Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tracker
#147631
vad är det för fel på alla automatväxellådor som genast blir bättre efter att dom laddat in ny mjukvara ? bugg ?
av Kena
#147635
tracker skrev:Om biltillverkaren skulle dela ut gratis optimeringar stup i kvarten, skulle de inte göra några optimeringar eftersom det skulle kosta alldeles för mycket.
Är det så illa? stup i kvarten?
av *pettson*
#147639
Marbas skrev:Uppdatering är i princip gratis. Det som kostar är ju arbetet de utför. Det tar, beroende på när den senast var uppdaterad, allt från 10 min och uppåt. Själva mjukvaran är i princip gratis.

Jämför med om du skulle lämna in din dator till en datorfirma som gör mjukvaruuppdateringarna på din dator, inte skulle du väl kräva att få det gratis? En volvoverkstad är fristående precis som en datoraffär, och båda har en tjänst för att uppgradera mjukvara, och båda tar betalt för det arbetet.
Efter att ha jobbat på Opel så kan jag inflika att ALLA programvara läggs in gratis för kunden sålänge bilen är i bruk. Alla mekaniker kan läsa i datorn EXAKT vad programvaran rättar till.
Det gör också att har jag en bil som tänder motorlampan för knackningar (opel ecotec 1.6L.. mycket vanligt) så tar jag vid servicen och lägger in nya mjukvaran i bilen samt byter tändstiften. Är det servicen som stiften ska bytas på (vart 6000mil) så ingår nya sortens stift utan extra kostnad (trots prisskillnaden). Om det inte är det då är det vanligt service plus nya stift, kunden kontaktas då för att acceptera kostnaden. MEN programvaran och tiden är gratis för kunden. Det interndebiteras opel. Detta eftersom kunderna inte ska hållas ansvariga för att bilen är behäftad med en icke färdigutvecklad programvara.
Samma gäller alla opelbilar..
av Marbas
#147707
tracker skrev:vad är det för fel på alla automatväxellådor som genast blir bättre efter att dom laddat in ny mjukvara ? bugg ?
Bara för att något blir bättre betyder ju inte att det tidigare har varit fel. Det är det här jag menar med att vad som är en bugg eller ej är en svår definitionsfråga - kunden har en synpunkt och tillverkaren en annan.
av Marbas
#147708
*pettson* skrev:
Marbas skrev:Uppdatering är i princip gratis. Det som kostar är ju arbetet de utför. Det tar, beroende på när den senast var uppdaterad, allt från 10 min och uppåt. Själva mjukvaran är i princip gratis.

Jämför med om du skulle lämna in din dator till en datorfirma som gör mjukvaruuppdateringarna på din dator, inte skulle du väl kräva att få det gratis? En volvoverkstad är fristående precis som en datoraffär, och båda har en tjänst för att uppgradera mjukvara, och båda tar betalt för det arbetet.
Efter att ha jobbat på Opel så kan jag inflika att ALLA programvara läggs in gratis för kunden sålänge bilen är i bruk. Alla mekaniker kan läsa i datorn EXAKT vad programvaran rättar till.
Det gör också att har jag en bil som tänder motorlampan för knackningar (opel ecotec 1.6L.. mycket vanligt) så tar jag vid servicen och lägger in nya mjukvaran i bilen samt byter tändstiften. Är det servicen som stiften ska bytas på (vart 6000mil) så ingår nya sortens stift utan extra kostnad (trots prisskillnaden). Om det inte är det då är det vanligt service plus nya stift, kunden kontaktas då för att acceptera kostnaden. MEN programvaran och tiden är gratis för kunden. Det interndebiteras opel. Detta eftersom kunderna inte ska hållas ansvariga för att bilen är behäftad med en icke färdigutvecklad programvara.
Samma gäller alla opelbilar..
Bara att gratulera alla Opel ägare.

Inte för att vara ironisk, men man kan ju se två sidor av deras anledning till att gratis uppdatera mjukvaran i alla deras bilar:
1. De har ett mycket bra kundfokus.
2. Deras mjukvaror är så kassa att det inte finns något alternativ än att bistå med gratis uppdateringar.

Tror dock på alternativ 1.
av Jesper
#147738
Om biltillverkaren skulle dela ut gratis optimeringar stup i kvarten, skulle de inte göra några optimeringar eftersom det skulle kosta alldeles för mycket. Det vore ju samma sak som att en snickare skulle bygga dig ett hus, men efter två år kommer han på en bättre lösning på hur innertaket är uppfäst just runt trappen, ska han då komma dit och göra en "optimering" av bygget?
Om snickarens lösning inte är den slutliga. Dvs om taket inte kommer att hålla sig på plats. så svar JA, Då får han komma och "optimera".

Säg att han väljer att limma upp taket med karlssons klister... Senare ringer man och säger att taket ramlat ned och då kommer han med riktigt bygglim. Betalade man för karlssons klister eller bygglimmet vid första tillfället? Skall han ta betalt vid återbesöket? Hur länge anser man att ett tak skall sitta på plats? 1år? 3år? 10år? 30 år?


Ofta är det så att man släpper ut produkter som är färdiga hårdvarumässigt(tror man, se spjällhuset), för att sedan uppdatera efteråt. Görs dagligen i alla företag som håller på med mjukvara.

Det jag vill säga äör att det går att vrida och vända på detta i oändlighet... Man kan inte göra all kunder nöjda men kanske de flesta. Frågan är bara hur stor andel man vill ha nöjda?

Mvh
av krippa
#147759
Jesper skrev:
Om biltillverkaren skulle dela ut gratis optimeringar stup i kvarten, skulle de inte göra några optimeringar eftersom det skulle kosta alldeles för mycket. Det vore ju samma sak som att en snickare skulle bygga dig ett hus, men efter två år kommer han på en bättre lösning på hur innertaket är uppfäst just runt trappen, ska han då komma dit och göra en "optimering" av bygget?
Om snickarens lösning inte är den slutliga. Dvs om taket inte kommer att hålla sig på plats. så svar JA, Då får han komma och "optimera".

Säg att han väljer att limma upp taket med karlssons klister... Senare ringer man och säger att taket ramlat ned och då kommer han med riktigt bygglim. Betalade man för karlssons klister eller bygglimmet vid första tillfället? Skall han ta betalt vid återbesöket? Hur länge anser man att ett tak skall sitta på plats? 1år? 3år? 10år? 30 år?


Ofta är det så att man släpper ut produkter som är färdiga hårdvarumässigt(tror man, se spjällhuset), för att sedan uppdatera efteråt. Görs dagligen i alla företag som håller på med mjukvara.

Det jag vill säga äör att det går att vrida och vända på detta i oändlighet... Man kan inte göra all kunder nöjda men kanske de flesta. Frågan är bara hur stor andel man vill ha nöjda?

Mvh
Ett tak som inte sitter på plats ska fixas gratis via garantin det tror jag de flesta håller med om, men om inget har gått sönder då, det har bara kommit något bättre? Låt oss vrida och vända på det lite till. Du har köpt en TV av senaste modell för dyra pengar. Ett halvår senare kommer en ny modell av din TV med bättre bild, bättre ljud osv. Ska du då kunna gå tillbaka till affären och säga:
1. "Nu har det kommit en ny TV bättre modell, jag vill ha den nya istället för den är bättre, här ta tillbaka min gamla" eller kanske
2. "Nu får ni ta och byta innehållet i min TV så att den motsvarar den nya modellen som är bättre."

"Ni borde för övrigt inte ha sålt min gamla TV till mig, den modellen sålde ni ju utan att den var färdig, vilket bevisas av att ni nu säljer en ny modell som är bättre"

Ska du betala för den nya TV:n eller tycker du att du ska få den gratis?
Användarvisningsbild
av tracker
#147795
Marbas skrev:
tracker skrev:vad är det för fel på alla automatväxellådor som genast blir bättre efter att dom laddat in ny mjukvara ? bugg ?
Bara för att något blir bättre betyder ju inte att det tidigare har varit fel. Det är det här jag menar med att vad som är en bugg eller ej är en svår definitionsfråga - kunden har en synpunkt och tillverkaren en annan.
joo så är det ju alltid !
om bilen knackar utav f-n och specialister från volvo kollar på den säger dom bara att det ska vara så.
drar bilen snett vid inbromsning, joo det ska vara så
automatlådan växlar när den vill eller inte alls, inredningen skorrar och det är svårt att få i växlarna på manuell låda.
joo det ska vara så
så nog har kunden / ägaren olika synpunkter alltid :lol:
av johlin
#148357
Jag frågade om mjukvara hos min volvoverkstad.
Dom sa att dom alltid lägger in senaste programvaran vid en service.
Vet givetvis inte om det går att lita på..
Användarvisningsbild
av _lucifer_
#148430
Jag själv har haft eller snarare har problem med att stereon slutar fungera ibland (mjukvarurellaterat) och att farthållaren ibland ökar farten när man trycker på minusknappen. På Volvo vill dom ha betalt för att uppgradera mjukvaran.

På frågan om när och hur ofta man skall uppgradera mjukvara svarar mekaren -Aldrig! Så länge bilen går så ska man inte uppgradera någon mjukvara.
BS! Säger jag! Mjukvaran uppgraderas av en eller flera anledningar! Oftast för att rätta till någonting som är fel. Varför ska man då inte uppgradera mjukvaran om den optimerar bilen och dess funktioner?!
Vem som helst vet att finns en ny mjukvaruuppgradering till valfri enhet så uppgraderar man självklart.

Uppdateringar borde vara gratis under hela bilens beräknade livslängd, det vill säga 10-15 år, eller hur tillverkaren nu räknar!? Personligen anser jag att en bil har mer än den dubbla livslängden.

Någon skrev om 3 års garanti...men vad jag har hört så är det väl 2 år som Volvo ger?!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]