Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moody
Premium är kanske mer en typ av känsla, inte en fråga om verklig kvalitet. Tex så använder japanska tillverkare en plast i inredningen som i mitt tycke känns billigare och långt ifrån premium, men som trots det håller en hög kvalitet.
av Jesper
Hade egentligen inte tänkt ge mig in i diskussionen men måste ändå fråga lite grann om dessa fel:

Fel som jag tror är standard på V70N -00 är bla

* Elhissarnas knappsats(har iallafall hört fler som bytt)

* Larmande baklucka(kablage brott?)

* Förardörr som låser upp sig

* ETM(spjällhus, och då menar jag inte skitigt)

* Plastlisterna längs taket som flagnar och blir matta

* Läderratt som blir skabbig

Finns det mer?

Frågan till dem som vet: Är dessa fel åtgärdade om man köper nya prylar(reservdelarna)? Dvs är prylarna modifierade så att dem håller en premiumstandard(oj nu blev det invecklat, vad är standard i premiumklassen)?

Vad jag menar:
Va fasen är produkterna förbättrade, eller är det samma ursprungliga produkt med "om du har "tur" så håller den bilen ut-standard, men kanske inte"?

Själv undviker jag att köpa t ex en ny skabbig läderratt för sköna två tusenlappar(känner inte att det finns någon vits med det!)

Mvh

Jesper
Användarvisningsbild
av Bosa
Moody skrev:Premium är kanske mer en typ av känsla, inte en fråga om verklig kvalitet. Tex så använder japanska tillverkare en plast i inredningen som i mitt tycke känns billigare och långt ifrån premium, men som trots det håller en hög kvalitet.
Enligt mig så är Premium detsamma som högkvalitativt. En högkvalitativ känsla/upplevelse tycker jag i sin tur uppnås genom kvalité rakt igenom och inte bara i form av plastkvalitét och ergonomi. Är som sagt min egen uppfattning och kanske inte rätt heller. :)
av Pebben
Håller med Bosa om att premium är kvalitét rakt igenon. Som jag tidigare sagt tycker jag att min V70 i mångt är en underbar bil men jag tycker inte dessa kvalitétsfel är acceptabla.
Visst är det så att det är människor som bygger bilarna och det blir naturligtvis fel på alla bilmärken mer eller mindre men när dessa fel uppkommer tycker jag att tillverkaren skall åtgärda dem direkt utan diskussion. Är det gnek och gnak så fixa det bara.
Har en intressant händelse för c:a 5år sedan när jag var ute och provkörde bilar. Körde Volvo och den kändes väldigt sliten för att bara gått 1000mil, säljaren sa att det var en demobil och de körs väldigt hårt vilket var orsaken till att det var så.
Senare (veckan efter) hade jag en hyrbil, BMW 320i och samma fenomen på den. Kändes väldigt sliten jämfört med den nya BMWn jag provkörde.
Då frågade jag just säljaren att den kanske var sliten för att den var hårt körd? Svaret blev: "Nej det skall den tåla, så det måste vara något annat fel".
Nu säger jag inte att BMW är bättre än Volvo, vilket jag iof. tycker på just den punkten (kvalitétskänsla) men den inställningen gillar jag.
Som sagt utger man sig för att vara en "premiumbil" får man åtminstone åtgärda den kvalitétsbrister som finns.
Sen den som säger att Volvo inte har mer fel än Toyota tror jag får ta och kamma sig. Toyota är en skittråkig bil men Volvo har inte en chans mot Japanerna i den grenen. Dock är det på väg åt rätt håll, kämpa vidare så kanske vi alla slipper köra Corolla i framtiden. Skall fortsätta köpa europeiska bilar in i döden även om det betyder lite extra gnällande på diverse forum :D
av jbl
Kan inte annat än att hålla med dig Pebben. Europeiskt ända in i döden :lol:
av Ronin
Helt klart är att kvalité betyder olika för olika personer.

För en del handlar det mest om känslan av kvalité. Att bilen är fri från missljud, känslan i interiörens materialval, rätt "klonk" när dörrarna stängs e.tc. Här är BMW, Audi och Mercedes kungar i klassen.

För andra är det att slippa åka till verkstaden i tid och otid för att byta slitdelar eller leta mystiska elfel. För att undvika dessa fel bör man troligtvis satsa på en Toyota.

För de flesta är det nog en kombination av ovanstående, men för mig själv så tar tyvärr känslan av kvalité överhanden.

Har tidigare haft 3 st BMW och 2 st Audi samt 1 st Volvo 740. Anledningen till att jag valde en S60 senast var främst för att jag: tyckte modellen var snygg, stolarna var otroligt sköna, ljudnivån i bilen var låg samt att en kompis säljer just Volvo. :o

Nästa bil blir dock sannolikt inte någon Volvo, tyvärr. Och detta beror nästan enbart på att Volvo inte lyckas ge känslan av kvalité. Inte för att bilen varit på verkstad mycket eller att onormalt många slitdelar gått åt. Jag har bytt spindelleder, kränghämmarstag och bromsar bak. I övrigt har det rullat på. Varken BMW eller Audi har varit bättre än Volvon på detta.

Däremot är bilen full med små irritationsmoment som, med mina krav på kvalitetskänsla, gör att jag inte köper än till. (och ja, jag kör många S60 och V70 i jobbet, så jag vet att det ej beror på något måndagsex).

Provade faktiskt en av mina gamla bilar, en BMW 518 -90 som gått 30 000 mil och är extremt vanskött. Bilen ser ut som en påse skit. Det är förövrigt min syster som äger den då hon köpte den av mig för 5 år sedan. :shock:

Jag körde den på en dålig grusväg på vårt lantställe och blev mäkta imponerad då den, trots en skruttig väg, kändes helt "solid". Inget smällande från framvagnen, som är mer regel än undantag i en Volvo. Inget pirr-, knak- eller gnekljud från inredningen, trots att den knappt syns under allt smuts och damm.

Min Volvo låter som en gammal skoda i jämförelse på samma väg. Och då har jag ändå plockat ner dörrsidor samt A och B stolpar och isolerat mellan de dåligt inpassade plastbitarna. Detta hjälper dock föga när handskfack och hela instrumentbrädan verkar vara gjorda i det mest gnek-benägna material som finns.

Hittade en annan rolig sak när jag studerade min gamla bil:

Dom där gummiinläggen som sitter i fjädertallrikarna för att förhindra resonansljud och högt vägljud. På flera bilar, inklusive min egen, fick Volvo införa detta retroaktivt p.g.a. klagomål från sina kunder. Kompisen, som säljer Volvobilar, berättade hur många nya bilar de fick byta ut p.g.a. detta missljud när modellen kom -01. Man kunde alltså inte lösa problemet utan gav helt enkelt kunden en ny bil! Sedan 2003 eller 2004 sitter de dock som standard.

När jag kollade fjädertallrikarna på min gamla BMW från -90 så sitter ju redan dessa inlägg där. Kollade även på min fars Mercedes från 95 och även den bilen har en liknande lösning. Har detta med kvalité att göra? Kanske inte, men absoult med känslan av kvalité...

Är jag petig? Extremt! :twisted: Men Volvo hade med mycket små medel kunnat fixa dessa småfel när de konstruerade bilen och valde material och därmed hade man kunnat lira i premiumklassen. Nu gör man inte det.
av mojja
OFFO skrev:I en bil för 100 tusen finns nog på sin höjd en plastig ratt några kyrkbänkar till stolar och en trecyl. spis som nog vill ha (bensin) 0,7 l/mil blandad körning ?(jämfört med en 740 som tar ca 0,8 l/mil vid samma körning) Nåväl ta då den nyaste sniknaste Volvo S60,V70 eller kanske S40,V50. Tar vi en S40 med den nedrans franska lilla dieseln 0,49 l/mil
SÅ behöver inte Volvon vara mer än dubbelt så bra.
Skulle vilja se den fransk disel som går på dom siffrorna,, lite drömmarnas värld.där.

snarare 0.65 för 1.6an 0.75 för 2.0an har ägt 1.6an äger 2.0an.

m.v.h mojja
av RobertHalmstad
Hej!

Ny här på forumet, men jag kan väl säga att min V70 -05 känns i alla fall premium. Har tidigare erfarenhet av BMW, en 320d som jag körde 8000 mil med utan ett enda fel. Min V70 har nu gått 6000 mil och förutom en uppdatering av mjukvaran och en lite överdriven oljetörst under de första 4000 milen så finns inga fel eller problem att berätta om. Så, i min värld är Volvo betydligt mer premium än alla VAG-produkter, mercedes med flera och till ett betydligt bättre pris.

Kan lägga till att jag själv har haft:

VW Golf GL
Audi A4 1.8T Avant
VW Golf Variant 1,8i
VW Passat TDI
Audi A4 TDI
BMW 320d
VW Polo Variant
Audi A2 1,4
Audi A2 TDI
VW Passat 1.8T Variant
VW Polo Variant
Peugeot 307 HDI

Plus kört en hel del BMW som varit i familjens ägo
av mojja
volvo=premium=bullshit.

byte utav turbo efter 1000 mill=sant.
byte utav startmotor efter 200mil¨=sant
byta av urtrampningslager efter 40 mil=sant

Få bort en massa oljud ur kupen håller på fortfarande efter 1100 mil och sex månader och 8 verkstadsbesök= SANT.

Premium= Skulle inte tro det,,,

M.v.h mojja
av Hellrider
mojja skrev:volvo=premium=bullshit.

byte utav turbo efter 1000 mill=sant.
byte utav startmotor efter 200mil¨=sant
byta av urtrampningslager efter 40 mil=sant

Få bort en massa oljud ur kupen håller på fortfarande efter 1100 mil och sex månader och 8 verkstadsbesök= SANT.

Premium= Skulle inte tro det,,,

överkänslig person..skulle tro det
varför bytte dom turbo å start?

M.v.h mojja
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17
Batmacs Model 3 2020 - Enemy