Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wallbeeek
Jag och farsan montera Biltemas backvarnare på morsan V70 med fast dragkrok för några månader sen! Hon har inte har inte märkt av att det skulle ha larmat pga av kroken iallafall!
Användarvisningsbild
av hemglass
zeusl skrev:Väcker en gammal tråd till liv, hur gick det för er med fast dragkrok, någon som kan dela med sig? (att inte dragkroken är i vägen för nån sensor?)
Dragkroken stör inte någonting ..... :)
Användarvisningsbild
av hemglass
wallbeeek skrev:Ja då hon är hel nöjd med det! Kommer även att montera det fram på hennes V70!
När du monterar det FRAM på bilen , kommer du då att styra funktionen via någon typ av brytare eller kommer funktionen alltid vara aktiv ? Backvarnare baktill aktiveras ju först när baken lägges i.
Vet ej hur det är på nya bilar heller ? ??:-/
Användarvisningsbild
av Ringhede
Många frågor och funderingar
Köpte mina på Biltema och är av enklare modellen med 4 st.
Monterade dessa med hjälp av tipps här på forumet (sök lite) på frugans S60 -02
Den har fast drag.
Fungerar skitbra, jättebra eller vad man nu ska kalla det.
Börjar pipa när de ska och sedan ökande pip ju närmare man kommer. Precis som de ska göra.
Har även en V70 -10 med sensorer och tycker Biltemas är minst lika bra.

Plockade bort stötfångaren och borrade hål med meföljande borr enligt forumets tråd och monterade dem i hålen
Före montage slipade jag dem med mycket fint vattenslippapper och lackade dem med orginal färg på sprayburk köpt på Bilia.
Drog fram kabel enligt tippsen och satte dit dosan (liten) på vänstra sidan av ratten på instrumentbrädan.
Kabel nsyns knappt och satte dit med medföljande dubbelhäftande tape.
Går att stänga av med en knapp på dosan vilket frugan gör då hon kör hästtransport ibland.
Annars så aktiveras den när man lägger i backen.

Fungerar kanon.

Fundera över att det viktigaste med backvarnaren är inte att du ska skydda egen bil utan skydda mot att backa på annat.
En bilhandlare jag köpt bil av berättade om en händelse som gjorde att han aldrig kommer äga en bil utan varnare.
En dag när han skulle köra iväg med bilen och behövde backa ut från parkeringsplatsen.
Kom bakifrån bilen gick och satte sig i bilen. Plockade med något en kort stund och startade sedan bilen och lade i backen.
Då pep det och han blev fundersam då inget tidigare funnits bakom bilen.
Drog handbfomsen och klev ur för att kolla då han inget såg i backspegeln.
Blev förskräckt då han hittade en treåring bakom bilen och doldes helt av bakluckan.
Utan backvarnare hade han kört över flickan.
Panik, blev givetvis först paniksalgen och skällde på flickan därefter totalt skockad nör han insett vad som kunde hänt och tröstade givetvis flickan och tog med henne till hennes föräldrar som hon plötsligt smitit ifrån.

Jag delar numera hans beslut att aldrig ha en bil utan backsensorer. Inte det viktigaste om man backar på en betongsugga på en parkeringsplats. Finns de som bara jobbar med lackering. Det andra vill jag ALDRIG i livet vara med om.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av wallbeeek
hemglass skrev:
wallbeeek skrev:Ja då hon är hel nöjd med det! Kommer även att montera det fram på hennes V70!
När du monterar det FRAM på bilen , kommer du då att styra funktionen via någon typ av brytare eller kommer funktionen alltid vara aktiv ? Backvarnare baktill aktiveras ju först när baken lägges i.
Vet ej hur det är på nya bilar heller ? ??:-/
Vi kommer troligtvis sätta en liten knapp till det inne i bilen! Original är ju bara aktiverat vid hastigheter under 15 km.
av Fred
Det ser ut att vara precis samma som den med lilla displayen (eller belysta kontrollpanel kanske man ska säga eftersom den inte visar något direkt). Samma typ av sensorer, samma kablar, samma kontakter, samma hålsåg och samma M3-dubbelhäftande. Det enda som skiljer är att det bara är en summer och att styrboxen ser lite annorlunda ut.
av volvotomas
Hej tar upp en gammal tråd, du har inget minne av vilka avstånd ni monterade backsensorerna på hur långt från draget och vilken höjd och bredden, inga bilder på det. Tomas
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]