Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erbe
sewe skrev:Men är inte det jävligt märkligt, har dom inge protokoll/regler att gå efter?
Jag förutsätter ju att dom har det, hur kan det då bedömmas olika, visst att en del saker kan vara en tolkningfråga men inte exemplet med dimljus

Såg att erbe svarade nyss men jag postar detta iaf, men erbe, hur kan då den station som jag har pratat med säga att xenon i helljus är inte godkänt pga helbilsgodkännandet åsså säger du annorlunda, inga protokoll som följs därinte

På en vanlig *kontrollbesiktning* är det trafiksäkerheten å miljön som kollas.Har inget med helbilsgodkännandet å göra....
Att man inte får ändra en helbilsgodkänd bil är ju riktigt,dock inget man kollar på en kontrollbesikt,kanske polisen?
av S.t.r.a.n.D
erbe skrev:
RoadKiller skrev:Finns inget slut på denna diskussionen, även om erbe jobbar på bilprovningen så är det ju hans sätt att bedömma bilarna vi hör. För tydligen skiljer det nå fruktansvärt mellan städerna.

Nej det är inte bara mitt sätt,vi har ett besiktingsprogram å följa!
Jaa det antar jag att ni har!! Men då är det DITT sätt att tolka det programmet. Eftersom det skiljer som jag sagt tidigare. Vissa säger att det INTE är godkänt med xenon i hel/dim osv antar går igenom.
Absolute inte meningen att anklaga dig för något, förmodligen är du den som är ordentlig och följer protokollet men tyvärr har du kollegor som inte är lika duktiga, eller så bryr dom sig inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
RoadKiller skrev:
erbe skrev:
RoadKiller skrev:Finns inget slut på denna diskussionen, även om erbe jobbar på bilprovningen så är det ju hans sätt att bedömma bilarna vi hör. För tydligen skiljer det nå fruktansvärt mellan städerna.

Nej det är inte bara mitt sätt,vi har ett besiktingsprogram å följa!
Jaa det antar jag att ni har!! Men då är det DITT sätt att tolka det programmet. Eftersom det skiljer som jag sagt tidigare. Vissa säger att det INTE är godkänt med xenon i hel/dim osv antar går igenom.
Absolute inte meningen att anklaga dig för något, förmodligen är du den som är ordentlig och följer protokollet men tyvärr har du kollegor som inte är lika duktiga, eller så bryr dom sig inte.
Tycker "erbe" uttrycker sig mycket klart och tydligt. Det finns MASSOR med saker som gör bilen olaglig för att man bryter mot tex helbilsgodkännade. Det innebär inte att besiktningen kontrollerar dessa saker.

Tex, motoreffekt, har du chippat bilen är den olaglig, men besiktningen gör ingen effektmätning. kan ju vara samma sak med xenon i helljus tex
Användarvisningsbild
av Funk
Tex, motoreffekt, har du chippat bilen är den olaglig, men besiktningen gör ingen effektmätning. kan ju vara samma sak med xenon i helljus tex
Besiktningen gör ingen effektmätning, men man kan få nedslag ändå.. Jag har t.ex fått "motorutförande/effekt stämmer ej med regbevis" för ett antal år sedan på en trimmad bil.
Jag vet i alla fall ett par stycken som inte fått igenom Xenonkonverteringar så ganska vanligt är det dock.

/Thomas
av gogi
Tomas88 skrev:Okej. Denna bilden kanske inte säger så mycket. Ballasten är den som sitter brevid batteriet men själva kopplingen sitter ju bakom gummiskyddet.
Men det är alltså bara att plocka bort lampan och koppla loss ballasten och till sist sätta dit halogenlampan.

Bild
Okeeej , har titta på mina xenonljus och ser absolut inte ut så där som på din bild. Mkt märkligt, Ska försöka ta ett foto och lägga in det så du kan se. (Vilken är ballasten??)))))
av gogi
jahaa okej nu hänger jag med. Kollade lite på youtube hur man kopplar xenonkitet och det var den enklaste inkopplingen nånsin. Grymt lätt! :lol: :D
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]