Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
SportHenke skrev:Min V70 -02 har gått 11000, knappast några garantier kvar, inget goodwill från volvo fastän den är servad hos dem i hela sitt liv. Stämpeln vill man ju ha i boken den dan man säljer bilen vidare. Men om jag ska behålla bilen tills den är slut så vill jag serva den själv. Jag har inga problem med att byta olja, kylarvätska, kolla lampor etc. Om nånting är glappt eller bromsbeläggen är dåliga talar SBP om det för mig. Vad är det jag missar om jag gör servicen själv??

Varför ingår inte byte av bromsvätskan i någon service? En bil kan ju ha hur fullstämplad bok som helst i 20 år men bromsvätskan behöver ju inte vara bytt för det? Är det för att innan den hinner bli gammal o ställa till med problem så har ju garantitiden gått ut för länge sen?
konsumenter & jornalister vill att service priserna ska vara låga, därför plockas visa punketer bort. bromsvätska är en av dom.

nåra här inne vill ju tydligen plocka bort bra mycke mer punkter.
jag tycker tvärtom, man borde kolla några saker till istället.

en normal kund har inte koll på vad som görs på en service & tittar mäst på prislappen.
hur många här vet tilexempel att du kan göra en anpasad service & få böter när du åker därifrån, för att en lampa är trasig.

tycker inte du kan säga så heller Carman.
Om vi tar tex lampan så kan den vara kollad vid service men den går sönder så fort du åkt därifrån.Du blir stoppad o får böter,vad säger du då till polisen, ja men bilen var inne på service dom kollade allt, så skicka böteslappen till dom???
Knappast.
En del saker som dom gör är onödiga tycker jag judta pga dom onödiga höga priserna.
Fylla på spolarvätska, det kan alla göra o ja köper heller 4 liter för 50 spänn än att ge 130 till volvo för en flaska.
av Kena
Bra där, ge kunden vad den ropar efter. Titta bara i matvaruaffärerna, hur många sorters yohurt finns det där? eller på Elgiganten, hur många modeller finns det på Tvapparater? osv. osv. Köper jag en för liten tv får jag skylla mej själv. Det kallas för valfrihet. Väljer jag att byta kamrem själv och den går av när jag kör ut den från servicen inte fan lämpar jag ett dynglass utanför verkstaden för det, då är det ju jag som är vållande, eller? det finns ju tom på papper då, inget svävande ansvarssnack då inte.
av Marbas
Vi ska inte starta en service verkstad som har bilägaren i fokus, och inte bara lättförtjänta pengar? Tror att i längden kommer det gå hur bra som helts...
av Kena
Hör av mej om jag blir arbetslös :lol:
av mojja
Marbas skrev:Vi ska inte starta en service verkstad som har bilägaren i fokus, och inte bara lättförtjänta pengar? Tror att i längden kommer det gå hur bra som helts...

Med den inställningen har ni redan skaffat eran första kund. :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
CarMan skrev:
SportHenke skrev:Min V70 -02 har gått 11000, knappast några garantier kvar, inget goodwill från volvo fastän den är servad hos dem i hela sitt liv. Stämpeln vill man ju ha i boken den dan man säljer bilen vidare. Men om jag ska behålla bilen tills den är slut så vill jag serva den själv. Jag har inga problem med att byta olja, kylarvätska, kolla lampor etc. Om nånting är glappt eller bromsbeläggen är dåliga talar SBP om det för mig. Vad är det jag missar om jag gör servicen själv??

Varför ingår inte byte av bromsvätskan i någon service? En bil kan ju ha hur fullstämplad bok som helst i 20 år men bromsvätskan behöver ju inte vara bytt för det? Är det för att innan den hinner bli gammal o ställa till med problem så har ju garantitiden gått ut för länge sen?
konsumenter & jornalister vill att service priserna ska vara låga, därför plockas visa punketer bort. bromsvätska är en av dom.

nåra här inne vill ju tydligen plocka bort bra mycke mer punkter.
jag tycker tvärtom, man borde kolla några saker till istället.

en normal kund har inte koll på vad som görs på en service & tittar mäst på prislappen.
hur många här vet tilexempel att du kan göra en anpasad service & få böter när du åker därifrån, för att en lampa är trasig.

tycker inte du kan säga så heller Carman.
Om vi tar tex lampan så kan den vara kollad vid service men den går sönder så fort du åkt därifrån.Du blir stoppad o får böter,vad säger du då till polisen, ja men bilen var inne på service dom kollade allt, så skicka böteslappen till dom???
Knappast.
En del saker som dom gör är onödiga tycker jag judta pga dom onödiga höga priserna.
Fylla på spolarvätska, det kan alla göra o ja köper heller 4 liter för 50 spänn än att ge 130 till volvo för en flaska.
Fylla på spolvätska är inget som ingår i volvos service program, men många verkstäder har valt att lägga till detta. Jag vet ingen som tarbetalt för att fyllapå !!! man debiterar endast spolvätskan!
av Kena
ÅÅÅÅ va trevligt och generöst, de bjuder på det. Kanske jag kör in där istället när jag behöver påfyllning. Gratis är gott.
Användarvisningsbild
av CarMan
Kena skrev:ÅÅÅÅ va trevligt och generöst, de bjuder på det. Kanske jag kör in där istället när jag behöver påfyllning. Gratis är gott.
jag nämde det för att "ni" tog upp det som en onödig utgift.
om man slopar detta så blir det ju inte billigare skulle jag bara visa!

anledningen till att man fyller på är att 95% al alla kunder (= 1% av alla här inne) blir missnöjda om dom får slut på spolvätska på vägen hem o måste letareda på en mack för att fyyla på.
av Marbas
CarMan skrev:
Kena skrev:ÅÅÅÅ va trevligt och generöst, de bjuder på det. Kanske jag kör in där istället när jag behöver påfyllning. Gratis är gott.
jag nämde det för att "ni" tog upp det som en onödig utgift.
om man slopar detta så blir det ju inte billigare skulle jag bara visa!

anledningen till att man fyller på är att 95% al alla kunder (= 1% av alla här inne) blir missnöjda om dom får slut på spolvätska på vägen hem o måste letareda på en mack för att fyyla på.
Tror inte på siffran 95%, i princip alla jag pratar med angående service av bil så kommer just spolarvätskan upp, och det är alla typer av människor (inte bara bilnördar som vi).

Just spolarvätskan har ju blivit infekterad när det gäller service, och det vet versktäderna om, ändå ska de "lura" bilägarna med att fylla på en redan full spolarvätskebehållare... (är inte så på alla versktäder, men på många). En liten utbildning i kundservice skulle inte skadat hos vissa... (notera att jag skrev <i>vissa</i> och inte <i>alla</i>).
Användarvisningsbild
av camaro69
Kena skrev:Hör av mej om jag blir arbetslös :lol:
Ingen risk att du blir arbetslös. Du har ju redan löst detta problem, åt dig själv och alla andra, på 850-forumet. :wink:

:lol:
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]