Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TopGear
VolvoB20 skrev:
TopGear skrev:
camaro69 skrev: DSA stryper bränsletillförseln och är en del i STC och DSTC.

Alltså en "byggkloss" i hela systemet.

Bosa, det är nu kraven börjar komma på antisladdsystem när folk förstår hur bra det är.

För att spetsa till diskussionen lite. Varför köper man oftast en liten billig skitbil till frun utan antisladdsystem? Är inte hon och barnen värda något bättre?

För att återgå till topic.
Ringhede du gör helt rätt som satsar pengar på en säker och bra bil med antisladdsystem till frun.

:D
Vilken karl köper en liten skitbil som frun och barnen ska åka i?
Om valet är om barnen/frun eller jag ska liten skitbil är det väl självklart att det INTE är de som ska behöva råka illa ut pga taskig säkerhet. Eller tycker någon annan något annat???
Aha, så alla som åker i en bil utan DSTC åker i en skitbil alltså! Stackars alla svensson som rullar i skitbilar som S80, S60 V70 osv som inte alla har DSTC.
Absolut inte. En liten skitbil ær en liten skitbil oavsett om den har DSTC eller inte, typ Renault Twingo, Nissan Micra, Hyundai Atos m.fl.
Min feu som kør Volvo V40-03 utan DSTC kør enl. mig INTE en liten skitbil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
dali skrev:Skillnaden är stor. Att börja kalla STC för antisladd är fel och skapar bara förvirring.

ABS: Förhindrar att hjulen låser sig vid inbromsning. Varken mer eller mindre.

DSA/STC/TRACS/ASC+T: Antispinn. Om drivhjulen tappar fästet vid acceleration så stryps motorn och ABS-systemet bromsar drivhjulen (inga andra hjul). Fyller ingen funktion när väglaget är torrt och man inte kör extremt hårt. Frikopplar man och kastar om ratten så får man sladd, det finns ingen funktion som aktivt häver en sladd.

DSTC/ESP/DSC: Antisladd. Om bilen börjar sladda - oavsett orsak - så går systemet in och bromsar ett eller flera hjul tills bilen är stabil igen. Fungerar på alla väglag och under alla årstider. Det är dock inte ett system som åsidosätter naturlagarna, kör man 180 in i en 90-graders kurva kommer det att sluta olyckligt.

Oavsett vilket system man har så är tanken inte att man ska använda det till att köra fortare och/eller mer oförsiktigt. Antisladd kan vara skillnaden mellan liv och död när något oförutsett inträffar, det finns undersökningar som visar att risken att råka ut för en singelolycka minskar med mellan 35-70% om bilen man kör har antisladd (Aftonbladet).

Nu finns det alltid några självutnämna rallyproffs som hävdar att "riktiga" bilförare behöver inga hjälpsystem (ABS, ESP, bromsservo, lysen och annat trams).

Jag köper bara bilar med DSTC/ESP och kommer att fortsätta med det. De som har råd att köpa bilar med DSTC/ESP och ändå väljer bort det får skylla sig själva.
Har inget med rallyproffs att göra De som inte har budget att köpa ny bil utan får gå på begagnat har kanske inte möjlighet att köpa DSTC och vi skriver samma sak, DSTC är bra,men jag vill bara sätta in DSTC i ett större sammanhmang om budgeten är begränsad.

Titta på alla undanmanövertest t.ex. bilarna brukar klara strax över 70 km/h med DSTC, utan måste föraren sänka till strax under 70. Oftast 3-4 km/h skillnad.

Jag har aldrig sagt att mans ska ha DSTC för att öka farten, men utan DSTC kan man sänka den 3-4 km/h för att behålla samma risknivå som de som har förmånen att åka i DSTC bilar.

Som du skrev DSTC han hjäpa till men inte åsidosätta naturlagar.

Har man inte pengarna får man köra lite långsammare. Tycker alla hård-drar att man ska totalvägra köra/köpa bilar utan DSTC, om man har lite pengar så är S60/S80/V70 säkra och kapabla bilar och man har chans att ta sig från A till B om man bara kör med hjärnan även om bilen saknar DSTC.
av sorsj
Definitionerna är glasklara:

STC är ett antispinnsystem, DSTC är ett antisladdsystem (som också innehåller antispinnsystemet STC).

STC känner endast av om något av drivhjulen plötsligt varvar upp (spinner loss) och bromsar då ner det hjulet eller stryper gaspådraget.

Har man DSTC har man en rattlägesgivare som känner rattens läge (d.v.s. hur mycket sväng föraren 'beställt'). Dessutom finns en accelerometer under ena framstolen som känner av hur kraftigt bilen faktiskt svänger. Bilens centraldator jämför dessa båda värden (vet man bilens mått samt styrinrättningens utväxling från ratt till hjul så är det faktiskt bara ett rent matematikproblem att räkna ut vad ett visst rattutslag ska ge för sväng). Om nu dessa båda mätvärden inte stämmer så vet bilen att man har råkat i sladd och kan också efter jämförelsen räkna ut att t.ex. höger frambroms ska sättas åt ett ogonblick för att räta upp bilen. Bilen känner kort sagt av att den inte följer rattutslaget samt korrigerar det felet. Ett sådant system och inget annat är ett antisladdsystem.

Allt går för övrigt på ett ögonblick, och fast jag nu kört ungefär 35000 mil med 3 V70 med DSTC så blir jag hela tiden lika fascinerad när DSTC går in. Suveränt!
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Ursäkta en i sammanhanget lite okunnig fråga - när blev DSTC standard i V70 respektive S60?
av dali
polcirkeln, kolla mitt inlägg på första sidan i tråden.
Användarvisningsbild
av greeeken
Om man kommer in i en sväg ganska kraftigt så kommer antispin lampan att börja blinga, bilen kommer börja bromsa ner .
Test så får ni se.
Vad ska vi kalal det? En antispin som försöker upphäva en sladd?
Användarvisningsbild
av camaro69
VolvoB20 skrev:
dali skrev:Skillnaden är stor. Att börja kalla STC för antisladd är fel och skapar bara förvirring.

ABS: Förhindrar att hjulen låser sig vid inbromsning. Varken mer eller mindre.

DSA/STC/TRACS/ASC+T: Antispinn. Om drivhjulen tappar fästet vid acceleration så stryps motorn och ABS-systemet bromsar drivhjulen (inga andra hjul). Fyller ingen funktion när väglaget är torrt och man inte kör extremt hårt. Frikopplar man och kastar om ratten så får man sladd, det finns ingen funktion som aktivt häver en sladd.

DSTC/ESP/DSC: Antisladd. Om bilen börjar sladda - oavsett orsak - så går systemet in och bromsar ett eller flera hjul tills bilen är stabil igen. Fungerar på alla väglag och under alla årstider. Det är dock inte ett system som åsidosätter naturlagarna, kör man 180 in i en 90-graders kurva kommer det att sluta olyckligt.

Oavsett vilket system man har så är tanken inte att man ska använda det till att köra fortare och/eller mer oförsiktigt. Antisladd kan vara skillnaden mellan liv och död när något oförutsett inträffar, det finns undersökningar som visar att risken att råka ut för en singelolycka minskar med mellan 35-70% om bilen man kör har antisladd (Aftonbladet).

Nu finns det alltid några självutnämna rallyproffs som hävdar att "riktiga" bilförare behöver inga hjälpsystem (ABS, ESP, bromsservo, lysen och annat trams).

Jag köper bara bilar med DSTC/ESP och kommer att fortsätta med det. De som har råd att köpa bilar med DSTC/ESP och ändå väljer bort det får skylla sig själva.
Har inget med rallyproffs att göra De som inte har budget att köpa ny bil utan får gå på begagnat har kanske inte möjlighet att köpa DSTC och vi skriver samma sak, DSTC är bra,men jag vill bara sätta in DSTC i ett större sammanhmang om budgeten är begränsad.

Titta på alla undanmanövertest t.ex. bilarna brukar klara strax över 70 km/h med DSTC, utan måste föraren sänka till strax under 70. Oftast 3-4 km/h skillnad.

Jag har aldrig sagt att mans ska ha DSTC för att öka farten, men utan DSTC kan man sänka den 3-4 km/h för att behålla samma risknivå som de som har förmånen att åka i DSTC bilar.

Som du skrev DSTC han hjäpa till men inte åsidosätta naturlagar.

Har man inte pengarna får man köra lite långsammare. Tycker alla hård-drar att man ska totalvägra köra/köpa bilar utan DSTC, om man har lite pengar så är S60/S80/V70 säkra och kapabla bilar och man har chans att ta sig från A till B om man bara kör med hjärnan även om bilen saknar DSTC.
Volvo B20

Det är väl basic.

Har man inte råd att köpa DSTC, så har man inte.

Att börja "surra" om budget, pengar, fattigdom och elände i sammanhanget känns bara fel.

Sakfrågan är väl vad som är antisladdsystem eller inte.
Fler än jag har försökt övertyga dig, men du är envis som en "röd gris". :wink:
av mojja
Skulle aldrig sätta damen o ungen i en bil som inte har den senaste passiva säkerheten som finns. skulle inte vilja ha det på nacken att veta att tanten med lillen körde ihjäl sig pågrund av min snålhet eller med vetskapen att jag inte köpt en så säker bil som möjligt,,

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av camaro69
mojja skrev:Skulle aldrig sätta damen o ungen i en bil som inte har den senaste passiva säkerheten som finns. skulle inte vilja ha det på nacken att veta att tanten med lillen körde ihjäl sig pågrund av min snålhet eller med vetskapen att jag inte köpt en så säker bil som möjligt,,

M.v.h mojja
Passiva system är väl SRS o dyl.

Aktiva system är väl DSTC, eller?

Annars har du helt rätt i att man ska vara rädd om tanten och ungarna.

av mojja
camaro69 skrev:
mojja skrev:Skulle aldrig sätta damen o ungen i en bil som inte har den senaste passiva säkerheten som finns. skulle inte vilja ha det på nacken att veta att tanten med lillen körde ihjäl sig pågrund av min snålhet eller med vetskapen att jag inte köpt en så säker bil som möjligt,,

M.v.h mojja
Passiva system är väl SRS o dyl.

Aktiva system är väl DSTC, eller?

Annars har du helt rätt i att man ska vara rädd om tanten och ungarna.

Självklart var det så jag mena.. Mindre viktigt med kärringen :roll: Men ungen får gärna åka tryggt :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]