Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zoran
Rillee skrev:Ska ha det till gps, mp3, film/tv/dvd för barnen när man åker långt och så den främsta anledningen för att jag älskar ha små projekt i gång :)
Då skulle jag nog ta det där med projektgrejen som en hållbar anledning. GPS får du för dryg tusenlapp, och en bärbar dvd för en tusenlapp till, som ungarna faktiskt KAN se i baksätet. Jag kan bara föreställa mig gnället. "Pappa, jag ser inte någonting nu! Nu svängde du åt höger och nu ligger solen på skärmen, kan du vända? Eller pappa jag får ont i nacken när jag sitter och försöker se den.

Nåja. Jag vill inte vara gnällspik. Det var coolt av dig att bygga det där. Måste säga att jag är imponerad.

Däremot är jag en sån som tänker en bit längre när det kommer till carpc än vad man kan få för par tusenlappar på claes ohlsson.

Min plan är att, när jag kommit över tröskeln att våga modifiera min originalbil, att ha en carpc om exempelvis via ODB2 läser av när bilen startas och om en "kod" inte matats in via skärmen innan bilen går, så skickar den ett sms till mobilen via inbyggt gsm-modem. Sedan kan man via mobilen skicka sms till bilen med olika typer av kommandon, exempelvis "SHUTDOWN CAR". Kan vara behändigt om den skulle mot all förmodan bli stulen. En annan vision är att installera kameror eller rörelsedetektorer runt om bilen som skickar larm till mobilen ifall det förekommer rörelse runt bilen.

Sen är det väl också kul om man kan göra andra roliga grejer när frugan har bilen, typ läsa av GPS-en via mobilen o så vidare.

Allt det där går att hacka ihop med en liten linuxdist och lagom mycket kunskap i något skriptspråk.

Men nu är det som sagt så att det är fortfarande bara mycket snack o lite verkstad för min del eftersom jag inte vågar börja bryta paneler på bilen. Men den dagen jag vågar, då jäklar. :)
greeeken skrev:Hur har det gått med skärmen?
Har du fått den att åka upp o ner elelr sitter den fast där på heltid?
Själv har man inte lyckats lösa det.
Nä jag har inte kommit längre med det men jag är sugen att göra som TRTR
http://web.telia.com/~u40944474/m8.htm
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=20
Spännande projekt, nån som vet nåt om skärmar i stolarnas nackskydd? Bilfärd till fjällen elle havet + 2 barn - en fru = bra med sysselsättning. Dator vore ju superperfa, kan man köra spel o sånt åxå! Grattis Rillee, jag hade nog tänkt och önskat men aldrig tagit mig för. Kul å se nån som faktiskt gör åxå.

//B
Användarvisningsbild
av greeeken
zoran skrev:
Rillee skrev:Ska ha det till gps, mp3, film/tv/dvd för barnen när man åker långt och så den främsta anledningen för att jag älskar ha små projekt i gång :)
Då skulle jag nog ta det där med projektgrejen som en hållbar anledning. GPS får du för dryg tusenlapp, och en bärbar dvd för en tusenlapp till, som ungarna faktiskt KAN se i baksätet. Jag kan bara föreställa mig gnället. "Pappa, jag ser inte någonting nu! Nu svängde du åt höger och nu ligger solen på skärmen, kan du vända? Eller pappa jag får ont i nacken när jag sitter och försöker se den.

Nåja. Jag vill inte vara gnällspik. Det var coolt av dig att bygga det där. Måste säga att jag är imponerad.

Däremot är jag en sån som tänker en bit längre när det kommer till carpc än vad man kan få för par tusenlappar på claes ohlsson.

Min plan är att, när jag kommit över tröskeln att våga modifiera min originalbil, att ha en carpc om exempelvis via ODB2 läser av när bilen startas och om en "kod" inte matats in via skärmen innan bilen går, så skickar den ett sms till mobilen via inbyggt gsm-modem. Sedan kan man via mobilen skicka sms till bilen med olika typer av kommandon, exempelvis "SHUTDOWN CAR". Kan vara behändigt om den skulle mot all förmodan bli stulen. En annan vision är att installera kameror eller rörelsedetektorer runt om bilen som skickar larm till mobilen ifall det förekommer rörelse runt bilen.

Sen är det väl också kul om man kan göra andra roliga grejer när frugan har bilen, typ läsa av GPS-en via mobilen o så vidare.

Allt det där går att hacka ihop med en liten linuxdist och lagom mycket kunskap i något skriptspråk.

Men nu är det som sagt så att det är fortfarande bara mycket snack o lite verkstad för min del eftersom jag inte vågar börja bryta paneler på bilen. Men den dagen jag vågar, då jäklar. :)

Istället för att ha en massa l"lösa" saker som GPS med mera med mera så har man det på 1 o samma ställe.
Desutom kan du surfa kolla på TV ja även internetradio för oss som kanske vill ha radio från annat land.
KAmeror kan du ha i bilen koppla in usb kameror till din dator så har du koll på bilen.
av zoran
greeeken skrev: Istället för att ha en massa l"lösa" saker som GPS med mera med mera så har man det på 1 o samma ställe.
Desutom kan du surfa kolla på TV ja även internetradio för oss som kanske vill ha radio från annat land.
KAmeror kan du ha i bilen koppla in usb kameror till din dator så har du koll på bilen.
Just när det kommer till GPS och TV för barnen, så tycker jag inte det är någon fördel. Då är det bättre med skärmar som barnen kan se. Jag tycker det fungerar ypperligt med en bärbar dvd och jag skulle verkligen inte vilja sätta fast den någonstans. Enda alternativet vore skärmar i alla nackströden. Internetradio fungerar bara så länge man är nära ett wlan eller har turbo 3g-kort.

Nåja, jag motsätter mig inte carpc som sådant, utan säger bara att jag skulle nog vilja ha mer funktionalitet än bara gps+dvd+mp3 som trådstartaren hade.
Nej jag säger int eatt du motsätter dig nått.
Ja det är ju meningen att man ska 3g turbo i bilen oxå. Iallafall för min del.
För min del så kommer jag koppla in 2 skärmar bak och 1 fram.
Fram blir det touchskärm o bak blir det vanliga.
Visst dom kommer se samma med för mig spelar det ingen roll.
Angående GPS så kan det diskuteras, finns olika program till det , personligen gillar jag TOMTOM men det går int att få till vanlig PC.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min