Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bra Mathiass alla kan vi köpa pirat!!!!! hur många har inte pirat grejjer????
Men är det värt och sasta på pirat för ex 200 000:- kr bil. Jag hoppas att det håller för Er men sklle jag ha en fel kod så skulle jag inte ta bårt det JAG SKULLE LAGA FELET och sen radera Felkoden!!! Som jag sa hoppas att det håller för Er men jag kanske skulle ta och kopiera lite programvaror sen krägna dem för halva priset, men om något går sönder så vette fasen!!
Ampy skrev:Bra Mathiass alla kan vi köpa pirat!!!!! hur många har inte pirat grejjer????
Men är det värt och sasta på pirat för ex 200 000:- kr bil. Jag hoppas att det håller för Er men sklle jag ha en fel kod så skulle jag inte ta bårt det JAG SKULLE LAGA FELET och sen radera Felkoden!!! Som jag sa hoppas att det håller för Er men jag kanske skulle ta och kopiera lite programvaror sen krägna dem för halva priset, men om något går sönder så vette fasen!!
Om du, i vanlig ordning, bemödat dig med att läsa inläggen hade säkert även du sett att jag inte förordar okänd ("pirat") mjukvara.

Vad gäller felkoder så gissar jag att dom flesta som felsöker bilar väljer att förs radera felkoden och sedan se om den återkommer. Inget fel med det. Det är bara korkat att börja byta delar utan grundfakta på plats. Vad nu detta hade med denna tråd att göra...
Ampy skrev:Bra Mathiass alla kan vi köpa pirat!!!!! hur många har inte pirat grejjer????
Antar du menade mitt inlägg och coden raderades sen provkördes bilen igen och ingen ny cod uppkom. HaDE DET VARIT FEL PÅ NÅGON KOMPONENT HADE MAN JU FÅTT EN FELCOD DÅ.
Felet behöver ej vara relaterat till coden som sparas utan det kan vara något annat som gör att coden uppkommer på saken du tror man ska byta för att åtgärda felet.
T E X jag hade en kund med lysande ABS lampa. Tittade av koder som sa det var fel på 3 av 4 givare. Jag börja med radera alla och tog en tur för att sedan få upp att det indikera på endast hö fram sensor. Eller skulle jag ha bytt alla sensorer för så sa ju coderna att det var?????

Sen om man vill lägga 7-8000 eller 4000 för chipp och få samma resultat är ju upp till var och en. Som sagt 2 års garanti på chippet lämnas.
Den va bra 2 år fy fna va nice eller är det inte garanti till du inte försvinner bakom hörnet;)
AJA sak samma kör på pirat blir säker bra grejjer.
JAg ser att många inte har hafft problem och inte vet vad garanti innebär, en annan har ju varti upp i konusmenverket i 6 månader och den där garantin som du får kan du använda som toapapper!
MathiasS skrev:Om vi nu ska försöka hålla detta till ursprungsämnet så ställer jag en ny fråga vi kanske kan hålla oss till:

Jag tycker det är intressant att ha koll på ursprunget för en viss mjukvara. Vem tillverkar mjukvaran för just TM Chiptuning som tråden handlar om?
jag mailar Tm nu och frågar vad garantin innebär och vad deras mjukvara kommer ifrån. :-(O) Och inte fan lämnar autotech eller BRS garanti på turbo ras mm . :evil:
Men ni som skiter pengar kan ju t e x köpa torkar blad till strålkast för närmare 200:- när biltema har lika dana om inte bättre för 29,90:-
jag mailar Tm nu och frågar vad garantin innebär och vad deras mjukvara kommer ifrån. :-(O) Och inte fan lämnar autotech eller BRS garanti på turbo ras mm . :evil:
Men ni som skiter pengar kan ju t e x köpa torkar blad till strålkast för närmare 200:- när biltema har lika dana om inte bättre för 29,90:-[/quote]

När man ska leka med mjukvaran i bilen ska man va försiktig tycker jag. Om bilen e gammal/gått 20 000 mil så spelar de mindre roll men om de e nyare bil så tycker jag att man ska va mer selektiv. Dem som åker runt o chippar höger o vänster
dem e säkert jätte duktiga, men inget för mig.

Armani = kvalite=dyr

Arman(d)i (kopia)= kanske lika bra (chansning)=Billig

http://www.garaget.org/?car=19635
Först vill jag säga att de inte bara åker runt och chippar här och där.
sen svaret från TM på mitt mail:
***Hej,

Det du läser i forumet tror jag är propaganda från en konkurrent. I Saab forumet försökte de detta också, dom kom på detta och bannlyste dessa personerna.

Vi programmerar våran mjukvara själva och gör inte kopior som tex Po... eller Pro... gör.

Vad jag vet så använder BSR skyddade socklar och då skall det ej vara möjligt att kopiera.
Varje Volvo har en egen mjukvara som du ej kan använda till en annan Volvo, i mjukvaran är chassinummer och immobilisernummer.
Så om du tar mjukvara från en annan Volvo och sätter i boxen kan du ej starta bilen.

2-års garanti är för det arbetet vi utför och våran mjukvara, vilket betyder att när en bil får uppdatering hos Volvo gör vi en ny trimning utan kostnad och även orginal tillbaka ingår i priset. För motorgaranti erbjuder vi Tuningwarranty.

Du kan lungt trimma din bil hos oss, det garanterar vi.
Vi programmerar våran mjukvara själva och gör inte kopior som tex Po... eller Pro... gör.

Vad jag vet så använder BSR skyddade socklar och då skall det ej vara möjligt att kopiera.
Varje Volvo har en egen mjukvara som du ej kan använda till en annan Volvo, i mjukvaran är chassinummer och immobilisernummer.
Så om du tar mjukvara från en annan Volvo och sätter i boxen kan du ej starta bilen.
Jag är skeptisk till naturen och om man möter på en trimmare som erbjuder mjukvara till hundratals bilar med bl.a så exotiska inslag som Ferrari och Bentley så tvivlar jag verkligen att dom gjort dessa själva... Om man dessutom påstår att andra firmor kör kopior så är man ute på kanten tycker jag, även om det mer eller mindre faktiskt bevisats på diverse forum att ett par kända lågprisfirmor gjort just det...Problemet är kanske inte (bortsett från det etiska) då att programvaran är felaktig, bara att man inte har 100% koll på exakt vilken det skall vara till respektive bil.

Att man inte kan använda samma mjukvara i två bilar är ju en definitionsfråga, inte utvecklar chipparna unika mjukvaror till varje bil. Man kan givetvis inte läsa ur en mjukvara och använda den direkt i en annan bil, men patchar man den på rätt sätt så går det utmärkt. Det är väl (något förenklat) ungefär det BSR gör om man fått ny mjukvara på servicen t.ex..

Jag har aldrig hört eller läst något negativt om just TM, det är fullt möjligt att dom har de bästa mjukvarorna som finns, men jag tror faktiskt inte dom gjort alla dessa själva. Och jag tror då snarast att man fullt legalt köpt rättigheterna att använda dessa, vad jag då skulle veta är vem som gjort deras mjukvaror till just Volvo innan jag valde dem.. Kanske är det någon av de kända firmorna, kanske vill dom inte avslöja det av marknadsskäl. Men jag vill fortfarande veta om det är någon känd och "pålitlig" innan jag väljer något annat än de mer kända leverantörerna. Om inte annat vill jag ha reda på hur mjukvaran är anpassad, finns momentbegränsningen kvar, var ligger effekt och momentkurvorna, är effekten mätt dynamsikt eller statisk mm...Vilket det i alla fall inte enkelt går att få fram från deras hemsida.

Det är ju synd att det inte på något enkelt sätt går att jämföra de olika trimmarna, jag skulle gärna testa fler än dem jag gjort, även om jag tror de flesta stora är väldigt lika... Men jag vill inte betala för mer än den jag kommer att använda så det lär väl dröja innan det händer.

/Thomas
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Glödstift öppen krets

Hmm, det sitter 5v stift i nyare bilar dvs dem kan[…]

Eller öppnar med den fysiska nyckeln o gö[…]

Sitter säkring under ratten till sirenen, n&a[…]

Generator V50 T5 2.5 - 05