Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
greeeken skrev:
Bosa skrev:
greeeken skrev: Så du tror att volvomotorer inte rasar?
Kolal lite här på forumet så hittar du.
En turbo bil oavsett märke äre många som chippar
Klart en Volvo kan rasa också men tyvärr verkar det som att risken för motorproblem är större med en 9-5 än med en T5. Polaren åker en 9-5 Aero som rasade, blev kolvbyte och hela köret. Som tur var så var den välservad så det gick på SAABs förlängda garanti angående oil sludge-problemet. Nu står han istället med en trasig turbo men det hör väl inte till vanligheterna, vet inte om det kan vara ett följdfel från raset. Hans mor och far åkte förut en 9-5 2.0T som det byttes DI-kassett eller vad de nu heter ett par gånger på, dock ingen rasad motor på den men den bilen hann med åtskilliga verkstadsbesök. Är ju inte helt ovanligt att man ser orden renoverad motor eller motor utbytt i säljesannaonser. Även intrumenteringen har ju haft sina problem.

Men får trådstartaren tag på en fräsch 9-5 med dokumenterad service samt kanske till och med utbytt motor så är det fina bilar och man får mycket för pengarna. Tyvärr är det ju så att, som nämnts tidigare, andrahandsvärdet blir därefter också. Är ju till och med sämre än för Volvo. ;)

Mitt val mellan de två skulle nog bli Volvon av den enkla anledningen att 9-5:an dras med sina problem. Köpa bil idag innebär ju att sålla bland modellerna och hitta en modell som inte har fullt lika mycket problem som andra så kika efter en Subaru istället. :D
De ofta man läser att kasseten är utbytt inte motorn, har kollat länge på saab
folk skriver så för att alla vet om att det ska bytas, inte har man sett folk skriva gasspjället utbytt på s60 som anonseras. En stor del lär ha problem med det.
De mesta är bullshit. Båda bilarna är bra, men andrahandsvärdet är inte alls bra hos Saab, därav kan man kanske hita en bra bil för pengarna.
men om jag inte har missuppfattat det hela så valde han mellan 9/5 och v70 inte s60 :?:
Jag vet inte :oops: men att SAAB:s motoren har vissa problem med smörjningen har vell inte med att den är chippad eller ej :?:

Hoppas du finner en bil som håller bra( vad det nu än blir för märke) kanse t o m en TOYOTA :wink:

Det är lika kul varje dag att läsa nya inlägg :lol: shit vilken grej det blev av det hela. Jag ska nog ta bort mitt inlägg om vilka fälgar jag ska välja till min V70 hahahahaha 8)
av stukastini
grammse skrev:
greeeken skrev:
Bosa skrev: Klart en Volvo kan rasa också men tyvärr verkar det som att risken för motorproblem är större med en 9-5 än med en T5. Polaren åker en 9-5 Aero som rasade, blev kolvbyte och hela köret. Som tur var så var den välservad så det gick på SAABs förlängda garanti angående oil sludge-problemet. Nu står han istället med en trasig turbo men det hör väl inte till vanligheterna, vet inte om det kan vara ett följdfel från raset. Hans mor och far åkte förut en 9-5 2.0T som det byttes DI-kassett eller vad de nu heter ett par gånger på, dock ingen rasad motor på den men den bilen hann med åtskilliga verkstadsbesök. Är ju inte helt ovanligt att man ser orden renoverad motor eller motor utbytt i säljesannaonser. Även intrumenteringen har ju haft sina problem.

Men får trådstartaren tag på en fräsch 9-5 med dokumenterad service samt kanske till och med utbytt motor så är det fina bilar och man får mycket för pengarna. Tyvärr är det ju så att, som nämnts tidigare, andrahandsvärdet blir därefter också. Är ju till och med sämre än för Volvo. ;)

Mitt val mellan de två skulle nog bli Volvon av den enkla anledningen att 9-5:an dras med sina problem. Köpa bil idag innebär ju att sålla bland modellerna och hitta en modell som inte har fullt lika mycket problem som andra så kika efter en Subaru istället. :D
De ofta man läser att kasseten är utbytt inte motorn, har kollat länge på saab
folk skriver så för att alla vet om att det ska bytas, inte har man sett folk skriva gasspjället utbytt på s60 som anonseras. En stor del lär ha problem med det.
De mesta är bullshit. Båda bilarna är bra, men andrahandsvärdet är inte alls bra hos Saab, därav kan man kanske hita en bra bil för pengarna.
men om jag inte har missuppfattat det hela så valde han mellan 9/5 och v70 inte s60 :?:
Jag vet inte :oops: men att SAAB:s motoren har vissa problem med smörjningen har vell inte med att den är chippad eller ej :?:

Hoppas du finner en bil som håller bra( vad det nu än blir för märke) kanse t o m en TOYOTA :wink:

Det är lika kul varje dag att läsa nya inlägg :lol: shit vilken grej det blev av det hela. Jag ska nog ta bort mitt inlägg om vilka fälgar jag ska välja till min V70 hahahahaha 8)

Ja valet står mellan 9-5 och V70 :) ,så du har alldeles rätt. Någon Toyota blir det nog inte tal om.

Ang Saab och chipning så ska de väll inte hänga ihop av vad jag fått höra. Felet finns ju där redan i "orginal" edition. Om chipning gör det värre eller ej låter jag vara osagt. Men hur som haver dödar en chipning garantin så skall jag ha en Saab blir det en Aero och då är vi tillbaka på priset/milen. Med min budget kommer jag inte göra en bra Saab affär.
Användarvisningsbild
av Nexus
stukastini skrev:
grammse skrev:
greeeken skrev: De ofta man läser att kasseten är utbytt inte motorn, har kollat länge på saab

Ja valet står mellan 9-5 och V70 :) ,så du har alldeles rätt. Någon Toyota blir det nog inte tal om.

Ang Saab och chipning så ska de väll inte hänga ihop av vad jag fått höra. Felet finns ju där redan i "orginal" edition. Om chipning gör det värre eller ej låter jag vara osagt. Men hur som haver dödar en chipning garantin så skall jag ha en Saab blir det en Aero och då är vi tillbaka på priset/milen. Med min budget kommer jag inte göra en bra Saab affär.
oss 2 emellan :roll: var med syrrans kille och titta på en svart 9-5 AERO
men vid närmare koll så hade den gått långt i förhållande till pris. och så var det rost på insidan av bagage luckan . så han kan gott behålla sin 9/3 med AERO motor istället :wink:
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja sant chippning dödar garantin. MEN har bilen rullat mkt har du inga garantier iallfall.
Ska du köpa sen o chippa så köp en bil som erdan är chippad, sen om det heter volvo saab , datsun trabant osv spelar ingen roll
Användarvisningsbild
av Aeropilot
Hmmm, ska vi se.

Jag har haft två stycken 9-5 Aerokombi och kört ca 7000 mil med båda.
Oilsludgeproblemet tror jag bara rör bilar tom -02 och förekommer endast om bilen körs mycket i köer eller kortare sträckor.

Mellan dessa bilar testade jag en v70N 2.4T. Jag har egentligen ingen rekommendation vilken bil du bör köpa. Båda vagnar är väldigt kompetenta. Saaben tycker jag har mer känsla och är roligare att köra. Volvon är bäst om du måste last mycket framförallt i bredd. Kvalitetsmässigt håller jag Saaben lite före mest för att jag inte haft något strul mer än att pixlarna i displayerna föll bort någon gång och då har jag ändå haft 5 st 9-5or. Volvon strulade mer för mig. Bromsar, framstag, farthållare etc men "upplevd kvalitet" i inredning är högre i Volvon.

Värdeminskningen är större för saaben men ägandekostnaderna är billigare. Jag halverade försäkringskostnaden när jag bytte från Volvon till den senaste Aeron trots lika villkor och 50 kusar mer. Go figure.
Service är billigare på Saaben åtmindstone om du håller dig borta från Bilpartner som är sviniga. Bränsleförbrukningen är klart mindre för saaben i verkligeheten men om du är tung på gasfoten så drar båda bilarna bra med soppa.

Testa båda vagnarna ordentligt så hittar du nog rätt men jag rekommenderar automatlåda, framförallt till Saab för deras manuella lådor är trista.

Lycka till

Jonas
av Daddan
Aeropilot skrev:Hmmm, ska vi se.

Oilsludgeproblemet tror jag bara rör bilar tom -02 och förekommer endast om bilen körs mycket i köer eller kortare sträckor.

Mellan dessa bilar testade jag en v70N 2.4T. Jag har egentligen ingen rekommendation vilken bil du bör köpa. Båda vagnar är väldigt kompetenta. Saaben tycker jag har mer känsla och är roligare att köra. Volvon är bäst om du måste last mycket framförallt i bredd. Kvalitetsmässigt håller jag Saaben lite före mest för att jag inte haft något strul mer än att pixlarna i displayerna föll bort någon gång och då har jag ändå haft 5 st 9-5or. Volvon strulade mer för mig. Bromsar, framstag, farthållare etc men "upplevd kvalitet" i inredning är högre i Volvon.

Värdeminskningen är större för saaben men ägandekostnaderna är billigare. Jag halverade försäkringskostnaden när jag bytte från Volvon till den senaste Aeron trots lika villkor och 50 kusar mer. Go figure.
Service är billigare på Saaben åtmindstone om du håller dig borta från Bilpartner som är sviniga. Bränsleförbrukningen är klart mindre för saaben i verkligeheten men om du är tung på gasfoten så drar båda bilarna bra med soppa.

Testa båda vagnarna ordentligt så hittar du nog rätt men jag rekommenderar automatlåda, framförallt till Saab för deras manuella lådor är trista.

Lycka till

Jonas
Lite av mina erfarenheter om Aeron:

Oilsludgeproblemet finns ända till -04. Sen minskar detta markant.
Rostproblem på bakluckans nederkant till -02.
Avskavd lack nedanför bakljusramp på bakluckan från -02.
Displayproblem till -04.
Uppdaterad automat med paddlar i ratten och motorn starkare från -02.
Vanligt med glapp i styrservon. Känns som kluckande i ratten vid gaspådrag.
90-95% av bilarna omfattas inte av den förlängda garantin då nästan ingen klarar att serva på exakt rätt tidsintervall vid rätt miltal plus max 250 mil.
Dålig inredningskvalitet.
Ofta mer stenskott än genomsnittet.
av stukastini
Sett några bilar med Autotech grejer, Steg 3 310Hp / 440Nm
Styrdonsoptimering sportluftfilter Kompl. rostfritt Ferrita avgassystem inkl. racekat. 3" framrör och 2,5" efter kat.

funkar det bra? Många säger ju att det får ner bränsleförbrukningen (Givetvis om man kör lugnt, inte blyfoten). Men framför allt klarar motorn den effekten utan att ta allt för mycket stryk?
av volvoR+s60
stukastini skrev:Sett några bilar med Autotech grejer, Steg 3 310Hp / 440Nm
Styrdonsoptimering sportluftfilter Kompl. rostfritt Ferrita avgassystem inkl. racekat. 3" framrör och 2,5" efter kat.

funkar det bra? Många säger ju att det får ner bränsleförbrukningen (Givetvis om man kör lugnt, inte blyfoten). Men framför allt klarar motorn den effekten utan att ta allt för mycket stryk?
saabs motor klarar mycket mer =) jag har maptun steg 4 (var så när jag köpte den) min bil går bra MYCKET BRA!
Bränsle biten har jag inte märkt någon skillnad på.

Mvh.
av stukastini
Låter ganska otroligt för att vara orginal men =), bra om de håller iaf. En kompis har en 9-5 aero på 320hk, den small för ett tag sen. Alla stift smackade iaf, vad mer som blev vet jag inte. Minns inte heller vilket kit som han har på bilen. Men var ett av dom större företagen iaf.

Aja, 300hk räcker gott och väl, nästan för mycket för min del =).
Användarvisningsbild
av greeeken
Daddan skrev:
Aeropilot skrev:Hmmm, ska vi se.

Lycka till

Jonas
Lite av mina erfarenheter om Aeron:

Oilsludgeproblemet finns ända till -04. Sen minskar detta markant.
Rostproblem på bakluckans nederkant till -02.
Avskavd lack nedanför bakljusramp på bakluckan från -02.
Displayproblem till -04.
Uppdaterad automat med paddlar i ratten och motorn starkare från -02.
Vanligt med glapp i styrservon. Känns som kluckande i ratten vid gaspådrag.
90-95% av bilarna omfattas inte av den förlängda garantin då nästan ingen klarar att serva på exakt rätt tidsintervall vid rätt miltal plus max 250 mil.
Dålig inredningskvalitet.
Ofta mer stenskott än genomsnittet.
Så du menar att v70 s60 inte rostar?
Skämtar du?
Lacksläpp här o var me rost under.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11