- mån 20 nov 2006, 19:21
Helt klart är att kvalité betyder olika för olika personer.
För en del handlar det mest om känslan av kvalité. Att bilen är fri från missljud, känslan i interiörens materialval, rätt "klonk" när dörrarna stängs e.tc. Här är BMW, Audi och Mercedes kungar i klassen.
För andra är det att slippa åka till verkstaden i tid och otid för att byta slitdelar eller leta mystiska elfel. För att undvika dessa fel bör man troligtvis satsa på en Toyota.
För de flesta är det nog en kombination av ovanstående, men för mig själv så tar tyvärr känslan av kvalité överhanden.
Har tidigare haft 3 st BMW och 2 st Audi samt 1 st Volvo 740. Anledningen till att jag valde en S60 senast var främst för att jag: tyckte modellen var snygg, stolarna var otroligt sköna, ljudnivån i bilen var låg samt att en kompis säljer just Volvo. :o
Nästa bil blir dock sannolikt inte någon Volvo, tyvärr. Och detta beror nästan enbart på att Volvo inte lyckas ge känslan av kvalité. Inte för att bilen varit på verkstad mycket eller att onormalt många slitdelar gått åt. Jag har bytt spindelleder, kränghämmarstag och bromsar bak. I övrigt har det rullat på. Varken BMW eller Audi har varit bättre än Volvon på detta.
Däremot är bilen full med små irritationsmoment som, med mina krav på kvalitetskänsla, gör att jag inte köper än till. (och ja, jag kör många S60 och V70 i jobbet, så jag vet att det ej beror på något måndagsex).
Provade faktiskt en av mina gamla bilar, en BMW 518 -90 som gått 30 000 mil och är extremt vanskött. Bilen ser ut som en påse skit. Det är förövrigt min syster som äger den då hon köpte den av mig för 5 år sedan. :shock:
Jag körde den på en dålig grusväg på vårt lantställe och blev mäkta imponerad då den, trots en skruttig väg, kändes helt "solid". Inget smällande från framvagnen, som är mer regel än undantag i en Volvo. Inget pirr-, knak- eller gnekljud från inredningen, trots att den knappt syns under allt smuts och damm.
Min Volvo låter som en gammal skoda i jämförelse på samma väg. Och då har jag ändå plockat ner dörrsidor samt A och B stolpar och isolerat mellan de dåligt inpassade plastbitarna. Detta hjälper dock föga när handskfack och hela instrumentbrädan verkar vara gjorda i det mest gnek-benägna material som finns.
Hittade en annan rolig sak när jag studerade min gamla bil:
Dom där gummiinläggen som sitter i fjädertallrikarna för att förhindra resonansljud och högt vägljud. På flera bilar, inklusive min egen, fick Volvo införa detta retroaktivt p.g.a. klagomål från sina kunder. Kompisen, som säljer Volvobilar, berättade hur många nya bilar de fick byta ut p.g.a. detta missljud när modellen kom -01. Man kunde alltså inte lösa problemet utan gav helt enkelt kunden en ny bil! Sedan 2003 eller 2004 sitter de dock som standard.
När jag kollade fjädertallrikarna på min gamla BMW från -90 så sitter ju redan dessa inlägg där. Kollade även på min fars Mercedes från 95 och även den bilen har en liknande lösning. Har detta med kvalité att göra? Kanske inte, men absoult med känslan av kvalité...
Är jag petig? Extremt! :twisted: Men Volvo hade med mycket små medel kunnat fixa dessa småfel när de konstruerade bilen och valde material och därmed hade man kunnat lira i premiumklassen. Nu gör man inte det.