Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Bias s60 skrev:Det fungerar ju att rengöra så varför inte, Volvo själva brukar ju göra det. Annars får man nog köpa ett nytt spjällhus. Jag vet att många har rengjort o kört utan problem i flera år.
Have I nice day :)
Rätt - Volvo brukar göra det, och då slipper jag :wink:

Tror inte att du förstod vad jag menade.

Förutsättningen är att du äger en bil som kvalar in för goodwillåtgärd, har man inte det, är det bara till att fixa själv.

Men säg som i mitt fall den har gått 10800mil och har full servicebok.
Om jag då rengör spjället hemma varje år/eller vid behov.
Och lyckas då på detta sätt hålla spjället i schack, tills bilen har gått tex. 19000mil. (eller än värre - endast pga. min omvårdnad håller det tills 22000mil - utanför goodwill)
Men då packar resistorfilmen ihop.....och bilen pajar...fortfarande inom goodwill
Ingen historik finns då på volvo om detta problem.
Det kan vara synligt att det har "skruvats" i denna enhet........och vad tror du då blir orsaken till att det inte funkar??

Eller att jag låter Volvo leva upp till sitt löfte.
Dom rengör spjället, uppdaterar mjukvaran, kanske rengör igen - vad vet jag.
Det är ju Volvos åtagande att hållad denna enhet kry - inom utlovad tid - kostnadsfritt.
Om det packar ihop totalt finns en historik på problemet, och ett utbyte torde gå ganska smärtfritt.
Användarvisningsbild
av greeeken
Ronkeroo skrev:
Bias s60 skrev:Det fungerar ju att rengöra så varför inte, Volvo själva brukar ju göra det. Annars får man nog köpa ett nytt spjällhus. Jag vet att många har rengjort o kört utan problem i flera år.
Have I nice day :)
Rätt - Volvo brukar göra det, och då slipper jag :wink:

Tror inte att du förstod vad jag menade.

Förutsättningen är att du äger en bil som kvalar in för goodwillåtgärd, har man inte det, är det bara till att fixa själv.

Men säg som i mitt fall den har gått 10800mil och har full servicebok.
Om jag då rengör spjället hemma varje år/eller vid behov.
Och lyckas då på detta sätt hålla spjället i schack, tills bilen har gått tex. 19000mil. (eller än värre - endast pga. min omvårdnad håller det tills 22000mil - utanför goodwill)
Men då packar resistorfilmen ihop.....och bilen pajar...fortfarande inom goodwill
Ingen historik finns då på volvo om detta problem.
Det kan vara synligt att det har "skruvats" i denna enhet........och vad tror du då blir orsaken till att det inte funkar??

Eller att jag låter Volvo leva upp till sitt löfte.
Dom rengör spjället, uppdaterar mjukvaran, kanske rengör igen - vad vet jag.
Det är ju Volvos åtagande att hållad denna enhet kry - inom utlovad tid - kostnadsfritt.
Om det packar ihop totalt finns en historik på problemet, och ett utbyte torde gå ganska smärtfritt.
Vem har sagt att du inte får röra din egen bil?
Ska man vara inom goodwillen så ska bilen vara servad hos volvo enligt boken hela tiden, hellst inga mellanrum hos någon annan meck.
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Nä, ingen har sagt att man inte får röra sin egen bil.
Detta speglar bara mitt sätt att tänka på.
Samt erfarenheten om dom som kommit med "hemmaskruvade"
[infoga valfri sak] för garantiåtgärder.
Ibland går det bra, ibland inte.
Användarvisningsbild
av Jycke
Conny1 skrev:
Jycke skrev:
Jycke skrev:Hej!
har läst här på forumet om att många haft problem med spjällhusen
på sina bilar, så även jag...

Och eftersom folket i usa fick detta utbytt utan kosnad.
Tänkte jag kolla hur många som fått det här i sverige.

Man kan tex skriva vilken årsmodell man har och hur långt det gått när det inträffade.. och då självklar om man fick detta gratis eller fick betala själv.

Min bil S60 T5 2001. 12700mil har bilen inlämnad nu
Jaha...
då har man precis hämtat bilen och 9731kr fattigare
varav 7143kr Spjällhus
och 1882kr Länkarmsbussning
och 352kr felsökning
och om räknar så har dom tagit 400kr för mycket...men men

Till saken är att jag fick bekosta mitt spjällhus själv
har service enligt boken mm.

Men jag fick en vatten flaska :lol: Gratis!
Så där nu efter ett antal mail och telefon samtal...
när man nästan givit upp
Så i morse ringer dom från lokala volvo handlaren och säger att jag ska ha pengar tillbaka för ett spjällhus :D
Det tog lite tid men jag är tvär nöjd :D
Så ett tack till volvo
(plus att jag fick tillbaka dom 400kr som dom tagit för mycket)
av Fred
Jycke skrev: Så där nu efter ett antal mail och telefon samtal...
när man nästan givit upp
Så i morse ringer dom från lokala volvo handlaren och säger att jag ska ha pengar tillbaka för ett spjällhus :D
Så ett tack till volvo
Grattis och bra jobbat!! :D

Jag borde kanske kolla upp mitt spjäll...problemet är bara att bilen går så bra. Det enda är att den är lite svårstartad när den är kall...men det är en Bi-Fuel, så det kan ju ha med det att göra...
Någon som har tips om hur man kan se ifall spjällfelet är i antågande...?

V70 -02 Bi-Fuel, 16500 mil
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Jycke skrev:
Så där nu efter ett antal mail och telefon samtal...
när man nästan givit upp
Så ett tack till volvo
Stort Grattis!
Du har lyckats och bör köpa en lott av någon form ganska omgående.
Berätta gärna hur du bar dig åt, för jag gav upp och kapitulerade totalt.
Senast redigerad av 1 Ronkeroo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jycke
Stort Grattis!
Du har lyckats och bör köpa en lott av någon form ganska omgående.
Berätta gärna hur du bar dig åt, för jag gav upp och kappitulerade totalt
Först skickade jag ett mail till [email protected]
Och frågade vad jag skulle göra typ.
Sen tog det ett par dagar då ringer en väldigt trevlig person.
Och förklarar att jag ska prata med kundansvarig på verkstaden där min bil varit inlämnad.
Han säger även att jag ska hälsa från honom när jag pratar med kundansvarig.
Så då ringer jag och skickar mail men inget svar...
Och då går jag in på verkstaden och frågar om kundansvarig, då säger tjejen i kassan att han inte jobbar kvar eller nåt…
då skickade jag ett mail till VD på verkstaden eller 2 rättare sagt.
Sen tog det ett par veckor. Sen en morgon fick jag ett telefon samtal från verkstaden om att jag har lite pengar att få tillbaka :D
av Fred
Jaha, idag hände det för första gången...bilen dog ett antal gånger under kö-körning... :cry: Jag har lagt märke till att tomgången har dippat till 500 rpm vid urkoppling och är på vippen att dö sedan jag hämtade bilen (för en knapp månad sedan) men den har aldrig dött...förrän idag. Vid några tillfällen har tomgången dragit iväg upp över 1500 rpm och svajat upp och ned i några sekunder. Som jag postat tidigare så har bilen varit lite tjurig vid kallstart också...den kanske behöver tre-fyra sekunder på startmotorn innan den startar.

Nå, vad säger ni alla kära experter här? Är det spjällhuset som håller på att ge med sig? Vad tycker ni att jag ska göra: testa att rengöra själv eller påpeka problemen för säljaren (Rejmes i Linköping) för att få det dokumenterat?

Tack på förhand!
/Fred
Användarvisningsbild
av Xioz
Fred skrev:Jaha, idag hände det för första gången...bilen dog ett antal gånger under kö-körning... :cry: Jag har lagt märke till att tomgången har dippat till 500 rpm vid urkoppling och är på vippen att dö sedan jag hämtade bilen (för en knapp månad sedan) men den har aldrig dött...förrän idag. Vid några tillfällen har tomgången dragit iväg upp över 1500 rpm och svajat upp och ned i några sekunder. Som jag postat tidigare så har bilen varit lite tjurig vid kallstart också...den kanske behöver tre-fyra sekunder på startmotorn innan den startar.

Nå, vad säger ni alla kära experter här? Är det spjällhuset som håller på att ge med sig? Vad tycker ni att jag ska göra: testa att rengöra själv eller påpeka problemen för säljaren (Rejmes i Linköping) för att få det dokumenterat?

Tack på förhand!
/Fred

tycker du bör kolla spjället, säkert boven i dramat! utanproblem be volvo byta spjället för du kan inte köra med den om den håller på att dör... lär gå på garantin...
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]