lirsa skrev:Jo givetvis. Det tycker jag också. Men jag såg inte den glasklara kopplingen mellan att: 1. Tolerera repor på en ny bil 2. Att kunna ta ett råd. Det var bara det. Så no hard feelings givetvis :).
Bara ett litet tillägg. Kanske är det bara jag som är lite för pedantisk med mina bilar och det var inte meningen att göra dig "putt".
Självklart vill man inte få en bil som är repad. Jag är själv panikrädd för repor och dörruppslag och parkerar ofta långt iväg för att slippa märken i bilen.
Det är väl den "allergin" som gjorde att jag inte gillar polering i onödan. En repa är ju faktiskt en skada i lacken, något har ju skurit ned en liten mikroskopisk skåra i lacken.
När "verkaren" polerar bort repan så slipar man ju ned lacken, ja man avverkar materialet runt skadan till den kommer ned till samma nivå som botten på repan och "vips finns den inte mer". Men det man har gjort är ju faktiskt att man nu har orsakat större skada över ett utbrett område bara att man inte ser det längre.
Därför försöker jag att spara poleringen till våren för att inte avverka lacken i onödan.
Det var alltså inte meningen att göra dig putt, utan bara ett tips för att spara på lacken i längden.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.