Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#85254
lirsa skrev:Har nu haft bilen i snart två veckor, 130 mil drygt på mätaren.... Det går lite för fort tycker man ;).

Gjorde DITEC-behandlingen idag, den blev finare än den var som helt ny :). Skulle ta lite bilder, men tyvärr lite för mörkt när jag kom hem och nu får jag inte tvätta den på ett par veckor... Blev lite förvånad då de sa att jag kunde komma och hämta den redan samma dag (lämnade in den i morse vid halv åtta), men rekondaren sa att den härdar lika bra ute på vägarna och ditt garage som att stå här en natt. Hoppas att det stämmer...

Mkt nöjd med bilen, om än lite hög bränsleförbrukning (kör 90/10 motorväg/stad). Färddatorn visar 0.7, men verklig förbrukning 0.75. Då ska man iofs ha i åtanke att det var ganska kallt förra veckan och jag körde dieselvärmaren varje kväll. Men det är väl så att man kan förvänta sig en mindra förbrukning efter ca 1000 mil? Hur mkt mindre, ngn med erfarenhet? Kör som sagt nästan lagligt hela vägen (115 km/h till och från jobbet) har har knappa fem km genom Heslingborg innan jag är på jobbet (pendlar Laholm - Helsingborg).

Vore kul om ngn annan med samma motor (-06 och framåt) med automat som kunde delge sina erfarenheter.

Mkt nöjd med min fjärde, men första diesel, V70 :).
Här kommer mr "pain-in-the-ass" igen.

Vad menar man med att det kan härda ute på vägen, och att man inte får tvätta på några veckor???

Jag brukar tvätta bilen med rinnade kallt vatten (är den bara vaxad så behövs varken avfetting eller schampoo och DITEC ska ju vara ännu bättre så då behövs ju varken avfetting eller schampo någonsin)

Det måste väl fasiken vara bättre att skölja av allt salt, asfalt och metallpulver från dubbdäcken som ligger och fräter satan på lacken (DIETEC konserveringen) än att det ligger kvar och fräter om den nu inte har härdat ännu på några veckor. Har man glömt att beställa till stänkskydden är ju blästringen av bilsidorna bra mycket värren än en avsköljning med kallt rent vatten.

Volvos motorer är grymt bra redan från början, tex behöver man sällan fylla någon olja osv fram till första servicen för alla delar är gjorda med så bra tolerander från fabrik. Tiden när det tog 1000 mil innan skiten hade slitigt in sig och tätat och börjar gå lättare är förbi. Alla jag pratat med märker ingen miskad förbrukning efter 1000 mil. Jag har rullat +2000 mil och förbrukningen har varit stabil sedan 0 mil (Sorry)
av lirsa
#85315
OK, tack för tipset.

Så ingen lägre förbrukning. Vet ju att automatlådan drar lite mer... Men i princip laglig körning på motorväg borde ju ge en lägre förbrukning än 0.75 tycker man. Men men, inget att bekymra sig över nu....
av Dykaren
#85329
VolvoB20 skrev:
lirsa skrev:Har nu haft bilen i snart två veckor, 130 mil drygt på mätaren.... Det går lite för fort tycker man ;).

Gjorde DITEC-behandlingen idag, den blev finare än den var som helt ny :). Skulle ta lite bilder, men tyvärr lite för mörkt när jag kom hem och nu får jag inte tvätta den på ett par veckor... Blev lite förvånad då de sa att jag kunde komma och hämta den redan samma dag (lämnade in den i morse vid halv åtta), men rekondaren sa att den härdar lika bra ute på vägarna och ditt garage som att stå här en natt. Hoppas att det stämmer...

Mkt nöjd med bilen, om än lite hög bränsleförbrukning (kör 90/10 motorväg/stad). Färddatorn visar 0.7, men verklig förbrukning 0.75. Då ska man iofs ha i åtanke att det var ganska kallt förra veckan och jag körde dieselvärmaren varje kväll. Men det är väl så att man kan förvänta sig en mindra förbrukning efter ca 1000 mil? Hur mkt mindre, ngn med erfarenhet? Kör som sagt nästan lagligt hela vägen (115 km/h till och från jobbet) har har knappa fem km genom Heslingborg innan jag är på jobbet (pendlar Laholm - Helsingborg).

Vore kul om ngn annan med samma motor (-06 och framåt) med automat som kunde delge sina erfarenheter.

Mkt nöjd med min fjärde, men första diesel, V70 :).
Här kommer mr "pain-in-the-ass" igen.

Vad menar man med att det kan härda ute på vägen, och att man inte får tvätta på några veckor???

Jag brukar tvätta bilen med rinnade kallt vatten (är den bara vaxad så behövs varken avfetting eller schampoo och DITEC ska ju vara ännu bättre så då behövs ju varken avfetting eller schampo någonsin)

Det måste väl fasiken vara bättre att skölja av allt salt, asfalt och metallpulver från dubbdäcken som ligger och fräter satan på lacken (DIETEC konserveringen) än att det ligger kvar och fräter om den nu inte har härdat ännu på några veckor. Har man glömt att beställa till stänkskydden är ju blästringen av bilsidorna bra mycket värren än en avsköljning med kallt rent vatten.

Volvos motorer är grymt bra redan från början, tex behöver man sällan fylla någon olja osv fram till första servicen för alla delar är gjorda med så bra tolerander från fabrik. Tiden när det tog 1000 mil innan skiten hade slitigt in sig och tätat och börjar gå lättare är förbi. Alla jag pratat med märker ingen miskad förbrukning efter 1000 mil. Jag har rullat +2000 mil och förbrukningen har varit stabil sedan 0 mil (Sorry)
Nej du får inte bilen ren om den är riktigt skitig utan att använda avfettning oavsett vad den är behandlad med. Hela vitsen med att lackförsegla bilen är att kapsla in lacken och göra som en "lack på lacken". Bara för att man lackförseglar bilen så gör inte det att man inte behöver avfettning, lackbehandlingen klarar av afettning utan problem så länge det är någon vettig produkt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#85364
Dykaren skrev:
VolvoB20 skrev:
lirsa skrev:Har nu haft bilen i snart två veckor, 130 mil drygt på mätaren.... Det går lite för fort tycker man ;).

Gjorde DITEC-behandlingen idag, den blev finare än den var som helt ny :). Skulle ta lite bilder, men tyvärr lite för mörkt när jag kom hem och nu får jag inte tvätta den på ett par veckor... Blev lite förvånad då de sa att jag kunde komma och hämta den redan samma dag (lämnade in den i morse vid halv åtta), men rekondaren sa att den härdar lika bra ute på vägarna och ditt garage som att stå här en natt. Hoppas att det stämmer...

Mkt nöjd med bilen, om än lite hög bränsleförbrukning (kör 90/10 motorväg/stad). Färddatorn visar 0.7, men verklig förbrukning 0.75. Då ska man iofs ha i åtanke att det var ganska kallt förra veckan och jag körde dieselvärmaren varje kväll. Men det är väl så att man kan förvänta sig en mindra förbrukning efter ca 1000 mil? Hur mkt mindre, ngn med erfarenhet? Kör som sagt nästan lagligt hela vägen (115 km/h till och från jobbet) har har knappa fem km genom Heslingborg innan jag är på jobbet (pendlar Laholm - Helsingborg).

Vore kul om ngn annan med samma motor (-06 och framåt) med automat som kunde delge sina erfarenheter.

Mkt nöjd med min fjärde, men första diesel, V70 :).
Här kommer mr "pain-in-the-ass" igen.

Vad menar man med att det kan härda ute på vägen, och att man inte får tvätta på några veckor???

Jag brukar tvätta bilen med rinnade kallt vatten (är den bara vaxad så behövs varken avfetting eller schampoo och DITEC ska ju vara ännu bättre så då behövs ju varken avfetting eller schampo någonsin)

Det måste väl fasiken vara bättre att skölja av allt salt, asfalt och metallpulver från dubbdäcken som ligger och fräter satan på lacken (DIETEC konserveringen) än att det ligger kvar och fräter om den nu inte har härdat ännu på några veckor. Har man glömt att beställa till stänkskydden är ju blästringen av bilsidorna bra mycket värren än en avsköljning med kallt rent vatten.

Volvos motorer är grymt bra redan från början, tex behöver man sällan fylla någon olja osv fram till första servicen för alla delar är gjorda med så bra tolerander från fabrik. Tiden när det tog 1000 mil innan skiten hade slitigt in sig och tätat och börjar gå lättare är förbi. Alla jag pratat med märker ingen miskad förbrukning efter 1000 mil. Jag har rullat +2000 mil och förbrukningen har varit stabil sedan 0 mil (Sorry)
Nej du får inte bilen ren om den är riktigt skitig utan att använda avfettning oavsett vad den är behandlad med. Hela vitsen med att lackförsegla bilen är att kapsla in lacken och göra som en "lack på lacken". Bara för att man lackförseglar bilen så gör inte det att man inte behöver avfettning, lackbehandlingen klarar av afettning utan problem så länge det är någon vettig produkt.
Visst blir bilen ren med bara vatten om den bara är vaxad med ett bra kvalitetsvax för inte så länge sedan.

Lackkonservering ska ju vara ännu bättre.

Någon avfetting kommer ADLRIG på min bil. Visst överlever lack och konservering. Men alla plast och gummi tar ju stryck som satan. Torkablad blir som pinnar, plast i lister och lampor tar stryk.

Nä är man rädd om biöen behöver man inte hälla på sånt skit, ha den vaxad eller konserverad så fastnar det inte.
av lirsa
#85375
Hö hö hö gubbar :).

Snart lite OT igen, jag kommer med "bevis" om salt och tjärstänk går bort med bara vatten.. Om ca två veckor :).
Användarvisningsbild
av Bosa
#85462
VolvoB20 skrev: Visst blir bilen ren med bara vatten om den bara är vaxad med ett bra kvalitetsvax för inte så länge sedan.

Lackkonservering ska ju vara ännu bättre.

Någon avfetting kommer ADLRIG på min bil. Visst överlever lack och konservering. Men alla plast och gummi tar ju stryck som satan. Torkablad blir som pinnar, plast i lister och lampor tar stryk.

Nä är man rädd om biöen behöver man inte hälla på sånt skit, ha den vaxad eller konserverad så fastnar det inte.
Vad har du kört med för superavfettning som gör dina torkarblad till pinnar och förstör plast och gummi?

V40n jag hade förut lackbehandlades med lackförsegling med autosmarts produkter, körde även med deras avfettning som innehåller lite vax och är framtaget för att vara skonsam mot lackförseglingen och deras schampo för att hålla bilen ren. Avfettning användes vid behov, asfaltsfläckar t ex sitter ju ganska bra oavsett om lacken är behandlad eller ej och allra helst efter 200 mil i +30. Efter 23500 mil var fortfarande plast och gummidetaljer i mycket gott skick så där har vi helt klart olika erfarenheter. :)

Sen kan man ju göra som mosters ex, köra bilen till en sjö och doppa svampen i sjön för att sedan tvätta bilen. Han spolade ju iofs av bilen först med sjövatten och en hink. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#85483
Bosa skrev:
VolvoB20 skrev: Visst blir bilen ren med bara vatten om den bara är vaxad med ett bra kvalitetsvax för inte så länge sedan.

Lackkonservering ska ju vara ännu bättre.

Någon avfetting kommer ADLRIG på min bil. Visst överlever lack och konservering. Men alla plast och gummi tar ju stryck som satan. Torkablad blir som pinnar, plast i lister och lampor tar stryk.

Nä är man rädd om biöen behöver man inte hälla på sånt skit, ha den vaxad eller konserverad så fastnar det inte.
Vad har du kört med för superavfettning som gör dina torkarblad till pinnar och förstör plast och gummi?

V40n jag hade förut lackbehandlades med lackförsegling med autosmarts produkter, körde även med deras avfettning som innehåller lite vax och är framtaget för att vara skonsam mot lackförseglingen och deras schampo för att hålla bilen ren. Avfettning användes vid behov, asfaltsfläckar t ex sitter ju ganska bra oavsett om lacken är behandlad eller ej och allra helst efter 200 mil i +30. Efter 23500 mil var fortfarande plast och gummidetaljer i mycket gott skick så där har vi helt klart olika erfarenheter. :)

Sen kan man ju göra som mosters ex, köra bilen till en sjö och doppa svampen i sjön för att sedan tvätta bilen. Han spolade ju iofs av bilen först med sjövatten och en hink. :D
Det var avfettningen i statoils autotvätt som gjorde att gummmit torkade på nolltid, torkarbladen blev ju fan som bakelit på direkten. (Obs det var inte min bil utan en företagsbil som fick rulla genom statoils tvätt. Torkarbladen blir ju inte en lika hårda efter 3 år på bilen.

Som sagt ingen avfetting här inte, jag trodde lackkonservering var bättre än ni säger. Det kostar ju fan skjortan då ska väl inte skiten fastna så att man behöver avfettning. Får man en asfaltfläck så tar jag bort den med lite vax på en trasa.
av Dykaren
#85511
Kan inte svara för Statoil avfettning men en "vanlig" avfettning eller tex Smartabs eller någon annan seriös bilvårdsproduktstillverkares avfettning är ännu bättre. Sen så finns det inget behov av att dränka in hela bilen i avfettnig, lägg på till någon decimeter under handtagen på bilen och lägg på någon decimeter upp på motorhuven. Lägg sedan på backluckan upp till bakrutan om du har en kombi eller upp till själva luckan på en sedan. Låt sedan avfettningen verka under ett par minuter och sjölj sedan av bilen underifrån dvs sjölj från trösklar och upp till list på ena sidan och ta sedan och sjölj upp till rutorna och gå så ett varv runt bilen och sjölj sedan resten på bilen och avsluta med taket. Svampa sedan bilen med ett bra schampo och sjölj den sedan uppifrån och ner, sen sämskinnar man hela bilen med ett syntetsskinn och inte ett äkta då dom är mycket sämre.

Jag kan slå vad om att min bil är MYCKET renare jämfört med en bil som inte har blivit avfettad och tvättad på samma sätt som min. Lacken på min bil är len utan några noppriga eller sträva ytor vilket en bil som inte avfettats inte kan bli.
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]