Den här tråden var intressant att följa. Inte för att jag njuter av att andra har problem.
Det som gör det intressant är att den ena efter den andra beklagar sig över den dåliga kvalitén på Volvos bilar (med några undantag) och därmed skulle det kunna tolkas som om alla bilar från Volvo är dåliga. Visst är det jä-ligt irriterande med fel på den nya, och många gånger dyra, pärlan men missförstå mig inte nu, den här tråden är ju lite som skapad för att "skriva av sig" sin frustration och "det ena ger det andra". Skulle någon som inte har någon som helst egen erfarenhet av volvobilar läsa tråden skulle han/hon lätt kunna få för sig att Volvo bara är skräp. Är det någon av er som tror att t.ex. BMW eller Audi aldrig har kvalitetsproblem? Eller Toyota som ständigt tas som exempel på hur kvalitetsarbete skall bedrivas? Ni har väl hört deras radioreklam? Snöret som stoppar banan....
Jag vill med bestämdhet påstå att den absoluta majoriteten av bilarna som lämnar byggbanan håller en hög och bra kvalitet. Tittade just på antalet byggda bilar under dygnet 14 november. Lite drygt 800 bilar byggdes då fördelat på tre skift. Det vore väl märkligt om det inte blir fel då och då, trots att man försöker undvika det. För den som monterar bilarna på "linen" spelar det mindre roll om det är en "snik- eller värstingbil" som passerar. Det är bara i början man tycker det är lite fräckt när en värsting med V8 passerar. "Wow-känslan" blir väldigt snabbt avtrubbad. Det handlar bara om mer eller mindre många delar som ska in i bilen. Samtidigt måste man dock komma ihåg att det fortfarande är människor som står för det mesta skruvandet, och människor kan göra fel. Det man också måste komma ihåg är att många av de komponenter som monteras in i volvo-bilarna tillverkas av stora företag (Bosch t.ex.) som producerar till nästan alla biltillverkare. Det i sin tur betyder att samma komponent kan finnas i många olika bilmärken. Om man då jämför t.ex. Toyota och Volvo. Vilken av dom båda skulle du vara mest angelägen att behålla som kund? Världens största eller en av dom minsta tillverkarna? Den situationen kan säkert vara orsak till en del komponentproblem för småtillverkare som t.ex. Volvo.
Vart vill jag då komma med det här? Jo, jag är helt övertygad om att om ni besöker liknande forum, som detta, för andra bilmärken så kan ni hitta liknande trådar där man utrycker sitt missnöje och frustration över fel och brister. Det är ju tyvärr så att vi människor brukar tala om när vi är missnöjda över något men inte lika ofta berömmer det som är bra. "Hör du inget så är din insats bra, eller kanske t.o.m. mycket bra. Gör du fel däremot tar det hus-i-helvet direkt. Skulle någon, mot förmodan, ge beröm blir du misstänksam." Någon som känner igen det från jobbet?
Efter snart 19 år som bilbyggare i fabriken i Torslanda kan jag gå i god för att dom allra flesta arbetskamraterna gör ett mycket bra jobb i en verksamhet där det hela tiden jagas efter möjliga rationaliseringar och effektiviseringar för att överhuvudtaget överleva i den benhårda konkurensen inom biltillverkningen. Arbetsklimatet har blivit oerhört mycket tuffare på alla sätt sedan jag började. Allt färre människor skall bygga allt fler bilar som bara blir mer och mer tekniskt avancerade och därmed fler saker som kan bli fel. Det är klart att det periodvis går mindre bra. Så har det varit av och till under mina år på företaget, och så kommer det säkert att bli även i framtiden. Men, som någon skrev tidigare, det jobbas stenhårt på att få upp kvalitén igen!
För visst, inget ljud låter så högt som det första knäppandet i den nya bilen!!