriset skenar och etanolen slipper strafftullar så kommer nog konverteringskit att dyka upp för en så relativt vanlig bil som V70 :)

Men nog är dieseln är lågförbrukande alternativ som rockar :) Faktum var att jag först var inne på en ford s-max och då med diesel som mitt val. Men efter många turer fram och tillbaka i huvudet så landade jag först på V70II och sen Classic. Jag är helnöjd och jag känner att jag valt helt rätt!

Sen som tidigare nämnt så kanske jag använder bilen som inbyte till en större volvo när de behagar ha en sån :) Men jag klarar mig nog många fina år i denna, en takbox om det behövs. Annars inte ;)

Börjar jobba på måndag igen så då tror jag dagarna börjar plöja iväg i lite högre fart :) Ska nog kolla in lite gps imorgon för att bilda mig en första uppfattning.

Tjo o godkväll,

Jon
av Addict
polcirkeln skrev:addeer - grattis till din 2.4D.

Provkörde en 2.4D - mycket trevlig och pigg med utmärkt vridmoment.

Blev dock en vanlig 2.4 för min del, då jag inte kör så mycket varje år så det betalar sig med en D (åtminstone med nuvarande bestämmelser - men det kan ju ändras).

Håller med om att den ljusa inredningen är mycket elegant. Jag vågade mig dock inte på den kombinationen utan tog mörkgrå - har småbarn (säljaren försäkrade dock mig om att även den ljusa klädseln var lätt att hålla ren).
Kör du så lite som under 1000 mil per år?
av Steff 99
Har en liten fundering över att en del väljer bensin före diesel eller etanol.
efter denna miljödebatt är frågan hur kommer andrahandsvärdet vara på en bensinare om exv. två år
Skräcksenariot är att bensinen kostar 20-25 kr/litern..då kommer en V70 med bensin vara iskall.
Tänk om regeringen också slopar straffskatten på diesel som man har förespeglat i vissa forum nu under sommaren, dieseln är ju redan mer ekonomisk vid ganska låg körsträcka, med tanke på den lägre förbrukningen.

För att bensinbilar skall bibehålla högt andrahandsvärde kan vi nog glömma på något eller några års sikt
Det tål nog o tänka på nu när många är i bilbytar tankar och planerar att behålla bilen i 3-4 år
Användarvisningsbild
av MartinS
Steff 99 skrev: Skräcksenariot är att bensinen kostar 20-25 kr/litern..då kommer en V70 med bensin vara iskall.
Självklart är det ett skräcksenario, men finns det verkligen några belägg för att det skulle kunna bli så?

Dieselpriset lär ju isåall följa bensinpriset (17-18kr/litern då), det är ju trots allt samma råolja det kommer ifrån så diesel lär ju också vara ganska dött då?!

/Martin
av Steff 99
Men en liten reflektion bara ...

Diesel 17-18 kr litern , förbrukning 0.6-0.7 l/mil
Bensin 20-25 kr litern , förbrukning 0.9-1.1 i/mil

Om nu senariot inträffar...enkel matematik ...eller hur !!??
Användarvisningsbild
av MartinS
Steff 99 skrev:Men en liten reflektion bara ...

Diesel 17-18 kr litern , förbrukning 0.6-0.7 l/mil
Bensin 20-25 kr litern , förbrukning 0.9-1.1 i/mil

Om nu senariot inträffar...enkel matematik ...eller hur !!??
Det är väl inget revolutionerande mot idag, bortsett från att allt som är baserat på olja gått upp i pris? Idag ser det väl ut så här, bensinen är 20% dyrare än dieseln.

Diesel ~10 kr litern , förbrukning 0.6-0.7 l/mil
Bensin ~12 kr litern , förbrukning 0.9-1.1 i/mil

Vad ville du egentligen ha sagt, eller vad menar du? Att dieseldrivna bilar är billigare att tanka är väl inget nytt?

/Martin
av Steff 99
Vad jag vill ha sagt är inte att oljan går upp i pris, utan att skatten höjs på bensin ..vilket politiska viljor gör gällande.
Vid politiska tal under sommaren har det också varit uppe att eventuellt skall straffskatten på diesel tas bort.
Går vi vidare så är Sverige ett av de länder som har mest bensindrivna bilar i västeuropa procentuellt sett mellan diesel och bensin.
Går trenden, vilket den gör även i Sverige till att köpa bilar som släpper ut mindre co, kommer etanol och dieselbilar öka än mer och då kommer förmodligen efterfrågan på stora bensinslukande bilar som bl.a. V70 (gammal som ny) att minska.
Minskad efterfrågan lägre priser. logisk marknadsekonomi.
Vad jag då var ute efter var;
Ser man till debatten om utsläpp och växthuseffekt så är vi där om 2-3 år som senast, då skall de som köper ny bil idag byta till en ny bil igen...risken är då mycket stor att priset och efterfrågan sjunkit kraftigt på bensinbilar..är det då inte bättre att köpa en bil som drivs med annat en bensin redan idag.

Det revolutionerande med detta är ..Vem vill betala 25-30 kr milen bara för att få köra en bensin driven bil om man kan köra för halva summan med exv. diesel eller annat bränsle.
Nu när vissa gör en ny stor investerning o köper ny bil..har man detta i åtanke??
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]