Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av superpackman
Jhonny skrev:
Loner skrev:Intressant, körde ju 850 glt förrut och är därmed van att varva motorn för att få lite "drag".
Men det jag har märkt hittils med 2.4t'n är ju att det går nästan lika bra att göra omkörningar på 4:an som på 3:an, nästan så den känns piggare på 4:an :roll:

Vill ha lite mera "old-school" och få varva bilen, och momentkurvan verkar ju mycket bättre efter en PPC uppdatering..

/L
Ligger kvar på Femman när jag kör om ( 90 km/h + ) :P
Har en S60 T5. BSR steg 3. Men de är samma här, min drar nästan bättre på femman än om jag går ner på fyran. Förra bilen va en 850 glt för mig med, å där fick man växla lite :)

hehe det är sant! hade en saab 900 turbo (96års) innan min nuvarande s60, saaben var chippad och 2½ från turbon och sånt. då var jag var ja tvungen att dra ner till 3/4 för att köra om snyggt och fort:) dock så var det högtrycksturbo så det var lite ballare.. trist som fan med lätt i bilen nu, sittter fortfarande och väntar på att man skall dras tillbaka av trycket som man fick av högtryckan!, fast s60 rör på sig med med ppc och 2½ :)
av olofgeo
Det första försäkringsbolagen tittar på vid skada är motorstyrningen ,på framför allt turbobilar,är den trimmad blir det avdrag på ersättningen oavsett skade anledning,något att tänka på!
Användarvisningsbild
av greeeken
Om du meddelat ditt bolag att du trimmat så händer inget.
Ja du kan meddela dom o ja dom försäkrar din bil
Jag har If o de inga problem enligt dom
Användarvisningsbild
av Loner
Nu svamlar greeeken lite...
Iom att du trimmat din bil så är den inte enligt helbilsgodkännandet och får inte föras på allmän väg.
Men visst kan bolgaen bevilja en försäkring, men när det händer nått så fallar man rätt pladask på det där med helbilsgodkännandet...

/L
Användarvisningsbild
av Jhonny
superpackman skrev:
Jhonny skrev:
Loner skrev:Intressant, körde ju 850 glt förrut och är därmed van att varva motorn för att få lite "drag".
Men det jag har märkt hittils med 2.4t'n är ju att det går nästan lika bra att göra omkörningar på 4:an som på 3:an, nästan så den känns piggare på 4:an :roll:

Vill ha lite mera "old-school" och få varva bilen, och momentkurvan verkar ju mycket bättre efter en PPC uppdatering..

/L
Ligger kvar på Femman när jag kör om ( 90 km/h + ) :P
Har en S60 T5. BSR steg 3. Men de är samma här, min drar nästan bättre på femman än om jag går ner på fyran. Förra bilen va en 850 glt för mig med, å där fick man växla lite :)

hehe det är sant! hade en saab 900 turbo (96års) innan min nuvarande s60, saaben var chippad och 2½ från turbon och sånt. då var jag var ja tvungen att dra ner till 3/4 för att köra om snyggt och fort:) dock så var det högtrycksturbo så det var lite ballare.. trist som fan med lätt i bilen nu, sittter fortfarande och väntar på att man skall dras tillbaka av trycket som man fick av högtryckan!, fast s60 rör på sig med med ppc och 2½ :)
Ja, de är inge fel i lättryckan. Är piggare iväg från start å drar jämnare, har jag upplevt iaf..
av Jockejockejocke
Hejsan!
Någon här som har använts bsr steg 1 på en s80 t6a? :)
Användarvisningsbild
av greeeken
Loner skrev:Nu svamlar greeeken lite...
Iom att du trimmat din bil så är den inte enligt helbilsgodkännandet och får inte föras på allmän väg.
Men visst kan bolgaen bevilja en försäkring, men när det händer nått så fallar man rätt pladask på det där med helbilsgodkännandet...

/L
Nej jag svamlar inte.
Jag ringde och frågad dom när ja kollade på audi som var trimmad.
Enligt dom så var det inga problem då motorgaranti redan hade gått ut för länge sen.
Det var helt oki att få en försäkring på en trimmad bil.
Användarvisningsbild
av Loner
Det får stå för dig isf.. jag vet med 100% säkerhet att bolagen kollar om bilen varit trimmad om dom misstänker det.

/L
av Svarten
Ifråga om förbrukningen så har jag en klar fördel med mitt BSR steg 1 på min v70 t5,
där jag som lägst kunde komma ner på 0,88 innan chip kan jag idag ligga så lågt som 0,82 på en tur o retur till jobb.

Jag chippade enbart för att ha det där lilla extra vid väl valda tillfällen, det är kul att säga till polarna att man har 300 friska när de mumlar nåt om volvokombi :lol:

Men normalt kör jag efter gällande trafikpraxis,men har även här bara positivt att säga då bilen vid normal vardagskörning känns minst 200 kg lättare.
Användarvisningsbild
av greeeken
Loner skrev:Det får stå för dig isf.. jag vet med 100% säkerhet att bolagen kollar om bilen varit trimmad om dom misstänker det.

/L
Ja det står för mig
När bolagen säger det är oki att trimma så äre klart dom kolalr om bilen varit trimmad.
Sen om du smällt i 200 eller 20 kvittar det är det svaret ja fick.
Dom täcker inte skadan på motorer de sant om motorgaranti fortfarande finns, efter att den slutat gälla så skiter dom i om du har trimmat elelr ej.
Dom som undrar kan ju ringa o fråga, Bolagen bitts inte genom telefonerna det kan ja lova.

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]