CarMan skrev:perjak skrev:CarMan skrev:Man laddar inte mer en det senaste, så nedladnings tiden varierar beroende på vad bilen har fr utrustning & när den laddades senast.
inloggning i olika system ligger Ford hårt på med så det lär bara bli fler o inte färre!
1. hämta VIDA
2. Logga in i XP
3. Loga in i VIDA
4. koppla in vida i bilen
5. hämta batteri laddare
6. koppla in batteriladdaren
7. läs ut bilen i VIDA
8. beställ mjukvara
9. tanka hem mjukvaran
10. tanka över mjukvaran till bilen.
11. debitara mjukvaran på arbetsordenr.
12. koppla ut VIDA
13. ställ tilbaka VIDA
14. koppla ur batteri laddaren
15. ställ tillbaka batteriladdaren.
-------------------------------
vist vora det bra om det ingick i servicen, men ingen kommer att jobba gratis! det läggs ju bara på på service kostnaden!
sen vore det ju bra om alla hade egen VIDA, men då den goster 50 000:- + abonemanget så skulle man behöve ta ännu högre priser på verkstan om alla meganiker ska ha en egen!
det är alltid kunden som får betala på ett eller annat sätt, annars går ju verkstan i back = KK
Utan att på något sätt klaga på verkstadens arbete måste jag ställa mig en fråga. Om det är så många olika steg för att lösa en enkel dataoperation borde kanske tillverkaren (Volvo) börja fundera på att anställa nån som kan det här med att bygga datasystem?
Jag skulle nästan vilja sträcka mig så långt att jag påstår att flertalet Ex-jobbare från en datalinje på högskolan skulle kunna snickra ihop ett system som förenklar processen hos verkstaden till:
1. Koppla in bilen mot servicedatorn
2. Starta automatisk kontroll och uppgradering
3. När gröna lampan lyser, koppla loss bilen från servicedatorn
(4. debitera kunden)
Varför ställer inte ni som ska jobba med systemet krav på att få arbetsverktyg som är anpassade till 2000-talet? Jag skulle bli tokig på sånt rackel.
Du har ju inte läst vad jag skrivit & har lite dålig koll tror jag.
några av momenten är ju faktiskt fysiska moment !
du kan inte programera en dator till att taasig till bilen &desutom hämta en batteriladdere!
Dagans data säkerhet kräver att Windoxs loggar ut efter nån menut & man måste logain, jag skulle gärn slippa detta.
Ford kräver att man veriferar sig med lösenord & andvändarnamn när man andvänder vida, även deta skulle jag gärna slipa.
Själva systemet är ju redan så smart om inte smartare än vad du beskriver!
Man läser ut vad det är fr bil man är uppkopplad mot, för att kunna se vad den innehåller för mjukvaror & hårdvaror, sen kollar den ju vilka mjukvaror som finns att hämte nyare variasion av & bygger ett paket som skickas över.
sen ska paketer tankas från datorn & till bilen, det ända man kan klaga på är ju att datasystemen i bilenra har låg fart.
det hela slutar med att man skickar tillbaka en bekräftelse på att alla mjukvaror komit in i bilen, vilket gör att man kan ha koll på vilke mjukvaror bilen har utan att koppla upsig mot den! desutom kan man ju se på en logg hur långt man komm om nått blir fel, så man kan lätare ta i tur med ett problem om det uppstår! Mycket smart & mycket bra!
Sen så kommer ju företaget att få en räkning på dom där 1,92:- så man vill ju för egen del debitera mukvaran på rätt ställe för att ha koll på företagets ekonomi, jag tror inte skattemyndigheten tycker om att man visar en post på tiotusentals mjukvaror uten att kunna bevisa at det är mjukvaror o inte sprit man köppt!
Ja, det ska ärligt erkännas att jag inte har full koll på vad som pågår på verkstaden när bilen är där. Men det hindrar inte att jag faktiskt förstår hur både datorer, ekonomi och marknadsföring fungerar.
I ditt flödesschema ovan har du som du mycket riktigt påpekar ett antal fysiska ansträngningar och jag ska nu försöka begripa vad det är du gör:
1. hämta VIDA
Tolkas om att du går och hämtar en bärbar dator. Går du raskt tar det max två minuter om inte verkstaden är gigantisk
2. Logga in i XP
Brukar ta 10 sekunder
3. Loga in i VIDA
Ok, ytterligare 10 sekunder
4. koppla in vida i bilen
Om inte det är samma sladd som berättar för dig vilka felmeddelanden som finns i bilen (för visst gör man en sån koll vid service) så får du ytterligare 15 sekunder för att trycka i den kontakten
5. hämta batteri laddare
Ytterligare två minuter gå-tid
6. koppla in batteriladdaren
Jag antar att du kopplar in den istället för bilens eget batteri. Eller är det till datorn? Utan strul 20 sekunder
7. läs ut bilen i VIDA
8. beställ mjukvara
9. tanka hem mjukvaran
10. tanka över mjukvaran till bilen.
Dessa moment borde kunna ske utan övervakning så då kollar du smörjningen av gångjärn, spolarvätska m.m.
11. debitara mjukvaran på arbetsordenr.
Tidstillägg på övrig servicedebitering 1 minut
12. koppla ut VIDA
13. ställ tilbaka VIDA
14. koppla ur batteri laddaren
15. ställ tillbaka batteriladdaren.
se ovan. Totalt ca 5minuter
Således skulle en service förlängas med ca 10 minuter. Om vi antar att ni kostar ca 700:- i timmen, vilket borde vara skäligt, blir det ca 120:-
Då jag inte servat hos Volvo ännu (bilen är för ny) vet jag inte priset för en service men utifrån tidigare erfarenheter gissar att under 1:-/mil är det INTE. Serviceintervall 3000mil, alltså minst 3000:-.
Om Volvo lägger på 100:- på varje service tror jag inte NÅGON kund ens skulle märka det. Däremot skulle varje bilägare få ut en fullt uppdaterad bil efter sevicen. Och därmed också med stor sannolikhet ett mer problemfritt bilägande vilket i sin tur leder till att Volvos anseende bland bilägarna ökar.
Nu backar vi! Tror du, eller någan annan här att Volvo skulle vara villiga att missa 100:- per sevice för att öka sitt anseende? Svaret på frågan torde vara självklart!!