- sön 28 jan 2007, 17:41
Jag var precis nu ute och provkörde min xc70 med haldex. Jag ställde mitt i en väldigt brant och isig backe och tryckte på gasen. Denna backe klarar inte min saab 9000 med vinterdäck, inte ens om jag backar. Jag har tyvärr inget att jämföra med vad det gäler andra 4wd , men ändå.
Jag är mycket imponerad hur Volvon arbetade sig upp utan minsta problem.
Hur som helst, jag gjorde backen 3 ggr för att bilda mig en uppfattning om hur bilen jobbar under extrema förhållanden. Jag märkte att den varvade kraftigt då den klättrade på det hala branta underlaget. Inget av hjulen spann runt nån gång. Det kändes nästan som den gick in i nån slags "lågväxel mode", men det har den ju inte?
Hur kan den ha så högt varvtal med så låg hastighet och utan att något av hjulen spinner?
:?:
Jag är mycket imponerad hur Volvon arbetade sig upp utan minsta problem.
Hur som helst, jag gjorde backen 3 ggr för att bilda mig en uppfattning om hur bilen jobbar under extrema förhållanden. Jag märkte att den varvade kraftigt då den klättrade på det hala branta underlaget. Inget av hjulen spann runt nån gång. Det kändes nästan som den gick in i nån slags "lågväxel mode", men det har den ju inte?
Hur kan den ha så högt varvtal med så låg hastighet och utan att något av hjulen spinner?
:?:
Volvo XC70 D5 -04