Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60AWD2.5T
Volvo rekomendderar inte lackskydd på bilen under garanti tiden.
Av den enkla anledningen att de inte vill ta rätt på eventella fel som andra begår.
Det är således en ren försoktighets åtgärd. Om man lever i USA vet man vad jag menar där varnar tillverkaren för precis allt.
Användarvisningsbild
av Bosa
Frigge skrev:Läs i bilens Instruktionsbok, tror det är infört där att all form av lackgaranti uteblir om man gör en behandling av bilen. Man varnar för att lacken kan krakelera efter en behandling av en ny bil
Självklart väljer man själv om man gör det eller inte men gnäll inte på tillverkaren när det uppstår problem senare :evil:
Du skriver 'när det uppstår problem' och inte om, en lackbehandling förstör lacken med andra ord eller? :?: Med krakelerar så menas det att lacken spricker eller?

Sen hur långt tillbaka är det på det här viset?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lirsa skrev:Jo givetvis. Det tycker jag också. Men jag såg inte den glasklara kopplingen mellan att: 1. Tolerera repor på en ny bil 2. Att kunna ta ett råd. Det var bara det. Så no hard feelings givetvis :).
Bara ett litet tillägg. Kanske är det bara jag som är lite för pedantisk med mina bilar och det var inte meningen att göra dig "putt".

Självklart vill man inte få en bil som är repad. Jag är själv panikrädd för repor och dörruppslag och parkerar ofta långt iväg för att slippa märken i bilen.

Det är väl den "allergin" som gjorde att jag inte gillar polering i onödan. En repa är ju faktiskt en skada i lacken, något har ju skurit ned en liten mikroskopisk skåra i lacken.

När "verkaren" polerar bort repan så slipar man ju ned lacken, ja man avverkar materialet runt skadan till den kommer ned till samma nivå som botten på repan och "vips finns den inte mer". Men det man har gjort är ju faktiskt att man nu har orsakat större skada över ett utbrett område bara att man inte ser det längre.

Därför försöker jag att spara poleringen till våren för att inte avverka lacken i onödan.

Det var alltså inte meningen att göra dig putt, utan bara ett tips för att spara på lacken i längden.
av Dykaren
VolvoB20 skrev:
lirsa skrev:Jo givetvis. Det tycker jag också. Men jag såg inte den glasklara kopplingen mellan att: 1. Tolerera repor på en ny bil 2. Att kunna ta ett råd. Det var bara det. Så no hard feelings givetvis :).
Bara ett litet tillägg. Kanske är det bara jag som är lite för pedantisk med mina bilar och det var inte meningen att göra dig "putt".

Självklart vill man inte få en bil som är repad. Jag är själv panikrädd för repor och dörruppslag och parkerar ofta långt iväg för att slippa märken i bilen.

Det är väl den "allergin" som gjorde att jag inte gillar polering i onödan. En repa är ju faktiskt en skada i lacken, något har ju skurit ned en liten mikroskopisk skåra i lacken.

När "verkaren" polerar bort repan så slipar man ju ned lacken, ja man avverkar materialet runt skadan till den kommer ned till samma nivå som botten på repan och "vips finns den inte mer". Men det man har gjort är ju faktiskt att man nu har orsakat större skada över ett utbrett område bara att man inte ser det längre.

Därför försöker jag att spara poleringen till våren för att inte avverka lacken i onödan.

Det var alltså inte meningen att göra dig putt, utan bara ett tips för att spara på lacken i längden.
Och om man nu är så pedant och rädd om lacken så ser man till att polera och lackförsegla INNAN vintern kommer då det är då det är som viktigast. Då skyddar man bilen mot salt och annas smuts och luftföroreningar.
av S60AWD2.5T
Dykaren skrev:
VolvoB20 skrev:

Och om man nu är så pedant och rädd om lacken så ser man till att polera och lackförsegla INNAN vintern kommer då det är då det är som viktigast. Då skyddar man bilen mot salt och annas smuts och luftföroreningar.
Du har inte läst tråden eller? Bilen är ju hämtad NU!
av lirsa
Jag har verkligen försökt läsa in mig på ämnet och det jag läst mig till och pratat med flera om är att så snabbt som möjligt (innan lacken får några stora skador) bör en lackförsegling göras.

En fabrikslack är inte detsamma som om du lackerar om en detalj (fråga inte mig om skillnaden för det vet jag inte..;)). Vilket skulle innebära att en garikslack inte på samma sätt behöver härdas. Vad jag har förstått och det jag lärt mig (dessutom bytergarantin från Volvos egna till DITEC) såå kommer jag utan någon som helst oro att lackförsegla bilen nästa onsdag!

Skall slänga in lite bilder på pärlan i helgen tänkte jag... Den ser verkligen mumma ut... :).
av Dykaren
lirsa skrev:Jag har verkligen försökt läsa in mig på ämnet och det jag läst mig till och pratat med flera om är att så snabbt som möjligt (innan lacken får några stora skador) bör en lackförsegling göras.

En fabrikslack är inte detsamma som om du lackerar om en detalj (fråga inte mig om skillnaden för det vet jag inte..;)). Vilket skulle innebära att en garikslack inte på samma sätt behöver härdas. Vad jag har förstått och det jag lärt mig (dessutom bytergarantin från Volvos egna till DITEC) såå kommer jag utan någon som helst oro att lackförsegla bilen nästa onsdag!

Skall slänga in lite bilder på pärlan i helgen tänkte jag... Den ser verkligen mumma ut... :).
Precis som du säger så innan lacken får några skador så ska den behandlas, det är nu som det är som viktigast! Tragiskt att biltillverkarna säger imot sig om detta. Dom skulle ju istället kunna ha godkännda reconditioneringsföretag (långt ord :lol: ) som skulle kunna ta hand om detta tycker jag!
av Dykaren
S60AWD2.5T skrev:Du har inte läst tråden eller? Bilen är ju hämtad NU!
Var det mig du citerade? Lite svårt att se då du citerade en hel arme med inlägg :lol: Jag har läst tråden jo, jag svarade på "Volvo B20:s" inlägg i tråden där han skrev att man skulle polera bilen efter våren. Ska man vara noga och är rädd om bilen så ska man polera den innan vintern för att ha ett gott skydd mot salt osv. Det är heller inga som helst problem att polera den på vintern heller då bilens lack görs ren ordentligt innan man börjar att polera den. Och är bilen ny som i det här fallet så är det ju perfekt, det är ju heller inte som så att man polerar in skiten i lacken och gnor runt det!
av lirsa
Har nu haft bilen i snart två veckor, 130 mil drygt på mätaren.... Det går lite för fort tycker man ;).

Gjorde DITEC-behandlingen idag, den blev finare än den var som helt ny :). Skulle ta lite bilder, men tyvärr lite för mörkt när jag kom hem och nu får jag inte tvätta den på ett par veckor... Blev lite förvånad då de sa att jag kunde komma och hämta den redan samma dag (lämnade in den i morse vid halv åtta), men rekondaren sa att den härdar lika bra ute på vägarna och ditt garage som att stå här en natt. Hoppas att det stämmer...

Mkt nöjd med bilen, om än lite hög bränsleförbrukning (kör 90/10 motorväg/stad). Färddatorn visar 0.7, men verklig förbrukning 0.75. Då ska man iofs ha i åtanke att det var ganska kallt förra veckan och jag körde dieselvärmaren varje kväll. Men det är väl så att man kan förvänta sig en mindra förbrukning efter ca 1000 mil? Hur mkt mindre, ngn med erfarenhet? Kör som sagt nästan lagligt hela vägen (115 km/h till och från jobbet) har har knappa fem km genom Heslingborg innan jag är på jobbet (pendlar Laholm - Helsingborg).

Vore kul om ngn annan med samma motor (-06 och framåt) med automat som kunde delge sina erfarenheter.

Mkt nöjd med min fjärde, men första diesel, V70 :).
av Dykaren
lirsa skrev:Har nu haft bilen i snart två veckor, 130 mil drygt på mätaren.... Det går lite för fort tycker man ;).

Gjorde DITEC-behandlingen idag, den blev finare än den var som helt ny :). Skulle ta lite bilder, men tyvärr lite för mörkt när jag kom hem och nu får jag inte tvätta den på ett par veckor... Blev lite förvånad då de sa att jag kunde komma och hämta den redan samma dag (lämnade in den i morse vid halv åtta), men rekondaren sa att den härdar lika bra ute på vägarna och ditt garage som att stå här en natt. Hoppas att det stämmer...

Mkt nöjd med bilen, om än lite hög bränsleförbrukning (kör 90/10 motorväg/stad). Färddatorn visar 0.7, men verklig förbrukning 0.75. Då ska man iofs ha i åtanke att det var ganska kallt förra veckan och jag körde dieselvärmaren varje kväll. Men det är väl så att man kan förvänta sig en mindra förbrukning efter ca 1000 mil? Hur mkt mindre, ngn med erfarenhet? Kör som sagt nästan lagligt hela vägen (115 km/h till och från jobbet) har har knappa fem km genom Heslingborg innan jag är på jobbet (pendlar Laholm - Helsingborg).

Vore kul om ngn annan med samma motor (-06 och framåt) med automat som kunde delge sina erfarenheter.

Mkt nöjd med min fjärde, men första diesel, V70 :).
Du behöver absolut inte oroa dig det är som killen på Ditec säger, lackbehandlingen kan lika gärna härda ute på vägarna och i garaget. Dock så ska man inte tvätta bilen på ett tag som han säger men 2 veckor är tilltaget med råge, en fem dagar till en vecka är bra om du låter det härda iaf.
Styrströms kortslutning

V70 momentum 2.5FT 2009. Ja jag klantade mig, dro[…]

960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)