Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gustav40
På helgen brukar jag åka en sträcka på 10 mil! har nu testat ca 10 ggr, och alla gånger drar bilen 0.65 som max, fått ner den till 0.62 0.64 :lol:

Volvo s60 2.5T
Användarvisningsbild
av tottish85
Min 2.4d -06 163hk har enligt färddatorn legat på 0.56 så den är inget att lita på, verklig förbrukning var mellan 0.62 och 0.67. Detta var innan ja gjorde hjulinställning (toe-in 6mm höger, 4.5mm vänster, nötte 50% av framdäcken på 400 mil, så de hade lite inverkan ). Efter hjulinställningen har ja bara kört med vår gigantiska takbox på och då drog den 0.67. Nu är den avplockad och nästa tank får ja se vad den drar med framhjul som inte plogar :) Kan tillägga att i vintras drog bilen mellan 0.85 och litern innan jag programmerade bort dieselvärmarens autostart, runt 0.65-0.7 efteråt

Är det någon som har en färddator som stämmer med verkligheten?

Passat 1.9tdi -98an ja hade innan missvisade max 0.02. För övrigt gick den på 0.44 (som billigast 0.40) under sommaren och 0.52 på vintern, blandad körning. Svårt att hitta en bil i samma storlek som går billigare Däremot var det tråkigt att skruva hela tiden
Användarvisningsbild
av XouZ
Enligt färddatorn så drar min v70n-02 2.4T 0.8 L/mil. Det är ungefär vad jag kommit fram till vid de tankningar jag gjort också. Brukar dock dra O.1 L mindre / mil i snitt när jag kör mellan Kalmar och Örebro, mest landsväg där.

Annars i övrigt en vanlig vardag är det mest motorväg till jobbet jag kör, men även stadstrafik den sista biten. enligt registreringen så ska den dra 1.2 L / mil stadstrafik. 0.73 L /mil landsväg och 0.93 L / mil blandat, men tycker jag får den att dra mindre än det oavsett hur jag kör. Färddatorn satt på 1.1 L / mil när jag köpte henne dock.. men nolla den mätaren redan dag 1 och nu står har den stannat på 0.8 L / mil där.
Användarvisningsbild
av joel80
Min drar kring 0,6l/mil vid pump.. ibland lite mindre (0,56 bästa tank) och ibland strax över. (Med husvagn typ 1.1l/mil)
Färddatorn visar ungefär 10% för lite på vintern. Visar den 5,4l/100km kan jag räkna med att det blir 6.0l/100km vid pumpen.
På sommaren är den lite närmre.. då kan det vara några tiondelar närmre.. När man kör dieselvärmaren så räknar ju inte färddatorn det.

Jag funderar också på om de som har igång extravärmaren under färd också får sämre korrekthet på färddatorn. Alltså att bilen inte räknar den förbrukningen dieselvärmaren har under färd heller för att snabbare värma upp motorn.
Användarvisningsbild
av fagge17
Hej!
Var fram och tillbaka till göteborg idag från hagfors.
Det är ca 33mil enkel.
Jag har en XC90 D5 R-design aut -07a som har effektbox från promotec.
Den hade dragit 0,66 tur och retur på ren långkörning kan man säga och det tycker jag är helt otroligt för en så stor bil.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
0,95 verklig förbrukning ( färddator 0,84) medelhastighet 39 km/h en del kallstart, ingen ecodriving. Mycket nöjd med förbrukningen, går givetvis köra den lägre men då får det bli mindre accelerationer. :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]