- tis 29 maj 2007, 01:20
Vi har 3 st V70N i företaget och de tvättas inte ofta och har gått närmare 18000 mil. Ingen av de har drabbas av rost eller lacksläpp.
Jag var ett ärende på SAAB igår ock för skoj skull så titta jag på bakluckan på 7 st 9-5 I BILHALLEN.. 5 av 7 hade rost eller antydan till rost på BAGAGELUCKAN.
Ska besöka BILIA imorgon och föra min lilla statistik vidare :D :D
greeeken skrev:GREEKEN!!! varför åker du s60 och inte saab när du är så j_vla kritisk mot Volvo.Daddan skrev:Så du menar att v70 s60 inte rostar?Aeropilot skrev:Hmmm, ska vi se.Lite av mina erfarenheter om Aeron:
Jag har haft två stycken 9-5 Aerokombi och kört ca 7000 mil med båda.
Oilsludgeproblemet tror jag bara rör bilar tom -02 och förekommer endast om bilen körs mycket i köer eller kortare sträckor.
Mellan dessa bilar testade jag en v70N 2.4T. Jag har egentligen ingen rekommendation vilken bil du bör köpa. Båda vagnar är väldigt kompetenta. Saaben tycker jag har mer känsla och är roligare att köra. Volvon är bäst om du måste last mycket framförallt i bredd. Kvalitetsmässigt håller jag Saaben lite före mest för att jag inte haft något strul mer än att pixlarna i displayerna föll bort någon gång och då har jag ändå haft 5 st 9-5or. Volvon strulade mer för mig. Bromsar, framstag, farthållare etc men "upplevd kvalitet" i inredning är högre i Volvon.
Värdeminskningen är större för saaben men ägandekostnaderna är billigare. Jag halverade försäkringskostnaden när jag bytte från Volvon till den senaste Aeron trots lika villkor och 50 kusar mer. Go figure.
Service är billigare på Saaben åtmindstone om du håller dig borta från Bilpartner som är sviniga. Bränsleförbrukningen är klart mindre för saaben i verkligeheten men om du är tung på gasfoten så drar båda bilarna bra med soppa.
Testa båda vagnarna ordentligt så hittar du nog rätt men jag rekommenderar automatlåda, framförallt till Saab för deras manuella lådor är trista.
Lycka till
Jonas
Oilsludgeproblemet finns ända till -04. Sen minskar detta markant.
Rostproblem på bakluckans nederkant till -02.
Avskavd lack nedanför bakljusramp på bakluckan från -02.
Displayproblem till -04.
Uppdaterad automat med paddlar i ratten och motorn starkare från -02.
Vanligt med glapp i styrservon. Känns som kluckande i ratten vid gaspådrag.
90-95% av bilarna omfattas inte av den förlängda garantin då nästan ingen klarar att serva på exakt rätt tidsintervall vid rätt miltal plus max 250 mil.
Dålig inredningskvalitet.
Ofta mer stenskott än genomsnittet.
Skämtar du?
Lacksläpp här o var me rost under.
Vi har 3 st V70N i företaget och de tvättas inte ofta och har gått närmare 18000 mil. Ingen av de har drabbas av rost eller lacksläpp.
Jag var ett ärende på SAAB igår ock för skoj skull så titta jag på bakluckan på 7 st 9-5 I BILHALLEN.. 5 av 7 hade rost eller antydan till rost på BAGAGELUCKAN.
Ska besöka BILIA imorgon och föra min lilla statistik vidare :D :D