- fre 30 nov 2012, 19:15
Tändspole, tändstift, tändkablar, spjällhuset, LLM, magnetventil. Några felkoder?
Moderator: Moderatorer
gaggi77 skrev:Tändspole, tändstift, tändkablar, spjällhuset, LLM, magnetventil. Några felkoder?Gjorde ett nytt test idag när jag skulle åka hem från jobbet. tryckte gaspedalen i botten. bilen började axa då den började hacka sig fram och något i motorutrymmet började slå ungefär som att ett spjäll skulle öppna och stänga släppte jag på gasen jämnt lite så kom jag förbi detta läge och motorn axade iväg utan att hacka men direkt jag tar gasen i botten så börjar den hacka och nått som sagt slår inne i motorutrymmet.
Guffe skrev:Var ute nyss och åkte med bilen. Drog ur kontakten till LMM och bilen går stabilt på tomgång den känns piggare när man kör åxå. Det som hände dock var att orange motorlampan tände sig och att larmet kom motorservice erfordras eller nått i den stilen. Var tror ni är det LMM som har lagt av?Jag har en exakt likadan som Du har som andrabil med exakt samma problem. Den har gått drygt 26.000mil. Pratade med min verkstad och de är helt säkra på att det är spjällhuset som behöver rengöras (ca 1100:-). Vill det sig illa behöver det bytas (ca 7000:-). Det har de tydligen gjort flera gånger.
Voffeljärn skrev:Spjällhuset är rengjort utan resultat. kollade på hur fint det blev innan dom satte tillbaka huset, men när dom var färdiga så sa mekanikern att har jag otur så måste spjällhus bytas ändå, har sa att det går att skicka iväg sitt gamla spjällhus till nån firma och få ett nyrenoverat tillbaka i utbyte för 2000-2500 kr. nån som har hört talas om detta ? skall jag vara ärlig så börjar jag tröttna på denna jävla skitbil, var min första men kanske min sista volvo jag köperGuffe skrev:Var ute nyss och åkte med bilen. Drog ur kontakten till LMM och bilen går stabilt på tomgång den känns piggare när man kör åxå. Det som hände dock var att orange motorlampan tände sig och att larmet kom motorservice erfordras eller nått i den stilen. Var tror ni är det LMM som har lagt av?Jag har en exakt likadan som Du har som andrabil med exakt samma problem. Den har gått drygt 26.000mil. Pratade med min verkstad och de är helt säkra på att det är spjällhuset som behöver rengöras (ca 1100:-). Vill det sig illa behöver det bytas (ca 7000:-). Det har de tydligen gjort flera gånger.
En jag jobbar med hade samma problem och tydligen bytte Volvo spjällhusen på goodwill om det var trasigt. Då borde det ju gälla nu också tycker man.
Knacksensorerna har även löst ut på min men det gör de då motorstyrningen uppfattar det låga varvet (500rpm) och uppvarvningen som en knackning.
Det jag skulle blivit mest förbannad på om jag var du var den första verkstaden som hävdade att motorn var slut. De går lätt 40.000mil om oljan är bytt enligt serviceintervallen.
Dessutom har jag ett litet malande ljud i högerkurvor helst nedför. Men det trodde de var att en bromsskiva tar i en bromssköld. Innan jag fattade det hade jag bytt båda framhjulslagren
Guffe skrev:Voffeljärn skrev:Spjällhuset är rengjort utan resultat. kollade på hur fint det blev innan dom satte tillbaka huset, men när dom var färdiga så sa mekanikern att har jag otur så måste spjällhus bytas ändå, har sa att det går att skicka iväg sitt gamla spjällhus till nån firma och få ett nyrenoverat tillbaka i utbyte för 2000-2500 kr. nån som har hört talas om detta ? skall jag vara ärlig så börjar jag tröttna på denna jävla skitbil, var min första men kanske min sista volvo jag köperGuffe skrev:Var ute nyss och åkte med bilen. Drog ur kontakten till LMM och bilen går stabilt på tomgång den känns piggare när man kör åxå. Det som hände dock var att orange motorlampan tände sig och att larmet kom motorservice erfordras eller nått i den stilen. Var tror ni är det LMM som har lagt av?Jag har en exakt likadan som Du har som andrabil med exakt samma problem. Den har gått drygt 26.000mil. Pratade med min verkstad och de är helt säkra på att det är spjällhuset som behöver rengöras (ca 1100:-). Vill det sig illa behöver det bytas (ca 7000:-). Det har de tydligen gjort flera gånger.
En jag jobbar med hade samma problem och tydligen bytte Volvo spjällhusen på goodwill om det var trasigt. Då borde det ju gälla nu också tycker man.
Knacksensorerna har även löst ut på min men det gör de då motorstyrningen uppfattar det låga varvet (500rpm) och uppvarvningen som en knackning.
Det jag skulle blivit mest förbannad på om jag var du var den första verkstaden som hävdade att motorn var slut. De går lätt 40.000mil om oljan är bytt enligt serviceintervallen.
Dessutom har jag ett litet malande ljud i högerkurvor helst nedför. Men det trodde de var att en bromsskiva tar i en bromssköld. Innan jag fattade det hade jag bytt båda framhjulslagren
Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]