Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snyggve
Jag var precis nu ute och provkörde min xc70 med haldex. Jag ställde mitt i en väldigt brant och isig backe och tryckte på gasen. Denna backe klarar inte min saab 9000 med vinterdäck, inte ens om jag backar. Jag har tyvärr inget att jämföra med vad det gäler andra 4wd , men ändå.
Jag är mycket imponerad hur Volvon arbetade sig upp utan minsta problem.

Hur som helst, jag gjorde backen 3 ggr för att bilda mig en uppfattning om hur bilen jobbar under extrema förhållanden. Jag märkte att den varvade kraftigt då den klättrade på det hala branta underlaget. Inget av hjulen spann runt nån gång. Det kändes nästan som den gick in i nån slags "lågväxel mode", men det har den ju inte?

Hur kan den ha så högt varvtal med så låg hastighet och utan att något av hjulen spinner?

:?:
av Frigge
Snyggve skrev:Jag var precis nu ute och provkörde min xc70 med haldex. Jag ställde mitt i en väldigt brant och isig backe och tryckte på gasen. Denna backe klarar inte min saab 9000 med vinterdäck, inte ens om jag backar. Jag har tyvärr inget att jämföra med vad det gäler andra 4wd , men ändå.
Jag är mycket imponerad hur Volvon arbetade sig upp utan minsta problem.

Hur som helst, jag gjorde backen 3 ggr för att bilda mig en uppfattning om hur bilen jobbar under extrema förhållanden. Jag märkte att den varvade kraftigt då den klättrade på det hala branta underlaget. Inget av hjulen spann runt nån gång. Det kändes nästan som den gick in i nån slags "lågväxel mode", men det har den ju inte?

Hur kan den ha så högt varvtal med så låg hastighet och utan att något av hjulen spinner?

:?:
På manuella XC är det "kort" 1:a o 2:a på Automat är jag inte 100 på om det skiljer, vet inte vad du har på din ?
Användarvisningsbild
av Snyggve
jag har automat, triptronic eller vad det heter.
Jag kan växla manuellt om jag vill. I testet så lät jag den sköta växlandet själv. Jag hade också en liten knapp intryckt i anslutning till växelspaken, jag tror den påverkar växlingarna beroende på om det är halt väglag eller inte (inte säker)
av Frigge
Snyggve skrev:jag har automat, triptronic eller vad det heter.
Jag kan växla manuellt om jag vill. I testet så lät jag den sköta växlandet själv. Jag hade också en liten knapp intryckt i anslutning till växelspaken, jag tror den påverkar växlingarna beroende på om det är halt väglag eller inte (inte säker)
Det är i såfall vinterläget du valt, då startar lådan på 2:an eller 3:an och slirar väldigt mycket. Då kan man nog uppleva varvtalet som högt på en Diesel.
Användarvisningsbild
av Snyggve
Frigge skrev:
Det är i såfall vinterläget du valt, då startar lådan på 2:an eller 3:an och slirar väldigt mycket. Då kan man nog uppleva varvtalet som högt på en Diesel.
"Slirar" låter inte bra. Hur menar du slirar? Hur ser det ut rent mekansikt? Vad kan gå sönder när den slirar?
av Frigge
Snyggve skrev:
Frigge skrev:
"Slirar" låter inte bra. Hur menar du slirar? Hur ser det ut rent mekansikt? Vad kan gå sönder när den slirar?
Funktionen är byggd så i lådan och är ju till för just halt underlag, om lådan slirar minskar ju momentet ut till hjulen och hjulspinn är näst intill omöjligt. Inget går sönder för att man använder den funktionen.
av mojja
Whisky skrev:
Mikael G skrev:En liten fundering angående viskon, varför beter den sig som i klippet, är det nåt fel på bilen dom testar? http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
En mycket bra fråga! Jag har sett det klippet för ett bra tag sedan... Men jag känner inte igen mig i min AWD -01! Jag har utan problem klättrat i värra backar än den de visar, med både lera och is/snö...
Den enda förklaring jag kan komma på är dels att bilen har automatlåda. Det är lättare att kontrollera viskon med manuell låda och dels har karln nog bestämt sig för att XC:n ska få pisk och "provocerar" fram en körteknik som inte fungerar med automatlåda och visko..?
...Eller så har systemet havererat på just den bilen! :?:

Eller så e det så det systemet helt enkelt funkar.

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av Snyggve
Inget går sönder för att man använder den funktionen
Ok! Jag antar att du kan din sak för jag kommer nog att "slira" en del i backarna här hemma
av Frigge
Snyggve skrev:
Inget går sönder för att man använder den funktionen
Ok! Jag antar att du kan din sak för jag kommer nog att "slira" en del i backarna här hemma

"Slira" på du :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:
Bosa skrev:Carman och Frigge: Tack för informationen, då förstår jag bättre varför det blir som det blir. Så med andra ord fungerar visko helt ok om man bara är medveten om hur systemet fungerar. :)

Visst stoppade Volvo i en oljekylare strax efter introduktionen eftersom oljan i viskon blev för varm och 4wd uteblev, har för mig det visades nåt om det på TV strax efter att AWD släpptes?

Ja den fungerar bättre om man har förståelse för den :lol:
Det är ingen lekbil på allmänn väg, man bör hålla sig på en öppen plats för att leka med den :lol:

Har inget minne av att det gjorts någon ändring på P2 bilar efter introduktionen men Viscon skiljer sig från "gamla" V70:n. Den blev väldigt mycket mindre på P2:an.
Kanske Carman minns om det gjorts någon förändring på Viscon sen Introduktionen av den på P2:orna ?
mig vetligen har man inte satt in nån oljekylning.
det är desutom när oljan är kall som systemet för över minst kraft till bakhjulen.
så om man kör fast så ska man hålla jämngas o vänta. oljan blir då varmare o mer kraft kommer till bakhjulen (bak hjulen på en bil med visko kommer inte att spinna)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]