Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
förslagsvis så åker du till en volvohandlare o ber att få sakerna åtgärdade, så kanske du blir på bättre humör.
av jbl
Ja absolut Bosa, du har väl nybilsgarantin kvar.

Åk in och få det fixat.
Användarvisningsbild
av Mr H
Den här tråden var intressant att följa. Inte för att jag njuter av att andra har problem.

Det som gör det intressant är att den ena efter den andra beklagar sig över den dåliga kvalitén på Volvos bilar (med några undantag) och därmed skulle det kunna tolkas som om alla bilar från Volvo är dåliga. Visst är det jä-ligt irriterande med fel på den nya, och många gånger dyra, pärlan men missförstå mig inte nu, den här tråden är ju lite som skapad för att "skriva av sig" sin frustration och "det ena ger det andra". Skulle någon som inte har någon som helst egen erfarenhet av volvobilar läsa tråden skulle han/hon lätt kunna få för sig att Volvo bara är skräp. Är det någon av er som tror att t.ex. BMW eller Audi aldrig har kvalitetsproblem? Eller Toyota som ständigt tas som exempel på hur kvalitetsarbete skall bedrivas? Ni har väl hört deras radioreklam? Snöret som stoppar banan....

Jag vill med bestämdhet påstå att den absoluta majoriteten av bilarna som lämnar byggbanan håller en hög och bra kvalitet. Tittade just på antalet byggda bilar under dygnet 14 november. Lite drygt 800 bilar byggdes då fördelat på tre skift. Det vore väl märkligt om det inte blir fel då och då, trots att man försöker undvika det. För den som monterar bilarna på "linen" spelar det mindre roll om det är en "snik- eller värstingbil" som passerar. Det är bara i början man tycker det är lite fräckt när en värsting med V8 passerar. "Wow-känslan" blir väldigt snabbt avtrubbad. Det handlar bara om mer eller mindre många delar som ska in i bilen. Samtidigt måste man dock komma ihåg att det fortfarande är människor som står för det mesta skruvandet, och människor kan göra fel. Det man också måste komma ihåg är att många av de komponenter som monteras in i volvo-bilarna tillverkas av stora företag (Bosch t.ex.) som producerar till nästan alla biltillverkare. Det i sin tur betyder att samma komponent kan finnas i många olika bilmärken. Om man då jämför t.ex. Toyota och Volvo. Vilken av dom båda skulle du vara mest angelägen att behålla som kund? Världens största eller en av dom minsta tillverkarna? Den situationen kan säkert vara orsak till en del komponentproblem för småtillverkare som t.ex. Volvo.

Vart vill jag då komma med det här? Jo, jag är helt övertygad om att om ni besöker liknande forum, som detta, för andra bilmärken så kan ni hitta liknande trådar där man utrycker sitt missnöje och frustration över fel och brister. Det är ju tyvärr så att vi människor brukar tala om när vi är missnöjda över något men inte lika ofta berömmer det som är bra. "Hör du inget så är din insats bra, eller kanske t.o.m. mycket bra. Gör du fel däremot tar det hus-i-helvet direkt. Skulle någon, mot förmodan, ge beröm blir du misstänksam." Någon som känner igen det från jobbet?
Efter snart 19 år som bilbyggare i fabriken i Torslanda kan jag gå i god för att dom allra flesta arbetskamraterna gör ett mycket bra jobb i en verksamhet där det hela tiden jagas efter möjliga rationaliseringar och effektiviseringar för att överhuvudtaget överleva i den benhårda konkurensen inom biltillverkningen. Arbetsklimatet har blivit oerhört mycket tuffare på alla sätt sedan jag började. Allt färre människor skall bygga allt fler bilar som bara blir mer och mer tekniskt avancerade och därmed fler saker som kan bli fel. Det är klart att det periodvis går mindre bra. Så har det varit av och till under mina år på företaget, och så kommer det säkert att bli även i framtiden. Men, som någon skrev tidigare, det jobbas stenhårt på att få upp kvalitén igen!

För visst, inget ljud låter så högt som det första knäppandet i den nya bilen!! :wink:
av NCR
Mr H: Ett mycket bra och nyanserat inlägg. Jag hoppas att du stannar kvar här länge och att du fortsätter att skriva intressanta inlägg. :)

En kommentar som jag ändå måste komma med är att i det du säger kan man skymta anledningen till mångas problem, dvs att Volvo är en väldigt liten tillverkare och att "de flesta" av dina kollegor gör ett bra jobb. Du vet ju själv att det räcker med ett ruttet äpple för att förstöra hela korgen så jag hoppas att ni på fabriken har rutiner för att hitta och minimera dessa äpplen.

Sen att Bosch och gänget inte prioriterar Volvo lika mkt som exempelvis BMW & Audi innebär ju i slutändan för kunden att det kanske tar extra lång tid att lösa programvarubuggar och dyl?

Med undantag för lite knarr och andra småsaker (dock är de irriterande) så fungerar min snart ett år gamla V70 utmärkt. (Ta i trä).
Användarvisningsbild
av Bosa
jbl skrev:Ja absolut Bosa, du har väl nybilsgarantin kvar.

Åk in och få det fixat.
Tyvärr inte, den gick ut i Augusti.

Tid bokad hos Volvo den 8:e, ska bli intressant att se vad och om det kommer kosta. Det har inte hittats några felkoder för antisladd-meddelandena sen tidigare och då anses det ju att det inte är något fel. :)

Jag ringde faktiskt en Subaru-handlare igår så nu har jag beslutsångest igen. :D
av NCR
Bosa skrev:
jbl skrev:Ja absolut Bosa, du har väl nybilsgarantin kvar.

Åk in och få det fixat.
Tyvärr inte, den gick ut i Augusti.

Tid bokad hos Volvo den 8:e, ska bli intressant att se vad och om det kommer kosta. Det har inte hittats några felkoder för antisladd-meddelandena sen tidigare och då anses det ju att det inte är något fel. :)

Jag ringde faktiskt en Subaru-handlare igår så nu har jag beslutsångest igen. :D
Snabbt tips där...Subaru har en kanon-kvalitet, men är bullriga som få. Du får väl lyssna och avgöra själv men för min del föll det på det.
av Daddan
Mazda har alltid haft bra rykte att "bara gå och gå" som alla japsbilar. Min pappa köpte en ny 323F -99 när den nya modellen kom. Här är några fel som upstått till 10.000 mil (4år) på hans på märkesverkstad fullservade Mazda:

Generatorras efter 1000 mil. Garantijobb, bara generatorn kostade 10.000:-.
Båda hjullagren bak efter 7000 mil.
Alla bromsskivor efter 9.000mil pga att de missat byta bromsklossar eller ens kontrollera dem vid service.
Larmet som han köpte till när den var ny har ALDRIG funkat som det ska. De har försökt att byta delar 4-5 gånger.
Sen är det nog mer men detta beklagade han sig över....
Sen kostar standardservice c:a 4-5000:-.

Och det går fasen inte att åka bak i den bilen om det är blött ute, det låter som någon kör en högtryckstvätt i örat pga. vatten som sprutar upp i hjulhusen. Och antispinnen funkar inte att använda när det är en massa snö ute, man kommer inte fram.

Men japanska standardbilar har ju sina målgrupper, 50+ och folk som inte är bilintresserade. Sen finns det ju undantag som är mer lekvänliga, om man nu vill se ut som en "rally-wannabe". :wink:
av matzen10
Daddan skrev:Mazda har alltid haft bra rykte att "bara gå och gå" som alla japsbilar. Min pappa köpte en ny 323F -99 när den nya modellen kom. Här är några fel som upstått till 10.000 mil (4år) på hans på märkesverkstad fullservade Mazda:

Generatorras efter 1000 mil. Garantijobb, bara generatorn kostade 10.000:-.
Båda hjullagren bak efter 7000 mil.
Alla bromsskivor efter 9.000mil pga att de missat byta bromsklossar eller ens kontrollera dem vid service.
Larmet som han köpte till när den var ny har ALDRIG funkat som det ska. De har försökt att byta delar 4-5 gånger.
Sen är det nog mer men detta beklagade han sig över....
Sen kostar standardservice c:a 4-5000:-.

Och det går fasen inte att åka bak i den bilen om det är blött ute, det låter som någon kör en högtryckstvätt i örat pga. vatten som sprutar upp i hjulhusen. Och antispinnen funkar inte att använda när det är en massa snö ute, man kommer inte fram.

Men japanska standardbilar har ju sina målgrupper, 50+ och folk som inte är bilintresserade. Sen finns det ju undantag som är mer lekvänliga, om man nu vill se ut som en "rally-wannabe". :wink:
Har en kompis som åker Mazda 6 (2004) och det är samma bullriga miljö i den + att det låter symaskin från drivlinan (som på Toyota Corolla med). Repkänslig interiörplast som inte blir så snygg efter några år. Men å andra sidan är fjädringskomforten bra och känslan som ratten förmedlar från underlaget är oxå bra. Lixom att han är nöjd med ett lågt "krångelindex" (undantaget lampbyten x flera).
Nja, jag tror nog att en Volvo vinner i längden trots lite bristande kvalitet som leder till en del extra besök på verkstaden; ofta går ju verkstaden in och tar hela den ekonomiska biten om det rör sig om utbyte av en undermålig del.

M V H
---< Matz
Användarvisningsbild
av Bosa
Nu kan det hända att jag kanske avviker en smula från ämnet men jag är inne på min fjärde bil och tillika min fjärde Volvo.

Första bilen var en Volvo 745 GLE -87 som min far köpte helt ny och hade som leasingbil, den bilen tog in vatten så golvet var blött från att den var ny. Lämnades in X antal gånger utan att felet hittades, jag var vid den tiden inte ens i körkortsålder så jag har inte koll på exakt hur snacket gick men min far gav väl upp till slut eftersom det hävdades att det inte var fel på bilen. När han dog så fick jag ta över bilen -93 och då hade den gått drygt 12000 mil, med nytaget körkort var det för övrigt riktigt kul att köra Volvokombi. Efter ett tag upptäckte jag att bilen läckte in vatten via bakrutan, tätade skarven och bakrutan blev tät. Iofs var det inte där orsaken till vattnet på golvet fanns. Ledsnade till slut och började riva ur inredningen, på passagerarsidans golv var det ett runt hål som man såg backen genom. Började kika och konstaterade att där fattades en nit eller liknande, efter lite petande runt hålet fick jag igenom knytnäven genom golvet. :D

Polaren kapade ur och svetsade dit en ny plåtbit och efter det var det torrt på golvet. När den bilen byttes bort så hade den rullat 34500 mil utan några andra större problem mer än vanligt slitage samt servoenheten. Det lustiga är att den bilen gått 26000 mil idag enligt Vägverket. :D
Bra bil förutom vattenläckaget mao och jag var på det stora hela nöjd med den.

Bil nummer två blev en Volvo 945 LTT -96 som hade gått runt 3500 mil när den inköptes vintertid, var förvånansvärt stor skillnad faktiskt mot 740:n vilket var oväntat.
När sommaren kom så kom även regnet och bilen läckte in vatten via bakrutan på samma ställe som 740:n. Samma fel efter 9 år. :D
Senare samma sommar stannade jag på en parkering utanför E4:an vid tvåsnåret på natten och rastade hunden. När jag så skulle starta bilen och fortsätta min resa startar den inte. Slutade med bärgare och hyrbil, verkstan fick byta styrenheterna för både bränsle och tändning samt nån givare nånstans vid växellådan för att få igång den igen.
Två veckor efter att jag fick tillbaka den bilen bytta jag in den och en V40 2.0T -99 med 1785 mil på mätaren fick följa med hem, jag litade helt enkelt inte på 940:n längre och även om det inte varit någon fara så fanns den där gnagande känslan där. 940:n hade då rullat 6500 mil.

V40:n är den bil som krånglat minst och som i stort sett bara varit att tanka och köra med förutom vanliga slitagedelar. Det enda som gick sönder på V40:n som inte räknas som slitagedel var en spolarmotor samt att jag bytte soppapumpen vilket är ett vanligt problem på dessa. Soppapumpen hade då hängt med i cirka 20000 mil. Även V40:n tog in vatten via bakluckan men där räckte det med att täta vid spolarmunstycket.
Den bilen var även orsaken till att jag köpte en Volvo igen. Kommer säkert att köpa Volvo igen också. V70:n jag har nu är för övrigt den enda Volvon jag haft hittills som inte tar in vatten via bakluckan. :)

Lite lustigt att den bil med sämst kvalitétsrykte är den bil som fungerat bäst ändå.

Så vad vill jag säga med detta, vet inte riktigt faktiskt mer än att trots diverse krångel så åker jag fortfarande Volvo. Samt att det minsann inte var helt problemfria bilar förut heller. Hade dock förhoppningar efter V40:n att V70:n skulle vara minst lika bekymmersfri.

Samtidigt om man kikar på t ex BMW 5-serien(E39) så har ju de bilarna haft problem med rost som dyker upp väldigt snabbt, rostiga dörrar och bakluckor redan efter 1-2 år. "Men det byts ju på garantin så det är ingen fara" var ett argument som dök upp när jag kikade på 5-serien. Så man får kanske acceptera att det är verkstadsbesök som gäller oavsett bil vilket verkar ha blivit OK för många. Så premium överlag känns som en ganska diffus "standard" oavsett vad det står i fronten.
Användarvisningsbild
av Bosa
NCR skrev:Snabbt tips där...Subaru har en kanon-kvalitet, men är bullriga som få. Du får väl lyssna och avgöra själv men för min del föll det på det.
Jo de låter lite mer. Polaren har en 06:as Legacy och det är mer vägljud i den än i V70:n, sitter iofs 17" på den rackarn. Dock så är den tystare i själva inredningen än min men är som sagt överlag bullrigare.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]