Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Heatseeker skrev:Tobbz85: nja du påstod ju att det inte gjorde någon skillnad på bilen om du lastade 10ton överlass, en pall lär ju knappast väga 10 ton!

Men tycker fortfarande att det känns skrattretande att du skriver om hjälp för 150kg överlass på din husvagn och påstår att 10ton på en lastbil inte har någon inverkan alls,

Tycker det vore intressant att veta vad du kör för att få liten insyn i din vardag med vikter osv!

Sen är jag lite nyfiken på varför man bara får väga 60 ton utan disp i sverige men du menar att 10 ton inte spelar någon roll!

Förklara gärna lite om axeltryck osv på en lastbil och om du lastar en lastbil fel, hur reagerar den då?? (precis som med din husvagn)

Ursäkta om svaret är lite upprepande men är sjukt trött och håller på och kör flyttlass med kärra (lagliga vikter) går hur fint som helst :)
En pall väger inte 10 ton, men åker du gärna 140 mil istället för 70 mil för att få med allt ?
Skulle alla göra så, så hade fraktpriser stigit till skyn, grymma skatter på drivmedel med tanke på alla extra utsläpp.
Det är inget man är stolt över att ta ett överlast, men detta kommer låta lustigt.
Vad ska man då göra för att få in pengar ? När en polack kan köra samma last för ½ fraktpriset, så om svensk åkerinäring ska överleva så kan man ibland få ta med lite extra för att få in dom där extra pengarna på ett lass.
Trist verklighet när dom använder sig av helt andra löner än vad vi har i svergie.
Ang axelvikten så klarar dom mer en vad som oftast anges, och åker du med 10 tons överlast så kan det vara över hela ekipaget, dvs 8 axlar, då blir det endast 2 ton per axel.
Och man kan ställa lasten väldigt lustigt innan man får stora problem med väghållning,säkerthet etc.
Ett lass för mig kan vara allt ifrån hela stålplåtar från ssab till livsmedels kartonger.
Det är ju inte så att du skickar på 10 tons överlast på en bil bara eller ett släp, utan dom gånger det händer att man får med sig lite mer så är det ju utspritt över hela ekipaget.
Och anledningen till att jag undra om det verkligen gjorde skillnad på en bil med så lite extra lass på kroken.
Heatseeker skrev:
Larzan skrev:
Heatseeker skrev:Och är fortfarande nyfiken på hur alufälgar gör att det blir stabilare?
Plåt fjädrar, aluminium är stumt.
Jag har ju alltid trott att aluminium är mjukare än stål, men man lär sig något nytt varje dag!
Om man böjer en metallbit kraftigt fram och tillbaka går den oftast av till slut. Detta gäller såväl stål som aluminium.
Men det intressanta är om man bara böjer lite grand.
En stålbit kan då böjas oändligt många gånger utan att gå sönder (det finns en sk. utmattningsgräns). Detta gäller inte för aluminium.
En aluminiumfälg kommer alltså teoretiskt sett alltid gå sönder tids nog. Det gäller bara att konstruera den så att utmattningen i fälgen långt överstiger den beräknade livslängden i övrigt. Men då måste sakerna överdimensioneras. Resultatet brukar vara en avvägning.
Är inte riktigt med på vad du menar med fälgslag men förstår vad han är ute efter.

Om du spänner fast en plåtfälg i de vanliga hjulbultarna på korrekt sätt och sedan belastar fälgkanten så långt ut som möjligt med ex.1500N (ca 150kg) så kommer fälgen att flexa kanske 10-15mm, vad vet jag, men därefter återgå till sitt ursprungliga läge. (elastisk deformation) Gör du på samma sätt med en alu-fälg kommer troligtvis inget märkbart att hända, ökar du belastning till 3000N kommer fälgen i bästa fall deformeras, i sämsta fall spricka. (plastisk deformation)

Detta gör inte alltid alufälgar bättre men RÄTT alufälg kan vara stabilare än original plåt

Mvh
/M

PS. just 3000N är helt taget ur luften och saknar faktiskt relevans, endast för beskrivning! DS
tobbz85. Jag vet ärligt inte längre om jag ska skratta eller gråta.. får bara en svag känsla av att du inte kör lastbil på riktigt utan har lyssnat lite väl mycket på fräna polare.

en en gång har du inte riktigt lyckats få till det med enkel matematik. 10ton fördelat på 8 axlar och blir 1,25 ton/axel. inte 2 ton som du skriver.

ser inte varför det skulle bli så att man skulle köra två gånger? det finns förmodligen någon annan lastbil i närheten som ska åt samma håll och dessutom har lite plats över! alla lastbilar som rullar längs våra vägar är knappast fullastade. om svenska åkerier hade samarbetat mer så hade det inte varit något problem.

extra utsläpp? eller ska vi säga onödiga utsläpp? för isf ska fraktpriserna pressas upp ganska mycket så att det inte längre blir lönsamt för företag att ha sina lager på vägarna!

om du nu seriöst tycker att polackerna kommer hit och tar våra jobb som det låter. så varför kör du då med överlast? du gör ju exakt samma sak mot en annan chaufför! det extra godset hade kunnat ge en annan människa några timmars jobb!
Haha, du är en rolig kille, lättare sagt verkar du jävligt blåst.
Hoppas att du vaknar upp på rätt sida 2000-talet och läser på lite ang åkeribranschen innan du öppnar brödlådan.
Sorgligt men sant !

Vi kan låsa denna tråden då Zillen verkar vara en trädkramare och rödstrumpa som är en förlängning av lagens långa arm och nästintill sekt liknande betende när det gäller predikninigen.
zillen skrev:tobbz85. Jag vet ärligt inte längre om jag ska skratta eller gråta.. får bara en svag känsla av att du inte kör lastbil på riktigt utan har lyssnat lite väl mycket på fräna polare.

en en gång har du inte riktigt lyckats få till det med enkel matematik. 10ton fördelat på 8 axlar och blir 1,25 ton/axel. inte 2 ton som du skriver.

ser inte varför det skulle bli så att man skulle köra två gånger? det finns förmodligen någon annan lastbil i närheten som ska åt samma håll och dessutom har lite plats över! alla lastbilar som rullar längs våra vägar är knappast fullastade. om svenska åkerier hade samarbetat mer så hade det inte varit något problem.

extra utsläpp? eller ska vi säga onödiga utsläpp? för isf ska fraktpriserna pressas upp ganska mycket så att det inte längre blir lönsamt för företag att ha sina lager på vägarna!

om du nu seriöst tycker att polackerna kommer hit och tar våra jobb som det låter. så varför kör du då med överlast? du gör ju exakt samma sak mot en annan chaufför! det extra godset hade kunnat ge en annan människa några timmars jobb!
vadfan skrev:I Sverige finns ingen högsta tillåtna vikt. Man kan få tillstånd för att köra betydligt mer en 60 ton på svenska vägar. Det tyngsta jag har framfört så låg lasten på ca 90 ton utan dragbil och släp inräknat. Jävlar vad V8:an fick jobba uppför den långa Jönköpings backen.
Där har du fel max vikten är ju på 60ton, för att köra det du gjorde så krävs dispens (vissa åkerier har ståendes dispanser så dom inte behöver söka för varje transport). Man kan ju inte ha en 3 axlig bil med ett 5 axligt släp med en teoretisk total vikt på 26 ton + 42 ton (68ton) lagligt utan dispans. Samma sak som med max lägnden, är 24m i Sverige men med vissa undantag och krav så får man köra kominationer som är 25,25m.

Tror du har något fel med solenoiden på[…]

Där blir ett fruktansvärt "göt[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag haft[…]

Grön laddningsindikering

Vet någon vad det är för skillna[…]