Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Tartryffel skrev:
CarMan skrev:
Tartryffel skrev: Nej. Läs vad jag skriver nu. Efter två (2) lagningsförsök har du rätt till s.k. omleverans (ny vara) eller ett hävt köp. Inte efter tre lagningsförsök. Två.
ja du skrev kanske det. men det är fel!
Läs konsumentköplagen: "Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger."

Är det något oklart i det? Annars finns ett utmärkt program, P1 Konsument, som nästan varje vecka har lyssnarfrågor om just det här. Beskedet är lika glasklart varje vecka. Butiken/handlaren har rätt att försöka laga samma fel två gånger. Om det misslyckats två gånger, dvs att felet återkommer efter andra försöket, har konsumenten rätt till en ny vara (omleverans) eller att häva köpet (pengarna tillbaka).

Kan också citera ett utslag från Allmänna reklamationsnämnden, som ju har konsumentköplagen att gå efter vid sina utslag.

"En konsument skall normalt inte behöva godta mer än två försök att avhjälpa ett fel."
grejan är ju den att du inte kan konsumentköp lagen o där men vilse leder folk, sån gillar inte jag.

du kan behöva lamna in bilen tusen gånger om det är så, men den får inte vara lagad för ett o samma fel mer än 3ggr, deta har desutom inget att göra mad kundupplevd symtom!
bilen kan ha 2 eller flera fel som ger samma symtom.
(skevt nav, skev broms skiva, skev fälg samt orunt däck. dessa saker ger samma syntom, men är helt olika fel + att bilan har 4:a av varje sak, så rent teoretiskt kan du behöva lämna in bilen 48 gånger ( varje gång ska verkstan påstått att bilens fel är avhjälpt)

verkstan har rätt att talaom att felet inte är avhjälpt & kan lämna ut bilen på deta sett hur många gånger som helst.
av Tartryffel
CarMan skrev:
Tartryffel skrev:
CarMan skrev: ja du skrev kanske det. men det är fel!
Läs konsumentköplagen: "Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger."

Är det något oklart i det? Annars finns ett utmärkt program, P1 Konsument, som nästan varje vecka har lyssnarfrågor om just det här. Beskedet är lika glasklart varje vecka. Butiken/handlaren har rätt att försöka laga samma fel två gånger. Om det misslyckats två gånger, dvs att felet återkommer efter andra försöket, har konsumenten rätt till en ny vara (omleverans) eller att häva köpet (pengarna tillbaka).

Kan också citera ett utslag från Allmänna reklamationsnämnden, som ju har konsumentköplagen att gå efter vid sina utslag.

"En konsument skall normalt inte behöva godta mer än två försök att avhjälpa ett fel."
grejan är ju den att du inte kan konsumentköp lagen o där men vilse leder folk, sån gillar inte jag.

du kan behöva lamna in bilen tusen gånger om det är så, men den får inte vara lagad för ett o samma fel mer än 3ggr, deta har desutom inget att göra mad kundupplevd symtom!
bilen kan ha 2 eller flera fel som ger samma symtom.
(skevt nav, skev broms skiva, skev fälg samt orunt däck. dessa saker ger samma syntom, men är helt olika fel + att bilan har 4:a av varje sak, så rent teoretiskt kan du behöva lämna in bilen 48 gånger ( varje gång ska verkstan påstått att bilens fel är avhjälpt)

verkstan har rätt att talaom att felet inte är avhjälpt & kan lämna ut bilen på deta sett hur många gånger som helst.
Nu pratar du plötsligt om olika fel. Vi diskuterade väl hur många gånger de får åtgärda samma fel? Du påstod att det var tre gånger, jag sa två. Nu går du på om helt andra saker.
Varför du säger att jag inte kan konsumentköplagen vet jag inte. Jag är iallafall utbildad i ämnet så jag tycker nog att jag kan den ganska bra.

Det skulle f.ö. vara bra om du läste igenom dina inlägg nån minut, stavfel gör ingenting men det är så många skrivfel/språkfel nu att det nästan inte går att förstå.
av Tartryffel
CarMan skrev:men den får inte vara lagad för ett o samma fel mer än 3ggr
Ska ta det här en gång till då. Det är alltså TVÅ gånger som gäller, inte tre. Tror du att jag hittade på mina citat från ARN och konsumentköplagen eller anser du inte att det är korrekta källor?
Användarvisningsbild
av CarMan
ja jag tala om flera fel, som ger en o samma symtom = uppfattas av kunden som ett o samma fel.

så som du går på så kan ju en stakars kund tro att den har rätt till saker dein inte har & det var det jag förklara.

-------------

du säger att ett företag bara får göra fel en gång, den har man rätt till byte.
jag säger att företaget får göra fel 2 ggr sen har man rätt till byte
Användarvisningsbild
av volvos80
Finns detta att utgå ifrån med på Konumentverket...

Reklamation

Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden förlängd till tre år, om du köpt bilen den dagen eller senare. Har du köpt bilen före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. När du upptäcker ett fel ska du reklamera det till säljaren inom skälig tid.
För köp efter den 1 juli 2002 gäller att en reklamation som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet ska anses ha lämnats i rätt tid. Vårt råd är dock att alltid reklamera direkt när du upptäcker felet.

Reparera inte själv

Du måste reklamera hos säljaren innan du låter avhjälpa ett fel. Säljaren har nämligen rätt att åtgärda felet själv, om han erbjuder sig att göra det utan uppskov och rättelsen kan ske inom rimlig tid, kostnadsfritt och utan väsentlig olägenhet för dig.
I undantagsfall, till exempel om du befinner dig på resa och det är svårt att komma i kontakt med säljaren, kan du låta reparera bilen innan säljaren har fått tillfälle att titta på den. Försök alltid att ta kontakt med säljaren först.

Reklamera skriftligt

Fel som visar sig senare än tre år efter leveransen kan du inte påtala om inte säljaren handlat grovt vårdslöst, i "strid mot tro och heder" eller om bilen vid leveransen hade sådana fel som utgjorde fara för liv och hälsa. Har du köpt bilen före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Om du inte genast får gehör för ditt klagomål ska du reklamera skriftligt. Behåll en kopia av reklamationen. Då kan du i efterhand visa när du reklamerat och vad du har klagat på. Om säljaren inte vill beakta dina klagomål kan det finnas anledning att skicka reklamationen som ESS-brev. I många fall är det bra att låta testa bilen hos en teststation. Då får man svart på vitt på vilka fel som finns på den.

Hålla inne betalning

Har du köpt på kredit kan du vända dig både till säljaren och till den som gett krediten med dina krav. Konsumentkreditlagen ger dig möjlighet att, som ett påtryckningsmedel, hålla inne betalningar till kreditgivaren om säljaren inte ger dig rättelse. Du får bara hålla inne så stor del som du uppskattar täcker din fordran.
Du bör emellertid vara medveten om att du kan bli skyldig att betala bland annat dröjsmålsränta till kreditgivaren om du hållit inne betalning och det senare visar sig att reklamationen var oberättigad.
av Uffe_74
CarMan skrev:
Uffe_74 skrev:
CarMan skrev: vist vore det bästa om bilen höll 10 000 mil utan att gå sönder.
men att kalla 2 fel på 2300 mil för att bilen är trasig helatiden, tycker jag är fel ordval !

volvo själva är inte det minsta nöjda med det fel underlevrantören byggt in i deras hjul lager. & tyver hade du ett av desa hjul lager.

Volvo säger inte attt det är normalt att dessa lager går sönder så här fort & därmed är det ju inte fel på produkten i sig, bara för att en större serie hjul lager har ett fel (detta lager byts ju ut )

sen nu har du en backspegel som inte viker in sig korekt. deta är inget vanligt fel o nått har säkert gått söndet, så den komper säkert at bytas ut komplett.
du verkar ju desutom inte ha lagat detta fel önnu, så du kan ju bara ha varit inne en gång hitils & det är väll knappast helatiden? eller?
Nja jag köpte bilen för drygt en månad sedan så jag skulle säga att två fel på så kort tid är oacceptabelt.
jasså har du nyss köpt den, del är alltså desutom en begagnad bil vi pratar om, jag trodde du hade köpt en ny bil!!!
Visst är det en bättre beg bil. 1900 mil årsmodel 05. Vilket som så är det lite trist att bilen på 2 månader redan vart inne för lagning 2 gånger med allt vad det innebär. Självklart går allt på garantier osv men det är forfarande en oangelägenhet för mig som ägare. Jag hade förväntat mig mera av bilen. Ser inte fram emot den dag då garantier går ut även om det är ett tag kvar tills dess.

Däremot ska Bilia ha en eloge. Bra service och raka besked. Nu behåller de bilen i ett par dagar och har fixat en hyrbil till mig. Snyggt jobbat! Hoppas att bilen håller ett tag nu!
Användarvisningsbild
av CarMan
ja jag lider med dig &m tycker inte att en mordern produkt ska ha annat en slitage saker som behöver bytas.

det jag vart "iriterad" över var att du ut tröck dig som om bilen nu hade gått sönder för 100 gången. vilket ger en graftigt misvisande bild över hendelseförloppet.

hoppas dom får ordning på den för XC90 är en väldigt trevlig bil!
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Uffe_74 skrev:
CarMan skrev:
Uffe_74 skrev:[quote="CarMan
Visst är det en bättre beg bil. 1900 mil årsmodel 05. Vilket som så är det lite trist att bilen på 2 månader redan vart inne för lagning 2 gånger med allt vad det innebär. Självklart går allt på garantier osv men det är forfarande en oangelägenhet för mig som ägare. Jag hade förväntat mig mera av bilen. Ser inte fram emot den dag då garantier går ut även om det är ett tag kvar tills dess.

Däremot ska Bilia ha en eloge. Bra service och raka besked. Nu behåller de bilen i ett par dagar och har fixat en hyrbil till mig. Snyggt jobbat! Hoppas att bilen håller ett tag nu!
Jag vet hur du känner det, jag får en känsla av att jag har köpt en Volvo med separationsångest, då den har varit inne ett par gånger (5 ggr om man räknar med rekl.bes) sedan köpet. Allt har blivit åtgärdat helt utan kostnad för mig, men att vara utan en bil är lite jobbigt. Jag fick mina misstankar lite bekräftade av en mek för ett annat bilmärke att när de tar in en beg bil så åtgärdas endast de mest "uppenbara" felen medans de lite "kluriga" som inte riktigt påverkar säkerheten direkt, men ändå är fel, lämnas till kommande köpare att påpeka. I fortsättningen skall iaf jag begära att få se inbytesbesiktnings pappret. Men visst har även en Volvo rätt att gå sönder.....
av Uffe_74
CarMan skrev:ja jag lider med dig &m tycker inte att en mordern produkt ska ha annat en slitage saker som behöver bytas.

det jag vart "iriterad" över var att du ut tröck dig som om bilen nu hade gått sönder för 100 gången. vilket ger en graftigt misvisande bild över hendelseförloppet.

hoppas dom får ordning på den för XC90 är en väldigt trevlig bil!
supertrevlig bil med grym komfort!

Nu är i alla fall allt fixat. Ny backspegel samt ny låsmekanism till vänster bakdörr. Felet på låset hade fått larmet att gå igång. Snyggt jobbat av Bilia som fixade en lånebil under tiden.

Hoppas bara nu att bilen håller ett tag framöver.... :roll:
Användarvisningsbild
av volvos80
grattulera o hoppas verkligen den håller för dig .... GOD JUL PÅ DIG
Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]